Tagasi Kooli – lihtne viis korraldada karjääriõpetust
Sel kevadel on taas võimalik kaasata karjääriõppesse lihtsasti elulisi näiteid. Kutsume õpetajaid veebruaris lisama kutseid külalisõpetajatele, tulema õpilastega õppekäikudele ja võtma osa töövarjutamisest. Oma mõtteid sellest, kuidas algatusest Tagasi Kooli maksimumi võtta, jagavad karjääriõpetuse õpetajad Kristi Hints Kuressaare gümnaasiumist ja Marja Mõistlik Viimsi gümnaasiumist.
Karjäärivalik ning selleks vajalike teadmiste ja oskuste õppimine on muutunud valikute rohkuse tõttu õpilaste jaoks üha keerulisemaks. See seab omakorda karjääriõppele suuremad ootused. Õpetaja Marja Mõistlik võtab selle kokku nii: „Tänapäeva tööturul on väga palju võimalusi ja valikuid, mis noorel silme eest kirjuks võib võtta.“ Ta märgib, et just seetõttu ongi õpilastel juba varakult vaja tutvuda eri ametite ja karjäärivõimalustega.
Tagasi Koolil on alates 2019. aasta septembrist täiesti uus broneerimissüsteem ja uued võimalused. Kui seni on koostöös õpetajatega toodud igal aastal vabatahtlikud külalisõpetajad koolitundidesse jagama oma karjäärilugu, siis karjääriõppe lihtsamaks korraldamiseks on nüüd võimalik süsteemis broneerida ka õppekäike ja töövarjutamist.
Õpetajad Kristi Hints ja Marja Mõistlik näevad külalistunde, õppekäikudel osalemist või töövarjupäeva võimalusena muuta karjääriõpet mitmekülgsemaks. Õpetajate arvates
- annavad külalistunnid õpilastele võimaluse tutvuda ühe valdkonna ühe ametiga ning kuulda karjäärilugusid;
- annavad õppekäigud võimaluse tutvuda terve organisatsiooni toimimisega ning eri ametite rollidega selles;
- annab töövarjutamine õpilasele võimaluse tutvuda just õpilasele huvi pakkuva ameti igapäevaga.
Külalisõpetajate kaasamine annab hea ettekujutuse eri töödest
Õpetaja Kristi Hintsi eestvedamisel õnnestus Kuressaare gümnaasiumi õpilastel sügise jooksul tutvuda lausa kaheksa ametiga. Tema sõnul annavad Tagasi Kooli tekitatud võimalused õpilastele väga hea ettekujutuse nii juba teada olevatest töödest kui ka täiesti uutest ametitest, misläbi tekib hea võrdlus- ja analüüsimoment. Nii on õpilased avastanud, et mõni amet on palju huvitavam, kui esmapilgul paistab, ning vastupidi, mõistnud, et muidu meeldinud amet ei ole ikkagi nende jaoks.
„Kui eeldada, et laiem silmaring aitab õpilastel teha karjäärivalikuid, siis Tagasi Kooli loodud võimalused toetavad koolinoore maailmapildi avardumist,“ selgitab Kristi Hints. Boonusena toob ta välja hea võimaluse olla vahelduseks koos õpilastega kuulaja-küsija rollis, mis annab hoopis teistsuguse värvi hilisematele aruteludele.
- Too põnevate persoonide päriselu kogemused ja lood õpilasteni.
- Proovi õpilastele tutvustada eri valdkondade ameteid ning töötamise võimalusi.
- Julgusta õpilasi osalema töövarjutamise võimalustes – lisaks positiivsele elamusele ja uutele teadmistele arendab see nende sotsiaalseid oskusi.
Kristi Hints lisab, et Tagasi Kooli võimalused on õpilastele olulised just vahetu ja eheda kogemuse saamiseks. Õpetaja, kes püüab ise kõike seletada, kehastudes justkui iga valdkonna eksperdiks, peab arvestama, et see ei pruugi õpilastele veenvalt mõjuda, mistõttu väliste partnerite kaasamine karjääriõppesse muudab tema sõnul õppeprotsessi rikkalikumaks.
Viimsi gümnaasiumi õpetaja Marja Mõistlik lisab: „Tihti räägivad külalised oma tööst ja karjäärist eluliselt, näiteks väärtuste kujunemisest, teel olnud komistuskividest ning nendest üle saamisest, mis kõik avardavad õpilaste ettekujutust tööelust.“ Päriselulised kogemused aitavad õpilastel võtta ebaõnnestumisi, millega kooliteel ei pruugita kokku puutuda, kui elu loomulikku osa.
Õppekäigud näitavad ametite mitmekesisust
Karjääriteemalised õppekäigud on õpetajale igati hea võimalus tutvustada mitut rolli korraga. Näiteks viis ettevõte Babahh Meedia läbi õppekäike, kus õpilased said ise katsetada ja end proovile panna produktsioonitiimina, kus igaühel oli täita oluline roll operaatorist kuni režissöörini ning mille tulemusel valmis ka otseülekanne. See on eriti hea näide praktilisest õppekäigust, mille jooksul said õpilased proovida ühe valdkonna eri ameteid.
Töövarjutamine annab õpilastele võimaluse jälgida päeva jooksul ühe ameti esindaja tööpäeva. Sügisese töövarjupäeva käigus avanes õpilastel võimalus jälgida näiteks helikopteripiloodi, ooperilaulja, ettevõtte juhi, perearsti, vanglaametniku ja paljude teiste põnevate ametite esindajate argipäeva tegemisi.
„Täna oli äge päev Joona-Liisi ja Sanderiga! Alustasime podcast’iga, seejärel vedasime raamatuid, arutasime E1V finantsplaani, planeerisime heategevust, koolitasime aktsiainvestoreid ja päeva lõpuks jõudsime veel ka Äripäeva investori Toomase seminarile Coopi aktsiat arutama,“ kirjeldab Jaak Roosaar toimunud töövarjupäeva, mille käigus said õpilased nii rahatargemaks kui ka arendada enda sotsiaalseid oskusi.
Paljud õpilased ise on tagasisides välja toonud, et töövarjupäeval osalemine on andnud neile enesekindlust, julgust suhelda ja teadmisi, et teha teadlikumaid karjäärivalikuid.
Kristi Hints ja Marja Mõistlik julgustavad ka teisi õpetajaid osa saama Tagasi Kooli võimalustest, et koolielu elavdada ja viia õpilased rutiinist välja.
„Kui ma oleksin teadnud …“
Milliseid lugusid sa õpilasteni tuua soovid? Tagasi Kooli kutsub kõiki õpetajaid andma Eesti õpilastele võimalust õppida päriselu õppetundidest ning lisama külalistunni kutsed veebruari jooksul www.tagasikooli.ee.
Tasub teada
- Lisa külalistunni kutsed veebruaris tagasikooli.ee.
- Vaata õpilastega karjääriteemalisi e-külalistunde Tagasi Kooli Youtube’i kanalil.
- Liitu FB grupiga Tagasi Kooli õpetajatele https://www.facebook.com/groups/etund/.
- Lisa kalendrisse, et alates märtsist saab õpilastele valida ka õppekäike ja töövarjuvõimalusi.
Mis on mis?
- Tagasi Kooli pakub õpetajatele võimalust kutsuda külalisõpetaja, osaleda õppekäikudel, töövarjupäevadel ja Youtube’i vahendusel e-külalistundides.
- E-külalistund on 45-minutine koolitund, millest 15 minutit on Youtube’i otseülekanne ja 35 minutit teeb tundi iga osaleva klassi õpetaja ise.
- Tagasi Kooli on 2012. aastal loodud kodanikualgatus, mille eesmärk on aidata 1.–12. klassi õpilastel õppida eluoskusi, et ühiskonnas hästi hakkama saada.
- Õpetajad korraldasid 2019. aastal Tagasi Kooli kaudu 800 külalistundi, viisid õpilased 140 õppekäigule ja aitasid 400 õpilast töövarjuks.
- Rohkem kui 1500 õpetajat on kasutanud Tagasi Kooli 146 e-külalistundi oma tunni raames.
- Kõige populaarsem karjääriteemaline e-külalistund 1.–6. klassidele on Kelly Nevolihhiniga „Milline näeb välja abipolitseiniku tööpäev?“, mida on vaadatud 37 000 korda, samuti Reigo Ahvena „Milline näeb välja trummari tööpäev?“ ja Ingrid Teesalu „Milline näeb välja reporteri tööpäev?“; 7.–9. klassidele Elina Nechayeva „Kuidas saada lauljaks?“ ja gümnaasiumile „Rakett99“ võitja Tiago Golubi „Kuidas teha oma edasiõppimise plaane?“.