Mugavustsoonist ja diivanist ettevõtlike pilgu läbi

20. dets. 2019 Sirje Pärismaa toimetaja - Kommenteeri artiklit
Haridus- ja teadusminister Mailis Repsi ümber on koondunud ettevõtlusõppeprogrammi „Edu ja tegu“ tänavused laureaadid Leno Kuura, Evelin Rätsep (MTÜ Ettevõtlusküla), Vaido Mikheim, Sander Aukust, Liina Pissarev ja Krista Savitsch. Foto: Edu ja tegu
Programmi „Edu ja tegu“ tunnustuskonkursi nominendid koos minister Mailis Repsiga.

Kolmandat aastat pärjas ettevõtlusõppe programm „Edu ja tegu“ ettevõtlusõpet edendavaid inimesi ja meeskondi laureaaditiitliga. Viies kategoorias tunnustati 37 nominenti, parimatest parimad on MTÜ Ettevõtlusküla, õpetaja Krista Savitsch, õpilased Mihkel Mariusz Jezierski ja Sander Aukust, mentor Vaido Mikheim ning teavitustöö juht Liina Pissarev.

Tallinna õpetajate majja tunnustusüritusele kutsutuid tervitanud haridus- ja teadusminister Mailis Reps avaldas heameelt, et ettevõtlusõpe on leidnud kindla koha haridussüsteemis ja meie koolide õppekavades. Kõigi kandidaatide ettevõtlikkus, tahe ja suutlikkus midagi ära teha on imetlusväärne. „Küllap oskate kriisiolukorras leida lahenduse, kuidas toota koorejäätisest võid ja see kogu maailmale maha müüa,“ pöördus Reps õpilaste poole.

Mullune „Edu ja tegu“ aasta õppur Merilin Priilinn-Türk andis oma sõnavõtuga mõtteainest nii õpilastele kui õpetajaile. Ta märkis, et suurim arenemine kogu kooliaja jooksul toimus ettevõtlusõppes tänu õpilasfirma tegemisele. Põnevaim kooliaasta õpetas sedagi, et edu kõrval on oluline läbikukkumine. Priilinn-Türk soovitas tänastel tegijatel mitte jääda diivanile lesima ning end mugavustsoonist välja raputada.

Õpetajate Leht uuriski laureaaditiitli pälvinutelt, kui tihti on nemad ennast ja teisi mugavustsoonist leidnud ning kuidas sellest välja tulla.

Aasta ettevõtlik õpetaja Krista Savitsch, Tabasalu ühisgümnaasiumi ja EBS-i gümnaasiumi ettevõtlusõpetaja:

Mida aasta edasi, seda enam on õpilased mugavustsoonis. Puudub tahe midagi teha, julgus uut proovida. Ei teata, kuidas alustada ja asju lõpuni välja viia. Aga kui nad ninapidi piima sisse torgata, tulevad kaasa. Õpetaja on kõrval selleks, et õpilasi sel teekonnal toetada.

Kui õpetaja toetab, ongi nad üsna krapsakad. Mõni on jäigalt oma idee küljes kinni. Mulle meeldivad uuendusmeelsed ideed. Olen õpilastele öelnud, et T-särke on tehtud tuhandeid ja ühelgi aastal pole särgitootjad edukad olnud, see pole kuigi hea müügiartikkel.

Hästi moodsad on nüüd kandekotid, nendegi tegijaid on igal aastal. Mõnel on selge visioon, kuhu jõuda. Tänavu leidsid ühe firma noored, et tasub panustada keskkonda ja istutada iga koti müügi arvelt üks puu. Üks grupp toetas eelmisel aastal TÜ kliinikumi lasteosakonda. Selliste tegude taga on mõttesügavust. Noored oskavad anda heategevuslikku mõõdet.

Tabasalu ühisgümnaasiumi direktor Martin Öövel:

Proovime ühe rohkem leida igaühes sära ja seda, mis silma särama paneb. Õppekava on toeks. Loov- ja uurimistööd ning projektõpe on kolm elementi, mis mängivad koos ja eeldavad initsiatiivi, eesmärgipüstitust ja tahet viia asju lõpuni.

Motivatsiooni loob võimalus osaleda laatadel ja teistel üritustel. Need on päris asjad. Efekt on teistsugune kui klassiruumis hinde peale midagi tehes.

Meid toetab kohalik ettevõtjate kogukond, teeme koostööd Ajujahiga. Süsteem on tervikuna töötama hakanud. Õpilasfirmade hulga kasv on olnud meeletu, juba oli neid üle 60. Õnnestumine toidab õnnestumist.

Aasta ettevõtlikud õppijad Sander Aukust ja Mihkel Mariusz Jezierski, Hugo Treffneri gümnaasium

Sander Aukust: Meie edu on seisnenud enda ületamises ja mugavustsoonist väljumises. Algus oli hästi raske. Ma polnud algul üldse ettevõtja, aga hakkasin järjest enam kooli kõrvalt tegema ja see tekitas sõltuvust. Vahepeal tegime isegi liiga palju, tuleb ikka puhata ka. Arvan, et kogu ettevõtlus seisnebki mugavustsoonist väljatulemises. Tahame õpilasfirmast arendada endale ettevõtte.

Aasta ettevõtlusõppe mentor Vaido Mikheim, Tartu teaduspark:

Kui olin õpilane, ei teinud ma tükk aega üldse midagi kasulikku. Tänased õpilased on väga usinad. See on järjepidev töö – muuta tasapisi mõttemalli, et ettevõtjaks olemises pole midagi müütilist.

Oleme sageli kärsitud, elame ajastul, kus kõike tahetakse saada nupule vajutusega. Ei nähta, et tulemuse saamiseks tuleb kulutada aastaid. Kui oleksin 20, oleksin ka nördinud, kui keegi ütleks, et tehku ma viis aastat tööd. Aja jooksul saab selgeks, et tulebki teha. Mentori asi on aru saada, et pole midagi lahti, kui noored ei võta kõike omaks.

Aasta ettevõtlusõppe edendaja MTÜ Ettevõtlusküla

Evelin Rätsep, MTÜ Ettevõtlusküla kaasasutaja, ja tegevjuht Leno Kuura: Ettevõtluskülla tulnuil ei jäägi muud üle kui mugavustsoonist välja tulla. Juhised on antud ja on enda teha, milliseks oma ettevõtte kujundad. 99% ei jää istuma, hakkab tegutsema. Toimib grupidünaamika. Kui noortelt küsida, mida nad tahavad koolis praegusest rohkem teha, ütlevad nad, et rühmatöid ja tegevusi, millega pole harjunud. Noortele tuleb pakkuda mitmesuguseid võimalusi.

Ettevõtlusõppe programmi aasta tegija Liina Pissarev, programmi „Edu ja tegu“ teavituse ja tunnustuse tegevussuuna juht:

Oma töös näen, et mugavustsoonist väljumine motiveerib mitte ainult õpilasi, vaid ka õpetajaid ja uhkust tunneb kogu kool! Need, kes on juba ettevõtlikkuse maitse suhu saanud, saavad sellise hoo sisse, et eeskuju tuules purjetades ei saa ja isegi ei taha õpilased sammugi maha jääda. Minu jaoks on üllatav, et paljud õpetajad ei piirdu ainult tööga ühes koolis, vaid jõuavad ja soovivad anda ettevõtlusõpet mitmes koolis, töötada ettevõtjana, veavad õpilasüritusi koolis ja isegi kogukonnas, osalevad programmides ja projektides, käivad õpilastega ettevõtetes ja mujal päriseluga tutvumas, arendavad ennast meie kuuekuulises koolitusprogrammis ja kirjutavad minu palve peale veel kiire kommentaari või artikli, nähes siin targalt võimalust ettevõtlusõpet ja ettevõtlikkust oma kooli konkurentsieelisena esile tõsta. Mina olen avastanud ettevõtlusõpetajates superinimesed. Personaalset mõju tunnen ka ja olen sellega väga rahul: palju jõudvate ja mitte kurtvate inimestega suhtlemine on pannud mind ennast vähem ütlema: „Ei jõua, ei saa, pole aega.“ Kaalun, mis on mu tegelik argument millegi mittetegemiseks. Kui teised jõuavad ja saavad, kuidas siis mina ei saa?

Teistpidi võttes on nutikatel ettevõtlusõpetajatel mingi aja pärast võimalus nautida oma töö vilju just mugavustsoonis viibides – annavad õpilastele ülesande kätte ja õpilased teevad ära. Õpetajad on vaid suunajad, nõuandjad ja uhke publik, kes naudib oma õpilaste arengut ja edulugu. Seega ei teagi, mida soovitada, kas mugavustsoonist välja või hoopis sinna sisse astumist.



  • Aasta ettevõtlusõppe edendaja MTÜ Ettevõtlusküla annab võimaluse kogeda ettevõtjaks olemist mängides. Noored saavad olla ise ettevõtte omanikud ja seda edendada. Tänavu on käinud rahatarkust ja ettevõtlikkust arendamas üle 3000 noore ja täiskasvanu.
  • Aasta ettevõtlik õpetaja, Tabasalu ühisgümnaasiumi ja EBS-i gümnaasiumi ettevõtlusõpetaja Krista Savitsch juhendab noori mini-minifirmadest õpilasfirmadeni ja korraldab ettevõtlusõppe üritusi koolis, maakonnas ja üle Eesti. Tema tugevus on ärimaailma kaasamine õppesse.
  • Aasta ettevõtlusõppe mentor Vaido Mikheim. Mentori ja äriideede arendamise programmi Starter töötubade läbiviijana on ta innustanud noori üle viie aasta. Sagedane žürii liige äriideede võistlusel Kaleidoskoop, lööb kaasa sTARTUp Labi projektides, mille eesmärk on ettevõtlusoskuste ja -teadmiste arendamine.
  • Aasta ettevõtlikud õppurid Mihkel Mariusz Jezierski ja Sander Aukust. Hugo Treffneri gümnaasiumi noormehed töötasid aastaga välja meeste ökoloogilised kosmeetikatooted, millele saadi Euroopa kvaliteeditunnistused ja mida hakkas kasutama 15 juuksurisalongi. Eesti parim õpilasfirma, Euroopa õpilasfirmade võistluse teine koht.
  • Ettevõtlusõppe programmi aasta tegija, programmi „Edu ja tegu“ teavitustöö juht Liina Pissarev Tartu ülikoolist jagab infot, kirjutab artikleid, korraldab üritusi ja teeb palju muud selleks, et programm jõuaks võimalikult paljude koolide, õpetajate ja õpilasteni. Juhib osavalt tähelepanu just neile aspektidele, mis sihtrühmadele korda lähevad.


Haridus- ja teadusministri tänukirja silmapaistva tegevuse eest said

  • Karl Jörgen Lööper, Võru gümnaasium
  • Maria Palk, Läänemaa ühisgümnaasium
  • Pilvi Tauer, Tallinna tehnikagümnaasium
  • Helen Kiis, Tallinna tehnikakõrgkool / TTK University of Applied Sciences
  • Mart Kimmel, Pärnu Rääma põhikool
  • Kristi Luik, Rapla täiskasvanute gümnaasium
  • Raili Kuusik, TalTechi Virumaa kolledž
  • Tabasalu ühisgümnaasium
  • Realister OÜ
  • Juta Vallikivi, Tartu kunstikool
  • Noorte ettevõtlikkuse arengukava töögrupp
  • Maret Ahonen, Tartu ülikooli UT Startup Lab
  • Urve Venesaar, TalTechi majandusteaduskond


Ettevõtlusõpetaja koolitusprogrammidesse registreerumine taas avatud!

  • Populaarsed kuuekuulised ettevõtlusõpetaja koolitusprogrammid alustavad 2020. aastal taas. Avame uued rühmad nii baastasemele kui meistriklassile. Baastase on alustavale ettevõtlusõpetajale ja meistriklass neile, kel töökogemust juba kaks aastat või kes on läbinud ettevõtlusõppe koolitusprogrammi baastaseme. Koolitajateks on ettevõtlusõppe ja ettevõtluspädevuse spetsialistid ning osa sessioonidest toimub ettevõtluskeskkonnas.
  • Lisaks avame esmakordselt venekeelse ettevõtlusõpetaja koolitusprogrammi baastasemele.
  • 30. ja 31. jaanuaril alustab ettevõtlusõppe koolitusprogrammi (baastase) ning 20. ja 21. veebruaril baastaseme venekeelne rühm.
  • 11. ja 12. märtsil alustab ettevõtlusõpetaja meistriklass
  • Täpsemat infot teemade, aegade ja kohtade kohta avaldame jooksvalt kodulehel www.ettevõtlusõpe.ee/koolitused, samuti saab sealtkaudu koolitusprogrammi registreeruda. Senine kogemus näitab, et kohad täituvad väga kiiresti ja tekib ootejärjekord, seega ei tasu registreerumist viimasele minutile jätta.

Ettevõtluspädevuse hindamise koolitus  

  • 13. jaanuaril toimub koolitus „Ettevõtluspädevuse enesehindamise rakendamine õppetöös“. Koolitusel tutvustatakse ettevõtluspädevuse enesehindamise juhendit ja tuuakse praktilisi näiteid harjutustest, mida õppetöös rakendada. Enesehindamise kasutamine õppetöös annab teavet õppijate ettevõtlikkuse kohta ning aitab arendada nende eneseanalüüsioskusi. Enesehindamise käigus õppeprotsessis õpitakse mõistma oma tugevaid ja nõrku külgi ning arendama hinnatavaid pädevusi. Enesehindamise harjutamine toetab ennastjuhtiva õppija arengut. Õpetaja/õppejõud saab infot klassi/grupi kohta, mis annab teada, milliste pädevuste arendamisele on õppeprotsessis vaja tähelepanu pöörata.
  • Õppetöö toimub kella 10–17 Tallinnas Akadeemia tee 3 (TTÜ, ruum SOC-308). Koolitust viivad läbi Elina Malleus ja Kaja Mädamürk (TLÜ) ning Marianne Kallaste ja Katrin Arvola (TTÜ).
  • Registreerumine www.ettevõtlusõpe.ee/koolitused.

Koolituskalender täieneb kodulehel pidevalt! 


Ettevõtlusõppe programmi „Edu ja tegu“ toetab Euroopa Liidu Euroopa sotsiaalfond.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!