Asendusõpetajana ettevõtlikus koolis

28. veebr. 2020 Krisi Kaldaru lapsevanem - Kommenteeri artiklit
Kiviõli 1. keskkooli 1.b klass koos asendusõpetajatega. Foto: erakogu


2019. aasta detsembri keskel avanes Kiviõli 1. keskkooli õpetajal võimalus osaleda koolitusreisil Hollandis, et sealt targemana ja uute ideedega tagasi tulla. Et leida koolitundide läbiviimiseks asendaja, pöördus õpetaja kahe ettevõtliku lapsevanema, Krisli Kaldaru ja Kristel Tina poole. Mõlemad lapsevanemad olid pakutud võimalusest huvitatud ning võtsid pakkumise vastu. Nii algaski põnev ja uus kogemus õpetajatena.

Suur soov kooliellu panustada andis mulle võimaluse asendada esimese klassi õpetajat. Esimene mõte oli, et tegemist on erakordse võimalusega, millest saan kogemuse terveks eluks. 22 väikest iseteadlikku last klassiruumis ja mina õpetajana klassi ees tundus esialgu pöörase plaanina. Peas mõlkus vaid mõte, kas ma ikka saan hakkama ja kuidas lapsed asjasse suhtuvad. See läks aga ruttu meelest, kui saabus kätte päev õpetajana.

Esimese asjana sain kohe ülevaate enamiku laste iseloomust ja kaasatöötamise tempost. Ja selle juures oli suur eneseületus korraga kõikide tähelepanu pälvida ja klassis õppimisele suunatud õhkkond luua. Kõik oli väikeste jaoks uus ja huvitav ning tahtmine kogu aeg midagi uurida oli suur.

Eredalt on meeles see, et kõht oli mul juba esimese tunni lõpuks tühi – võimalik, et ülemõtlemine tühjendas seda. Ja siis jõudis kätte kõigi oodatud söögivahetund. Suundusime kõik koos lõunat sööma ja kui lapsed olid omas tempos söömise lõpetanud, vahetundi liikunud, istusime meie teise lapsevanema Kristeliga veel rahulikult laua taga. Kooliraadios helises jõulumuusika ja mõtisklesime, et tore on istuda ja sööki nautida.

Samal ajal oli söökla otsese mõttes tühjaks voolanud. Istume ja mõtleme, kas tõesti rohkem õpetajaid söömas ei käi. Aga oh üllatust, kui ikka ei uuri enne, milline kell või heli teavitab kooliperet, et tund algab, võidki sööklasse istuma jääda. Ja siis läks meil kiireks, sest tund oli juba peal. Aga ühtehoidvalt saime ettenähtud lugemised, kirjutamised, arvutused ja tantsusammud tehtud.

Just nende 22 väikese iseteadliku noorega tegime läbi ka ettevõtliku koosõppimise ehk osalesime „Mini Negavatt 2019“ keskkonnateemalisel videokonkursil, mille peateema oli „Riietesse uppuv maakera“. 1.b klass pani pead kokku ja leidis, et nad saavad keskkonnale kasulikud olla, kui senisest veel rohkem taaskasutavad.

Koostöös vanematega tõid lapsed kooli kaasa asjad, mida võiks taaskasutada, ning sellest monteeriti video, mis esitati konkursile. Rõõm on tõdeda, et lapsed teavad, kuidas keskkonda hoida, ning seda just taaskasutuse kaudu. Andke lastele aega mõelda suurelt, tegutseda ja jagada tulemust teistega!


Õpetaja Ülle Mähküll:

Lapsevanemad saavad suuresti kaasa aidata lapse arengu- ja õpikeskkonna huvitavamaks muutmisele koolis. Osaledes tunnitegevustes, näeb lapsevanem õpetajatöö köögipoolt: kuidas ühe rahutu koosluse õppetööks häälestamine ikka käib, ja veenduda, et see pole sugugi nii lihtne. Aga kui töö on juba täies hoos, on rõõm mõlemapoolne.

Jälgisin huviga, kuidas lapsevanemad Krisli Kaldaru ja Kristel Tina vabatahtlike õpetajatena tundi sissejuhatust tegid, ja see oli natuke teistsugune. Uus on huvitav ning haarav, kui teema on lastele mõistetav ja jõukohane.

Projekti „Mini Negavatt 2019“ teema „Riietesse uppuv maakera“ seda oligi. Eelnevalt olime koos paika pannud tegevuskava. Lapsevanemad olid valmis vaadanud esemed ja kavandid, mida millestki meisterdada, ning tegime õppeprotsessi käigust lühikese video, mille esitasime konkursile. Õpilastele meeldis lõigata ja meisterdada, vanadest asjadest uusi teha. Loodusele ja kogu maailmale kasulik olla on igati ahvatlev.

Tavaliselt on õpetaja see, kes teeb ettepaneku kodu ja kooli ühisteks ettevõtmisteks. Seekord tuli initsiatiiv lapsevanematelt, väljastpoolt kooli, meie kogukonnast. See näitab koostöökultuuri arengut uuele tasemele. Lapsevanematega koostöö annab õppimisele uue kvaliteedi, teeb õpetaja tegemised lihtsamaks ja annab võimaluse suunata õppetöösse neid nüansse, mida vanem oluliseks peab.

Lapsevanemad vabatahtlikuna õpetaja rollis, see võimaldab minna õpetajal õppima rahuliku südamega, sest lapsed on hoitud. Minu arust said lapsevanemad õpetajaametiga suurepäraselt hakkama.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!