Tartu üheksandikud põgenesid põhikoolist
Fotod: Kadri Saaremaa ja Sirje Pärismaa Võistlus algas vooluringi kokkupanekuga. Õpetajate võistkonnal oli peamurdmist õpilastest rohkemgi. Klassist väljasaamiseks polnud vaja jõudu, vaid nutikust ja teadmisi loodusainetest ja inglise keelest. Ülesanded tekitasid osalejais vahepeal ka nõutust.
Õpilaste huvi põgenemistubade vastu ajendas Tartu Forseliuse kooli õpetajaid korraldama linna 9. klassi õpilastele võistlusmängu „Põgenemine põhikoolist“. Ülesanded olidki üles ehitatud põgenemistubade põhimõttel: ühest lahendusest sai vihje järgmiseks ülesandeks. Toast väljasaamiseks tuli jagu saada üheteistkümnest ülesandest.
Võistlustulle asunud üheksast võistkonnast jõudsid kõige kiiremini, pooleteist tunniga klassitoast välja Tartu katoliku hariduskeskuse õpilased, teise koha sai Variku ja kolmanda Raatuse kool.
Kolm võistkonda saavad nüüd ehtsasse põgenemistuppa minna, kasutades kinkekaarte, mille pani välja EscapeTARTU.
Ülesandeid oli füüsikast, keemiast, geograafiast, inglise keelest, matemaatikast ja bioloogiast ning need olid kõigile ühesugused. Klassiruumi suletuil tuli esmalt ehitada vooluring, käivitada seade ja teada vikerkaarevärvide järjestust. Edasi tuli leida lukukood, UV-pliiatsiga seinale paberile näidates ilmus nähtavale korraldus pesta käed ja paberiga kuivatada. Paberivirnast kukkusid välja inglise keele ülesanded, mille lahendustest tulid „võlusõnad“ keemiaülesandeks. Kallates atsetooni vahtplasti peale, lahustus välja võti, mis avas pappkarbi küljes tabaluku. Karbis olevaid vatipatju nuusutades sai oma nina proovile panna eeterlike õlidega ja leida järgmise lahenduse – naksitrallid. Samanimelise raamatu vahel oli aukudega leht, mida õigesti tekstile asetades selgus, et tuleb leida taimepott. Selle all peitus füüsikaülesanne – katse tegemine. Kombineerides vastust matemaatikaülesande vastusega, liigutigi lõpule lähemale – arvutikasutaja nimi ja salasõna avasid arvuti ning loogikaülesannet lahendades selgus telefoninumber, mis avas väljapääsu ruumist.
Tundub keeruline? Õpetajate võistkond, kes üheksandikega jõudu katsus, arvaski nii. Õpilaste meelest olid ülesanded rasked, aga 9. klassile siiski jõukohased. Eriti meeldis noortele salvrätihoidjasse peidetud ülesannete idee, eeterlike õlide äratundmine ning rõhu arvutamine. Toodi välja sedagi, et iga ülesanne võiks olla luku taga, vältimaks olukorda, kus on võimalik tegelda mitme asjaga korraga.
„Korraldajatena oleme väga rahul ja usume, et aasta pärast on jälle piisavalt jaksu sarnane võistlus korraldada,“ lausus Forseliuse kooli arendusjuht ja matemaatikaõpetaja Kadri Saaremaa ja tutvustas oma meeskonda. Idee algatas kirjandusõpetaja Helen Vallimäe, inglise keele ülesanded tegi Ingrit Tera, füüsikaülesanded Peeter Jõeloo, Sixten Hinnov kandis hoolt keemia- ja Ester Ojavee bioloogiaülesannete eest, Hannes Lõhmuse rida oli tehnoloogia.
Võistluse korraldamiseks saadi tuge Tartu linna õppekava rakendamist toetavate projektide konkursilt.
„Saime osta vahendid, mida tahtsime, fantaasial polnud piire,“ kirjeldas Kadri Saaremaa. Seadmeid ja vahendeid saavad õpetajad ka oma tundides kasutada. Kõige keerulisem oli tekitada koolimajas keset päeva üheksa vaba ruumi ning võistluseks katsed ja vahendid valmis sättida.
„Meie eesmärk on tuua kooliellu põnevust, tekitada õpilastes huvi ja arusaama, et kooliteadmisi on vaja ja neid saab iga päev kasutada,“ rääkis Kadri Saaremaa.
Sixten Hinnovi ja Ester Ojasoo lisasid, et õpilased tahavad teha teistmoodi asju, kus saab ennast proovile panna ja tekib ahhaa-efekt.
„Põgenemine põhikoolist“ osutus linna koolide seas nii populaarseks, et kõik ei mahtunudki võistlema. Oma üheksandikele tuleb eraldi võistlus, kus osalevad kõik lõpuklassi õpilased.