Parema kooli nimel ehk Kuidas teha unistuste kooli

Georg Otsa nimeline Tallinna muusikakool valmistub koolide liitumiseks ning on unistuste kooli suunas liikumisel võtnud eeskuju ka Inglismaast.
Kooli direktori Ivo Lille sõnul on muudetud õppekava ja kuigivõrd ka struktuuri. „Mitte muutuste enda pärast, vaid vajaduste tõttu, ja muidugi selleks, et muuta kool paremaks,“ sõnab ta.
Kooli üks eesmärk oli siduda õppekava rohkem tööturu vajadustega. Selleks loodi kaks eriala: muusikaettevõtlus ja muusikaproduktsioon, mis osutusid sisseastujate seas väga populaarseks. Ivo Lille leiab, et nii nagu tavakool võiks ka muusikakool lähtuda sellest, et õpilane saaks hakkama ka pärast kooli lõpetamist, oskaks planeerida edasist õppeteekonda ja oleks edukas tööturul. Selleks on vaja teadmisi muusikavaldkonnast üldisemalt, sest valdkond ei piirdu vaid heliloomingu või interpretatsiooni õpingutega. Direktor märkis, et Otsa kool peab oluliseks õpetada nõtkust ja paindlikkust maailmas toimuvate muutustega kaasa minemiseks. Kool aitab seada nii lõpp- kui ka vahe-eesmärke, et õpilane ei tegutseks utoopiliste eesmärkide nimel. On selge, et töökohta, mis eksisteerib praegu, ei pruugi enam viie või kümne aasta pärast olla olemas.
Samamoodi on koolile oluline, et õpilased oskaksid omavahel teha koostööd. Alanud koostöö saab jätkuda ka pärast kooli lõpetamist ühtse loomuliku protsessina. Lisaks õpilaskogukondade tekkele on koostöö arendamiseks oluline kaasata koolitöösse ja -elusse võimalikult palju parimaid tegevmuusikuid ja pedagooge, kellega tekiks õpilasel loomulik kogukond, aga ka vilistlasi ja õpilaste vanemaid, et koos ühiselt midagi põnevat ette võtta.
Tulevikumõtteid mõlgutades räägib kooli juht lähiaastatel toimuvast muusikakoolide liitumisest (liituvad G. Otsa nim Tallinna muusikakool, Tallinna muusikakeskkool ja Tallinna balletikool), mille tõttu Otsa kooli formaat muutub. Liitmisel tekivad ühtsed eesmärgid, ühiselt otsuseid vastu võttes saab kokku hoida aega ja ressurssi.
„Kui juba liituda, võiksime maksimaalselt ära kasutada plusse, mis aitavad meil läbimõelduna luua siin piirkonnas ühe väga erilise hariduskeskuse. See eeldab rahumeelset arutlemist, mille käigus tulevad esile mõtete klastrid, ning nende elluviimiseks leitakse parimaid tegevusi ja lahendusi,“ leiab Ivo Lille.
Liitumisel ei tasu peljata kvaliteedi langust, kui see toimub mõtestatud õpetamise kaudu, lähtudes individuaalõppest ja tuleviku tööelust, usub koolijuht. Individuaalõpe leiab Otsa koolis aset tänu õppejõudude suurele arvule, neid on kokku pea 130, õpilasi aga umbes 300.
Liikudes arenduslike ideede elluviimisel unistuste kooli poole, on Otsa kool eeskuju võtnud Inglismaa Ainslie Wood Primary Schoolist. See põhikool oli sulgemise äärel, kuid õnnestus päästa tänu tragile koolijuhile, kelle visiooni rakendamisel tegi kool lühikese aja jooksul läbi palju sisulisi muutusi. Soovist muuta kool efektiivsemaks ja paremaks uuris koolijuht õpetajailt, milline võiks olla nende unistuse kool ja õpetaja. Kahe aastaga jõudis Ainslie Wood ühe protsendi Inglismaa edukamate koolide sekka. Koolis on oluline õpetajate professionaalne areng, selle toetamine ning lastekeskne individuaalne õpe.
Ivo Lille leiab, et see on hea näide, kuidas eliitkool toimib – mitte õpilasi selekteerides, vaid õpetamismeetodeid ja parimaid praktikaid rakendades. Ta korraldas sarnase küsitluse oma õpetajate seas, võttis vastused kokku ühte mõttesse, taandas need sõnaühendustesse ja moodustas tegevused, mida õpetamisel järgida.
„Saime palju suurepäraseid vastuseid ning ettekujutuse, millisena Otsa kooli pere näeb oma unistuste kooli, milline on unistuste koolitund, õpetaja, õpilane ja töötaja, kus ja millisena näeme oma õpilasi tulevikumaailmas. Otsustasime lihtsamini teostatavad tegevused kohe ellu rakendada ning alustada pikemat ettevalmistust vajavate toimingute planeerimisega. Koolis peab olema hea õppida ja õpetada,“ sõnab koolijuht.
Ivo Lille usub, et sarnaselt Inglismaa kooliga on õpetajate pedagoogiline pädevus väga oluline. Õpetajad võiksid töötada pigem coach’ide või suunajatena, kes aitavad õpilasel jõuda arusaamisele, millised on tema tugevused ja kuhu nad tahavad jõuda. Õpetajal tuleb teada, kuidas tänapäeva õpilane õpib ja mil moel tema isiksuse kujunemist kõige paremini toetada. Samuti on oluline koos analüüsida, milliste vahe-eesmärkidega on võimalik jõuda lõpptulemusteni. Õpetaja peaks oskama õpilast avada, et ta räägiks õppeprotsessi käigus ka enda vajadustest, mida võiks enda arengu huvides veel koolis ette võtta või muuta.
- Ainslie Wood Primary School, testivaba kool, asub Londonis. Koolijuht Kerry Scotti visioon on lapsekeskne õpe, toetatakse aktiivset projektipõhist õppimist. Ainslie Woodi koolis puudub tunniplaan ning tavapäraseid kontrolltöid ei tehta.
- Testid toimuvad vaid 2. ja 6. klassi lõpus ja sedagi vaid emakeeles ja matemaatikas. Kool peab oluliseks eelkõige õpetaja professionaalset arengut, mida järjepidevalt eesmärgistatakse.
- Õpetajate tundidest tehakse tagasisidestamiseks videoid, mida analüüsib õpetaja üksi või meeskonnaga. Oluline koht koolis on õpilaste tunnustamisel.