Omamoodi koolitund PROTO avastustehases
Eelmise aasta lõpus Noblessneri valukojas avatud PROTO avastustehas alustab tänavu veebruarist uute õppeprogrammidega. Esimese haridusliku VR-keskuse õpitoad on suunatud põhikooliõpilastele, kuid aasta lõpuks on eesmärk pakkuda haridusprogramme kõigile kooliastmetele.
Haridusprogrammid täiendavad loodusainete õppekavasid
PROTO haridusprogrammid lähtuvad nii avastustehase eksponaatidest kui ka põhikooli loodusainete õppekavas olevatest teemadest. „Püüdsime leida ühisosasid – milliste leiutiste tööpõhimõtete kaudu saaksime kõige paremini tutvustada ja õpetada õppekavas välja toodud teemasid, nagu tihedus, rõhk, soojusliikumine ja soojuspaisumine,“ sõnasid PROTO avastustehase haridusprogrammide juhid Ann Alice Väljataga ja Alice Aaviksoo ühest suust. „Oleme mõlemad ka õpetajad ja töö käigus klassidega mitmesugustes muuseumitundides ning õpitubades osalenud. Just need kogemused olid oluline infoallikas, sest teame omast käest, millistes õpitubades me oma õpilastega osaleda tahaksime,“ lisas Ann Alice.
Haridusprogrammid on suunatud 5.–8. klassi õpilastele ja keskenduvad loodusainete valdkonnale, kuigi igas programmis on juttu ka PROTO-s olevatest leiutistest ja ajaloost. „Valisime selle sihtgrupi, sest praegu on enamik PROTO koolikülastusgruppe just selles vanusevahemikus. See on ka ideaalne aeg, et äratada õpilastes suuremat huvi loodusainete, inseneeria ja leiutamise vastu,“ selgitas Alice.
PROTO haridusprogrammides on kaetud näiteks vee omadused (5. klass), õhu omadused (6. klass) ning tihedus (7. ja 8. klass). Tulevikus on plaan tuua sisse rõhu teema (8. klass).
Õppimine tegevuse kaudu
Õpitubades rõhutakse leiutamisele ja meisterdamisele, mis VR-elamusi pakkuva PROTO ekspositsiooniga hea koosluse moodustavad. Programmides saavad lapsed näha ja teha katseid, mida õpetajal on koolitunnis ebamugav läbi viia. „Näiteks tuleb õpilastel ise ehitada väike allveelaeva või kuumaõhupalli mudel ning proovida seda ujutada või lennutada,“ tõi Alice Aaviksoo välja. Kõik katsetused lähtuvad loodusteaduslikust meetodist – õpilasi innustatakse sõnastama hüpoteese ning pärast katse sooritamist analüüsima, mis juhtus ja miks.
Veebruarist avatavad kaks haridusprogrammi kannavad nime „Kuumaõhupall“ ja „Allveelaevad“. Nimed on saanud inspiratsiooni PROTO avastustehase leiutiste järgi.
Tänapäeval on kuumaõhupallisõit pigem meelelahutus või hobitegevus, kuid selle toimimise kaudu saab füüsikalisi põhimõtteid selgitada. „Õpituba annabki ülevaate tihedusest, soojuspaisumisest, õhu kokkusurutavusest, kuumaõhupallidest ja lennundusest,“ sõnas Ann Alice.
Allveelaevasõiduga seotud küsimused saavad selgemaks õppeprogrammis „Allveelaevad“, kus õpilased katsetavad vedelike tiheduste ja võimalustega õhku vee alla viia. Lisaks käsitletakse õppeprogrammis tiheduse sõltuvust temperatuurist ning tiheduse ja ruumala seoseid.
Õpitoa läbiviimine lähtub õpilaste teadmistest
Enne haridusprogrammis osalemist ei pea antud teemasid koolis koos lastega läbi võtma. „Küll aga paneme kodulehele üles ideid katsetest või tegevustest, mida õpetaja saab enne õpituba koolis teha ja mis aitaksid sisse juhatada õpitoas saadavaid teadmisi,“ ütles Ann Alice. „Kodulehele lähevad üles ka kokkuvõtvad küsimused ja ülesanded, mida õpetaja saab soovi korral pärast programmi koolis kasutada teadmiste kontrollimiseks või kinnistamiseks.“
Mõlemad haridusprogrammid algavad kuumaõhupallide või allveelaevade tutvustusega. Seejärel selgitatakse nende tööpõhimõtteid füüsikalistele nähtustele tuginedes. Demonstratsioonkatsete käigus sõnastavad õpilased seoseid õpitoas saadud info põhjal, pärast mida asutakse ise mudeleid ehitama. Rühmades meisterdatud kuumaõhusõidukid või allveelaevad peavad lõpuks läbima esimesed katsetused. „Õppeprogrammis „Allveelaevad“ saab ka lühikest teadusteatri etendust vaadata,“ tõi Alice välja.
Õppeprogramm lõpeb kokkuvõttega programmis käsitletud mõistetest ja uutest teadmistest. Pärast seda saavad noored PROTO-t avastada ja kõiki eksponaate ka ise proovida.
Kuigi haridusprogrammid stardivad 1. veebruarist, on neid laste peal juba katsetatud. „Lisaks meie enda õpetajaameti kogemustele saime noortelt tagasisidet, mis veel täiendamist vajab. Kõik saadud parandusettepanekud oleme sisse viinud, kuid kindlasti võtame ka edaspidi igasugust tagasisidet arvesse, sest nii saame parimat kogemust pakkuda,“ kinnitas Ann Alice.
Kindel on see, et noortele meeldib ise käed külge panna. „Õpilaste tagasiside oli positiivne. Enim toodi välja, et õpitubades käsitletavad teemad tulevad koolist tuttavad ette ning lähenemine on mänguline ja kogu protsess pakub eduelamuse.“
Aastas vähemalt korra klassiga õpitubadesse avastama
Avastustehases on suund arendada välja veel haridusprogramme, mis annaksid võimaluse klassidel igal õppeaastal PROTO haridusprogrammides osaleda. „Sellel kevadel plaanime tutvustada õppeaasta lõppu sobivat aineid lõimivat seiklusmängu. Aarete jahi laadses tegevuses saavad õpilased ennast proovile panna ülesannete lahendamisega ning omavahel ka võistelda. Esialgu suuname selle seiklusmängu pigem põhikooli lõpu ja keskkooliõpilastele,“ lausus Ann Alice. „2020. aasta sügisest lisandub veel kaks haridusprogrammi põhikooliõpilastele ning lõppeesmärk on pakkuda haridusprogramme kõigile kooliastmetele,“ lisas Ann Alice Väljataga.
- PROTO avastustehase haridusprogrammid toimuvad ettetellimisel ning eesti ja vene keeles. Ühe grupi suurus on kuni 20 inimest, suurema arvu puhul jaotatakse õpilased väiksematesse gruppidesse. Lisainfo www.prototehas.ee/haridusprogrammid.