Teadus tõrjus nutitelefoni tagaplaanile
Nukumaja on ühtlasi näide taaskasutusest, rõhutasid selle autorid. Marionett. See töö heidab pilku nukuteatri ja poliitika maailma. Kuidas tänapäeval õunamoosi tehakse ja mis maitsega ta on? Tulge maitsma! Nahkhiired ja jääkaru esindavad looduse teemat. Walt Disney loomingu tutvustus. Animatsioon. Kokku on segatud toidu valmistamiseks vajalikke aineid. Varsti plahvatab! Keemia! Tööde autorid andsid teadusfestivali ajal intervjuusid. Nõmme teke ja areng. Teema, mis eeldab süvenemist kodukandi ajalukku. Uurimus eesti kunstnikest Pariisis. Riidekirst, kooli vilistlaste töö. Valvejaam. Esimese klassi õpilane ehitas legoklotsidest rahuvalvejõudude tugipunkti. Fotod: Raivo Juurak
7. novembril toimus Nõmme põhikoolis teadusfestival Komeet, kus oma uurimusi esitles 60 õpilast ja külastajateks olid ka õpilaste vanemad ja vanavanemad.
Kooli direktor Ardi Paul ütles tuntud poplaulu parafraseerides, et festivalil ei ole väljas „igasugust pudipadi“, millest mõni laps ei pruugi tunnis aru saada, vaid kõik õpilased on saanud uurida ja esitleda just seda, mis neid tõeliselt huvitab. Direktor selgitas, et festivalil osalejad on muidugi ainult natukene teadlased, kuid selle eest väga paljudel aladel: keemia, füüsika ja täppisteadus, loodus, haridusteadus, kunst, muusika, teater, tants jm.
Nõmme põhikoolis on juba mitu aastat tehtud väga huvitavaid referaate ja loovtöid, märkis Ardi Paul, kuid seda materjali on olnud raske kogu koolile tutvustada, sest kuhugi andmebaasi ei saanud seda panna. Siis tuligi mõte, et õpilased esitlevad oma töid kogu koolile teadusfestivalil. Nii saavad kõik teada, mida koolis tehakse, ja harjutavad lisaks avalikku esinemist. Lastele festival meeldis. Mitte keegi ei uurinud seal oma nutitelefoni, vaid kõik vaatasid, mis teised teevad, ja esitlesid oma asju. Õpetajatele oli see muidugi lisatöö, kuid nemadki olid õhinaga asja juures.
Ardi Paul: „Kaheksanda klassi õpilasele on lapsevanem väga väikse tähtsusega nähtus. Aga meie korraldasime nii, et kaheksanda klassi õpilaste loovtööde juhendajateks olid peamiselt just laste vanemad. Nii tegid õpilased koostööd oma ema ja isaga, kes tulid lõpuks ka festivalile. Teiseks nägin ma festivalil, kui põhjalikult uurisid nooremad õpilased, mida on kaheksas klass loovtööna teinud. Üks tegi laulu, teine kirjutas oma kitarriõpingutest, kolmas ratsutamisest, teemadeks olid veel idamaad, haid, jääkarud ja teised loomad-linnud. Küsitlustes uuriti, kas keegi klassis suitsetab, tarvitab mingeid aineid jpm. See on elu ise, mida lapsed on uurinud, mitte see, mis ei taha tunnis hästi meelde jääda.“
Festivali peakorraldaja, ajaloo- ja inimeseõpetuse õpetaja Reet Petermann ütles, et häid tantsijaid, lauljaid ja sportlasi teab koolis igaüks, kuid häid uurijaid mitte. Nii otsustatigi teha uurimistööde festival. Õnneks kõigile õpetajatele see mõte meeldis. Kõigi tööde hulgast valiti välja 60 kõige huvitavamat ja pandi need saalis laudadele välja. Kunstitundides tehti iga töö kohta ka reklaamplakat.
Kui kõik tööd olid saalis väljas, käisid õpilased vahetundide ajal klasside kaupa üksteise järel neid vaatamas. Iga töö juures seisis selle autor ja vastas küsimustele. Kõik klassid käisid sealt saalist läbi. Festivaliõhtul olid aga külastajateks õpilaste sõbrad, vanemad ja vanavanemad, kes olid tihti ka töö juhendajad.
Mulle kui kõrvaltvaatajale tundusid väga toredad õpilaste enda ehitatud nukumajad. Kui möödunud aastal kooli vanu kappe maha kanti, siis otsustas üks neljas klass need nukumajadeks ümber ehitada. Kunstiõpetaja Kristiina Arula läks mõttega kaasa ja nii hakatigi kappidesse pisikesi voodeid, kappe, toole ja laudu tegema, vaipu, kardinaid, patju ja linu õmblema, pisikestele traadist nukkudele riideid ja soenguid tegema jne. Nukumajade autorid ise selgitasid ilmselge uhkustundega, et nende looming seis pikka aega koridoris ja esimese-teise klass lapsed käisid seal iga vahetunni ajal nukkudega mängimas.
Suure põnevusega jälgisid kõik ka seda, kuidas toiduvalmistamiseks vajalikke aineid kokku segades saab plahvatust esile kutsuda, kuidas on ehitatud marionettnukk, mismoodi teda juhitakse jpm.