Tulevik peegelpildis

14. veebr. 2020 Mare Lehtsalu Eesti karjäärinõustajate ühingu juhatuse liige - Kommenteeri artiklit
Karjäärinõustajate ühingu suvekoolis. Foto: KNÜ

Iga tulevikku ja oma karjääri kavandav noor jõuab ühel hetkel ristteele, kus on vaja teha valik.

Nii värske rahvusvaheline OECD uuring kui ka hiljutisel konverentsil osalenud OECD analüütik Anthony Mann tõid esile, et noored seostavad oma tulevikku teada-tuntud ja traditsiooniliste ametitega ega oska näha tulevikuperspektiivis uuenduslikke töiseid väljavaateid. Üha olulisemaks muutub asjatundlike karjäärispetsialistide töö, kes saavad aidata noorel orienteeruda kiirelt muutuva töömaailma võimalustes.

Maailm siin päikese all muutub tõesti pidevalt. On neid, kes väidavad, et tehnoloogiaga loodavad leiutised on nüüdseks olemas ja edasine on vaid peenhäälestus. Samas jõuab iga päevaga suurema osa inimeste teadvusse, et maailmas valitseb juba praegu asjade ületootmine ning keskkonnakaitse ja säästva arengu teemad vajavad tegijaid. Kuidas aga täpselt teada tulevikus sündivaid konkreetseid tööprotsesse ja sellega seotud uusi ameteid – selle täpne määratlemine käib üle jõu ka majandusteadlastele.

Noore vahetut infovälja ümbritsevad sõnumid, mille põhjal enda jaoks sobivad otsused langetada, võivad anda noorele ka vastuoluliselt tajutava pildi. Näiteks kõrvuti ja võrdselt veenvana kõlavad seisukohad teaduspõhise majanduse ning kõrghariduse erialade kasuks kui ka argumendid, mis kutsuvad omandama ennekõike just praktilisi kutseoskusi kutseõppe tasemel. Teaduspõhise majanduse tähtsuses ehk kahtlust pole ja kuldsete kätega saabki endale meelepärase elu kujundada.

Saame Eestis olla rõõmsad selle üle, et meil on OSKA. Juba uuritud tegevusvaldkondade kohta on olemas hea ja selge ülevaade, millistel erialadel on perspektiivi ja milliste erialade lõpetajaid on rohkem kui vastavaid töökohti ning palju muud kasulikku. Vähem leiab näiteid täiesti uute tekkivate ametite kohta.

Kuidas õpilasi toetada? Kas eneseteadlikkus on võlukepike?

Karjääriteenused, sealhulgas karjääriõppe tegevused koolis peavad sisult, vormilt ja sügavamalt tähenduselt olema inimese jaoks neutraalseks toetavaks pidepunktiks. See tähendab, et ei tohi kedagi mõjutada ega otseselt suunata otsustama teatud eelistuste kasuks. Õpetaja eeskuju selles on oluline. Toetada saab õpilaste karjääri kujundamise pädevuste arengut, et noor oleks valmis iseseisvalt teadlikult karjääriotsuseid langetama.

Üks viis on aidata noortel eneseteadlikuks kujuneda. Iseenda eneseteadliku kirjeldamise (kasvõi endale) eeldus on asjakohase sõnavara olemasolu ja sõnade tähenduse mõistmine. Tundub lihtne ülesanne!? Eneseteadlikkuse arendamine on siiski vaid üks viis, et toetada noorte karjäärivalikuid.

Eneseteadlik noor – hästi! Kuidas aga noor ise mõtestab endale eneseteadlikkust? Kas ja kuidas avab see noore jaoks tema arengupotentsiaali ja mis see endaga kaasa toob? Kas lootusest tulvil ootuse, et kusagil on „minu koht siin päikese all“ või hoopis küsimusepüstituse enesele: „Kuidas mina saan muuta maailma senisest paremaks paigaks?“

Ilmselt tõdeb lugeja, et kui noor nii või naa mõtleb, on juba väga hästi, sest mõlemad sihid on asjakohased. On muidugi! Aga kuidas neid siis realiseerida?

Nüüdisaegsete karjääriteooriatega kursis olijad mõistavad, et kitsalt eneseteadliku peegelpildi põhjal valikute tegemine on suhteliselt kitsas lähenemine. Ka juhul kui eneseteadlikkus sisaldab nii oma huvide, väärtuste kui reaalsete võimaluste selgust. Tuleviku peegelpilt muutub oluliselt rikkamaks, avaramaks ja värvilisemaks siis, kui mõttemaailm harjub märkama ja analüüsima seda, mis maailmas toimub, miks, kuidas ja mis suunas muutub.

Uuringud näitavad, et karjääriõpe, varakult mitmel moel töömaailma avastamine ja erapooletu karjäärispetsialisti tugi on suuresti positiivse mõjuga noore tuleviku tööelu (67%), hariduse (47%), heaolu ja karjääri kujundamise oskuste (67%) näitajate osas.

Seega on ennekõike õpetajal endal kasulik harjutada end märkama just seda tendentsi, mida ka enamik tuleviku prognoosijaid julgeb töömaailma kohta kinnitada – uus sünnib teaduste ristteel. Ja sealt edasi on õpetajal juba lihtne suunata õpilasi märkama samu maailmas toimuvaid protsesse ja arenguid. Suunata õpilasi fantaseerima tööst ja ametitest, mida praegu veel ei ole, kuid mille järgi vajadus juba koidab.

Üleskutse!

Hea koolis töötav karjäärispetsialist, karjääriteemale pühendunud õpetaja, liitu karjäärinõustajate ühinguga!


Eesti karjäärinõustajate ühing (KNÜ) on karjäärispetsialiste ja karjääriteenuste arendamisest huvitatud inimesi ühendav organisatsioon, mis seisab oma liikmete ametialaste huvide eest, väärtustab karjäärispetsialisti elukutset, korraldab täiendõpet, loob ja levitab karjäärispetsialistidele nende tööks vajalikke materjale, osaleb Eesti karjääriteenuste arendamises ning on karjäärispetsialistidele kutset andev organisatsioon.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!