Rasked tüübid ei hirmuta enam!

10. veebr. 2020 Reet Valgmaa õppekeskuse Tõru koolitaja - 1 Kommentaar
Põlvamaa õpetajad koolituse vaheajal selga sirutamas. Fotod: Erle Nõmm

Oskan nüüd kõrvalt jälgida ja olukorda teadlikumalt sekkuda. Rasked tüübid ei hirmuta enam, näen nõrkusi, mida püütakse varjata.

Selline oli ühe osaleja hinnang õppekeskuse Tõru elukestva õppe koolitusele, mis toimus Euroopa sotsiaalfondi ja Innove toel ajavahemikus 2014‒2020. See inimene sai aktiivseks tegutsemiseks julgust juurde, aga meie koolitus oligi iseolemise julgusest ning koostegemise tarkusest.

Tõru on juba alates aastast 1992 harjutanud täiskasvanutel sotsiaalseid ja kommunikatiivseid oskusi. See teema on tänapäeval hästi magus ärikoolituses, kuid vabahariduses üleminekuperioodil lausa hädavajalik, et aidata eesti inimestel lahti saada homo sovieticus’evirisemisest ja teiste (eriti riigi) süüdistamisest.

Kuuepäevase koolituse läbis 101 inimest kaheksast maakonnast ja koolitajakoolituse kaheksapäevase kursuse 25 osalejat. Nii mõnigi osaleja märkis tagasisides: miks meid nii vähe siia tuli, kõigile oleks sellist koolitust ju tarvis? Eks me siis selgitasime, et peale õpetuse saab koolituspäevadel ka kehakinnitust jms, mis maksab, ning see määrabki võimaluste piirid.

Millised olid inimeste ootused?

Reet Valgmaa: „Paljud inimesed ei tea veel, et sotsiaalseid ja kommunikatiivseid oskusi saab samuti õppida ja harjutada nagu matemaatikat ja kõike muudki.“

Paljudel erilisi ootusi ei olnud. Tulin, sest teema tundus vajalik. Võimalusel haaran kinni koolitusest, mis tuleb koju kätte ja on tasuta. Panin lihtsalt nime kirja. Ootused olid üldised, ebamäärased. Kartsin, et on igav. Vist on keeruline, ehk saan kuidagi läbi. Tahtsin teada, mida mõeldakse sotsiaalsete oskuste all. Ootus oli ebamäärane, arvasin, et kuulen vanu tõdesid. Enamasti on koolitused formaalsed – ülesehituses ei ole mängulisust ega õhku.

Kõrged olid aga nende osalejate ootused, kes on juba kuulnud õppekeskusest Tõru või varasemalt osalenud mõnel Tõru kursusel. Mõned olid ka kuulnud, et Tõru koolitused on sisukad. 

Sisu poolest olid enamiku ootused seotud erialase enesearendamise ja kõige rohkem enesekindluse leidmisega. Pettuma ei pidanud keegi. Kolmandik õppuritest tunnistas pärast koolitust, et nende ootused täitusid ja enamgi veel.

  • Sain sellelt koolituselt väga, väga palju. Lahkun oluliselt enesekindlama ja julgemana. Oskan paremini enda tundeid ja mõtteid väljendada. Suurepärane meeskond ja lektorid.
  • Sain meelerahu, tarkust ja praktilisi näpunäiteid probleemi lahendamisel. Eluliste situatsioonide läbimängimine julgustab edaspidi uuteks ettevõtmisteks.
  • Sain häid näpunäiteid, kuidas viia läbi tulemuslik koosolek ja panna koosolekus osalejad aktiivselt kaasa töötama. Sain teada, milline peaks olema koosoleku asjalik päevakord.
  • Tuletasin meelde paljut varasemast, aga sain ka palju uut. Oskan nüüd kõrvalt jälgida ja olukorda teadlikumalt sekkuda. Rasked tüübid ei hirmuta enam, näen nende nõrkusi, mida püütakse varjata.
  • Sain häid näpunäited käitumiseks konfliktolukorras. Moto: jää väärikaks! Sain ka mõjuva teksti koostamise nippe, kõnepidamise algtõdesid ja koosoleku juhtimise saladusi, samuti eneseanalüüsi ja kokkulepete saavutamise oskuse, mis on ülioluline.

Milliseid koolitusi soovitakse tulevikus?

Kõige enam nimetati avalikku esinemist. Järgnesid sotsiaalsed ja kommunikatiivsed oskused. Arvati, et niisugust koolitust võiks ka lihtsalt süvendatult korrata, käsitledes suhtlemist ja konfliktilahendust, enesekehtestamist ja meeskonnatöö arendamist. Mitmed osalejad tunnistavad valmisolekut osaleda ka andragoogikakoolitusel. Kuna osalejad olid väga erineva tööalase taustaga, siis pandi kirja järgmist.

  • Tahaks koolitust, mis aitab enesekindlust leida.
  • Rohkem eneseanalüüsi võimaldavaid koolitusi, et avastada oma pimepunkteja töötada nendega.
  • Kriisisituatsioonide lahendamise ja emotsioonide juhtimise koolitust.
  • Sooviksin koolitust selle kohta, kuidas käituda erivajadustega õppuritega (16‒18-a). Kas tõesti on neil ainult õigused ja kohustusi polegi?
  •  Antud koolitust võiks teha suunaga KOV-idele, eelkõige neile, kes töötavad sotsiaalvaldkonnas.

Mille koolitusel osalejad kaasa said?

Tõru koolitajaid üllatas mõnevõrra, et paljud inimesed ei tea veel, et sotsiaalseid ja kommunikatiivseid oskusi saab samuti õppida ja harjutada nagu matemaatikat ja kõike muudki. Sellest on küll viimastel aastatel palju räägitud, kuid kõigini pole see tõde veel jõudnud.

  • Sain uusi teadmisi ja oskusi ning veendumuse, et heaks juhiks on võimalik õppida. Ideid ja inspiratsiooni tulevikuks. Uusi toredaid tutvusi.
  • Sain tugevamaks, teadlikumaks. Sellised koolitused aitavad end tundma õppida ja eneseteadlikumaks saada.
  • Lahkun koolituselt rohkete materjalidega, mis vajavad veel kodus läbitöötamist.
  • Sain teadmisi, millele ei osanud varem isegi mõelda.
  • Sain paberi, diplomi. Oli väga mitmekülgne koolitus, kus teooriale lisaks palju praktilist tegevust.

Mis õppureid enim üllatas?   

Sellegi küsimuse puhul tuli esile tõdemus, et eesti inimene ei usu eriti õppimisse. Nimelt vastati ka selle küsimuse puhul, et koolituse juures oli kõige suurem uudis see, et suhtlemist ja kommunikatiivseid oskusi saab ära õppida.

  • Üllatas, et sotsiaalsed ja kommunikatiivsed oskused on õpitavad. Arvasin, et need on isiksuse sünnipärased omadused, mitte õppides omandatavad kompetentsused.
  • Mind üllatas, et kommunikatsiooni teemade juures saab nii paljusid faktoreid endale teadvustada ja nende mõju teadlikult analüüsida. Varem on see toimunud minu jaoks pigem alateadlikult.
  • Mind üllatas, kui erinevaid inimtüüpe on olemas ja kui erinevaid võtteid tuleb nendega hakkama saamseks kasutada. Üllatas ka selle koolituse praktilisus, rollimängud, nende mõju.
  • Mind üllatas, kui lihtsalt saab aktiivõppe meetodil keerulisi asju ja probleeme lahti sõnastada, kui kiiresti kõike kogedes ja ise läbi tehes omandada.
  • Üllatas, et kõik osalesid aktiivselt. Keegi ei jäänud letargiliselt ja äraolevalt konutama.
  • Toredad ja andekad kursusekaaslased, äratundmisrõõmu igas olukorras, rollimängude edukus. Kõik oli positiivne ja üllatust täis.
  • Üllatas grupi koosseis (vanuseliselt, sotsiaalselt) ning sõbralik ja usin koostöötamine. Samuti see, et mitte keegi ei kasutanud ega veetnud aega sülearvutis. Oldi aktiivsed ja avatud.
  • Koolitajate hea huumorisoon ja praktilised nõuanded.
  • Üllatas, kui palju oskusi anti meile kaasa. Ei osanud oodata nii ulatuslikku ja sisutihedat koolitust.

Hetkel ainult üks arvamus teemale “Rasked tüübid ei hirmuta enam!”

  1. Reet Valgmaa ütleb:

    Mis üllatas õpetajaid – kui vaevaline on suhelda INNOVEGA

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!