Õpetaja süütenöör olgu parajalt pikk

13. dets. 2019 Sirje Pärismaa toimetaja - Õpetaja süütenöör olgu parajalt pikk kommenteerimine on välja lülitatud
Angela Ader koos abiõpetaja Pipaga.
Foto: erakogu

Angela Ader tundis sotsioloogia magistriõpingute kõrvalt Tartu ülikooli haridusuuenduskeskuses töötades, et valdkonna probleeme uurides peab ka ise koolielu lähedalt tundma. Ta liitus „Noored kooli“ programmiga ning õpetab nüüd teist aastat Anna Haava nimelises Pala koolis inglise keelt ja robootikat.

Esimest korda sattus Angela Ader Pala kooli „Noored kooli“ ettevalmistuskoolituse ajal. Mõnusa atmosfääriga puumaja võlus hoobilt, oli tunda, et koolis valitsevad head ja sõbralikud suhted.

Kui programmis osalejail tuli endale kooli valida, langes Aderi otsus Pala kasuks. Üheks kaalukeeleks sai seegi, et direktor Grete-Stina Haaristo on üks „omade“ seast, „Noored kooli“ saadikuna õpetajaks tulnud ja kahe aasta pärast kooli direktoriks valitud.

Angela Aderi koolikarjäär algas juba suvel. Pala õpetajail on tava käia ühistel reisidel ja bussireisile Poola kutsuti kaasa ka uustulnuk.

„Olen veendunud, et sisseelamisel oli oma osa selles, et nägin kolleege vabal ajal. Koolis võtame ju endale teatud rollid,“ lausub Ader.

Ööl vastu esimest septembrit ei suutnud noor õpetaja ärevusest ja põnevusest magama jäädagi. Neljas klass tervitas teda lillede ja siira huviga. Olid häbelikud, aga põnevust täis, et kes see uus õpetaja siis on.

„See rõõmus emotsioon on minus säilinud,“ sõnab Ader. Tema klassis, kooli kõige väiksemas, on kaheksa õpilast. Suurimas klassis on õpilasi kaks korda enam.

Angela Ader õpetab inglise keelt alates kolmandast klassist ja annab ka robootika ja programmeerimise valikainet. Valikkursused on Palal juba põhikoolis, et lapsed saaksid proovida erinevaid asju ja oskaksid tulevikus paremini valida.

Kombiti piire

„Vahepeal on muidugi olnud ka raskemaid töölõike, mis nõuavad pingutust,“ nendib Ader. Mullu novembriks oli õpilastel esialgne põnevus lahtunud ja nad hakkasid uue õpetaja piire kompima. Tuli ennast kehtestada.

„Esimese hooga tegin klassis kiirelt seda, mis tundus parajasti õige, aga hiljem sain aru, et ei olnud valinud kõige õigemat lähenemist,“ meenutab Ader.

Abiks olid vestlused sotsiaalpedagoogiga, kes võttis esimese emotsiooni maha, et algaja õpetaja saaks edasi juba ise ratsionaalselt mõelda.

„Ta ei teinud minu eest midagi ära, ainult soovitas. Õppisingi kõige rohkem sellest, et sain kellegagi arutada,“ sõnab Ader.

Esimese aasta november oli Aderile üldse emotsionaalselt raske. Ellu oli lisaks ametile tulnud veel hulga uut: kolimine Palale, eemalolek elukaaslasest ja sõpradest. Uus sõpruskond oli alles kujunemas. Kui kohapeal sõbrad leitud, tekkis ka tunne, et oled osa millestki.

„Sel aastal on november kõige ägedam, olen õpilased tööle saanud, käsil on uued projektid, liigume edasi. Läheme õppereisile Soome. Ei teagi, kas paranenud enesetunne on seotud suurema enesekindlusega,“ arutleb Angela Ader.

Õpetajaks kasvades on olnud tähtis osa sellel, et palju saab arutleda „Noored kooli“ lennukaaslastega. Koos jagades ja maailma mõtestades jõuab millegi suuremani.

Programmi ajal saavad noored õpetajad pidevalt ka Tallinna ülikooli teadlastelt-õppejõududelt tarkust juurde.

„Kui ma sain põhjalikumalt teada, kuidas aju töötab ja millised on õppimise protsessid, mõistsin, et võiksin teatud asju lahendada teistmoodi, soodustada õpilaste pingutamist ja õppimist,“ räägib Ader. „Minu jaoks sai suure tähenduse see, miks õpilased tunni algul püsti seisavad. Algul arvasin, et see on traditsioon, aga selgus, et sellega õpitakse end fookustama ja korraks pidurdama.“

Aga veel praegugi ei tule alati välja, kuidas oma teadmisi kõige paremini rakendada, tunnistab Ader. Kõige rohkem on ta maadelnud õpilastega, kes segavad tundi ja tahavad tähelepanu. Vahel tekib tunne, et enam ei jaksa. Tahaks mõnele lapsele öelda, et olgu ta tasa ja ärgu segagu.

Endiselt saab Ader abi vestlustest sotsiaalpedagoogiga, kes on soovitanud sellistes olukordades pöörata tähelepanu positiivsele.

„Kui suudan märgata ja kiita õpilast, kes enamasti pälvib negatiivset tähelepanu, tunnen pärast, et tund oli väga hea,“ sõnab Ader. „Üllatav, et see toimibki, kui rõhud headusele. Laps tahab siis pingutada. Aga alati ei jaksa, väsid ära. Mõnikord tahad tunnis kiiremini edasi minna ja olla konkreetne, siis pead leidma endas jõudu teha teisiti.“

Iga päev valge leht

Angela Aderile on abiks ka seminarist kuuldud tarkus: iga päev on laps valge leht, ära võta kaasa seda, mida ta on sulle öelnud või teinud eelmisel päeval. Laps ei mäleta ju seda. Õppida saab vaid hea ja turvalise suhte pealt. Läheme koos edasi ja õpime.

Esimesel koosolekul olid kõik vanemad kohal, neilgi oli põnev, milline uus õpetaja välja näeb.

„Nad on väga hoolivad, kinkisid mulle esimesteks jõuludeks padja ja teki, et mul oleks siin korteris soe,“ räägib Angela Ader.

Kui on muresid, siis nad helistavad. Ader on saanud sellistki infot, mida ei osanud algul ise tähele panna. Vanemad on aidanud kooliüritustel ka töötube läbi viia.

Lisaks TLÜ ainedidaktikule on Ader nõu saanud kooli mentorilt, inglise keele õpetajalt.

Angela Ader peab end pigem klassikaliseks õpetajaks. See ei tähenda, et ta oleks kogu aeg õpikus kinni, ta leiab tekste internetist juurde, et valik oleks lai.

„Vahepeal ikka muretsen, kas jõuan oma üheksandikega sinna tasemele, kuhu vaja,“ sõnab Ader. Ta innustab õpilasi inglise keeles arutlema, et neil tekiks parem keeletunnetus.

Erinevalt paljudest algajatest pedagoogidest, kes end esimestel kuudel läbipõlemise äärele viivad, sest on unustanud magamise, tegi Angela Ader suhteliselt ruttu kindla unerutiini.

„Jätan töö katki hilja õhtul, et saaksin magada ja mu süütenöör oleks piisavalt pikk – et õpilased ei peaks tundma mu pahameelt, sest olen väsinud,“ muheleb Ader.

Oma abiõpetaja

Sellest õppeaastast on tal aeg-ajalt tundides kaasas abiõpetaja – noor koer Pipa. Õpilased on loomast mõistagi suures vaimustuses. Õpetajal on huvitav jälgida neid uues rollis ja vaadata, kuidas kellelgi loomaga suhtlemine sujub.

Koera sai pedagoogilisel eesmärgil kasutada ka maailmakoristuspäeval, kui juttu tuli vajadusest korjata üles ka väike prügi. Et koer oli maast saanud kätte nätsu, oli Aderil hea tuua näide, et ka väiksemate ja väetimate kaitseks tuleb maast selline prügi ära korjata.

Kui lapsed pidid ühes ankeedis kommenteerima, mis looma õpetajad meenutavad, märkisid nad, et Ader on nii koer, kaelkirjak (pikkuse tõttu) kui ka siil – rahulik, aga kui palju pahandust teed, lükkab okkad välja.

Angela Ader õppis bakalaureuseastmes sotsioloogiale lisaks kõrvalerialana informaatikat ja seepärast on talle digiteemad südamelähedased. Ta juhendab koolis tüdrukute tehnoloogiaringi, et ärgitada neid selliste teemade vastu huvi tundma.

„Huviringis liiguvad õpilased kiiresti edasi, sest hindekartust pole,“ ütleb Ader. „Valikaine puhul on samuti. Tund on nende jaoks põnev, aga nad pole mures hinde pärast. Endal on ka tore näha, kui lapsed teevad midagi huvi pärast. Üldse on tore kaasa elada sellele, kui lapsed leiutavad ja avastavad.“

Angela Ader tunneb, et koolis on väga äge. Ja mida paremini ta saab hakkama, seda ägedamaks läheb. Sellest aastast tegeleb ta projektiga, mis seotud digipädevuse arendamisega, ja otsib viise, kuidas teemat kõigile huvitavaks teha.

„Tahan nautida seda, mida teen. Õpetajatöö mulle meeldib,“ märgib Ader.

Palal koges ta algul imestust, miks ta nii väikse koha valis. Imestajad olid pigem täiskasvanud.

„Usk oma kodukohta on paljudel väga nõrk,“ sõnab Ader.

Ehk saavad nooremast põlvkonnast suuremad patrioodid just tänu põnevale koolielule ja õpetajaile, kes ka suurtest linnadest kaugemaid paiku töökohaks valivad.

Ader kutsubki: „Tulge Palale külla, tutvustan siinset kanti ja võtan hea meelega inimesi tunde vaatama!“


Angela Ader

Sündinud 29. juunil 1993 Tallinnas

Hariduskäik

  • 2015–2018 Tartu ülikool, ühiskonnateaduste instituut, sotsioloogia magistriõpe
  • 2012–2015 – Tartu ülikool, sotsioloogia, informaatika bakalaureuseõpe
  • 2007–2012 – Gustav Adolfi gümnaasium
  • 2000–2007 – Tabasalu gümnaasium

Töö

  • Alates 2018 august – Anna Haava nim Pala kool, õpetaja
  • 2016–2019 Tartu ülikooli haridusuuenduskeskus, spetsialist
  • 2015–2016 Tähe noorteklubi, noorsootöötaja
  • 2011–2012 MTÜ SINA – Suured Ideed Noorte Algatusel, koordinaator


KOMMENTAAR

Grete-Stina Haaristo, Pala kooli direktor:

Pala kool on rõõmus ja tänulik, et Angela tegi julge sammu ja alustas oma õpetajateed just Palal.

Angela sulandus kollektiivi kiiresti, õpetajad võtsid ta kohe omaks. Seda tundsin ka mina, kui Palale tulin – kolleegid hoiavad sind kui oma last. See on üks olulisemaid tegureid, hoidmaks alustavaid õpetajaid koolis.

Angela näitab pidevalt üles initsiatiivi ja on väga teadlik sellest, millist tuge ja nõu ta vajab, ning julgeb sellest ise anda märku.

Mulle tohutult meeldib Angela mõtlemisviis, tema jaoks on väga olulised väärtused. Ta teab enda omi ning austab teiste väärtushinnanguid ega astu selle põhjal kunagi konflikti. Tal on tohutu austus oma kolleegide vastu. Angela jaoks on oluline ka eesmärk. Tema on see, kes küsib alati: „Mis on selle eesmärk? Miks me seda teeme?“ See on oluline küsimus, mis kooli tormakas töökeskkonnas sageli ununema kipub.

Õpilased armastavad Angelat. Ta on hooliv, ent nõudlik klassijuhataja. Lühikese ajaga on temast saanud väga osav inglise keele õpetaja. Loodan väga, et Angela jääb Pala kooli veel pikaks ajaks.


Noored Kooli

  • SA Noored Kooli töötab selle nimel, et iga laps Eestis saaks väga hea hariduse.
  • Sihtasutus Noored Kooli lõid 2006. aastal Heateo Sihtasutus ja Swedbank. 1. lend alustas 2007. aastal.
  • Algaval õppeaastal töötab 51 „Noored kooli“ programmi osalejat (28 13. lennus ja 23 12. lennus) 28 koolis üle Eesti.
  • Programmil on 161 vilistlast, kellest üle 70% töötab jätkuvalt hariduses, sh enam kui pooled on jäänud kooli. Vilistlaste seas on üle kümne õppejuhi ja kuus koolidirektorit.
  • 12 aasta jooksul on „Noored koolis“ osalejad töötanud 96 Eesti koolis.

Comments are closed.