Miks Tabasalu ühisgümnaasium on Euroopa ettevõtlik kool 2019?
2019. aastal pärjati Tabasalu ühisgümnaasium Euroopa ettevõtliku kooli tiitliga TES 2019 ja sai ka haridusministrilt üldhariduskooli kõrgeima tunnustuse „Ettevõtlust edendava kooli“ kategoorias. Täiendavalt pälvis kooli staažikas ettevõtlusõpetaja Krista Savitsch ministrilt tunnustuse kui aasta ettevõtlik õpetaja.
Ühtegi maratoni ei võideta esimese sammuga ja täpselt samamoodi on olnud ettevõtlusõppega meie koolis.
Teadlikult ja süsteemselt hakkas kool ülekoolilist ettevõtlusõppe kvaliteeti tõstma ja populariseerima 2014/15. õppeaastal. Kooli toonane arendusjuht Kersti Vana mõtles koos ettevõtlusõpetajatega aktiivselt, kuidas viia õpilasteni senisest rohkem teadmisi ettevõtlusest ja pakkuda tuge esimeste sammude tegemisel. Senine orgaaniliselt arenev õpe asendus süsteemselt arendatava ettevõtlusõppega.
Kõige olulisem oli vast arusaam, et on vaja püstitada selge eesmärk. Selleks sai püüdlus anda kõigile kooli õpilastele järjepidevalt teadmisi majandusõppest. Soovisime, et väga suure praktilise väärtusega teadmised jõuaksid õpilasteni kõigis vanuseastmetes. Vähem tähtis ei olnud soov eemaldada ettevõtluselt millegi kauge ja kosmilise aurat ning tagada, et kõik meie kooli õpilased hoomaksid, et olulise probleemi (nõudlus) edukas ja innovatiivne lahendamine (pakkumine) ongi ettevõtlus ja midagi kosmilist seal ei ole.
Lisaks ainetundidele sai kiiresti selgeks, et kandev osa on õpilastele sisulise väljundi pakkumisel. Seetõttu liitus kool nii õpilasfirma, minifirma kui ka mini-minifirma programmiga. Ometi oli see võimalus justkui kogu aeg eksisteerinud ning õpilasfirmasid ja äriideesid oli olnud aastaid võrdlemisi vähe. Olukorra muutmiseks oli vaja tõuget.
Läheneme ettevõtlusõppele nagu ärile
Kooli juhtkonna ja hoolekogu koostöös jõuti lahenduseni, mis viis laiapõhjalise koostööni vanemate ja kohaliku kogukonnaga. Väga oluliseks partneriks oli edukast ettevõtjast hoolekogu esimees Kari Maripuu. Koordineerijana võeti ette kuue riigi koostöine ettevõtlusteemaline Erasmuse programm; karjääriõpe, mille raames toimuvad ettevõtete külastused liideti selgemalt ettevõtlusõppe üldpildiga; julgemalt kutsuti oma kogemusi jagama ettevõtjaid ja pakuti muid ettevõtlusega kaasnevaid tegevusi; õpetaja Krista Savitsch koos algklassiõpetajatega hakkas veelgi aktiivsemalt pakkuma võimalusi õpilaslaatadel osalemiseks ning tekkis mitu korda aastas koolimajas toimuvate laatade traditsioon jpm.
Lisaks saavutati aktiivne kogukonna ettevõtjate osalus koolis toimuvatel n-ö TYG Ajujahi võistlustel, kus õpilaste head ideed omavahel mõõtu said võtta. Jane Tamm, kes lisaks kooli kommunikatsioonijuhiks olemisele oli ka ettevõtlusõpetaja, toetas aktiivse tunnustava kommunikatsiooniga. Kaasnenud kogukonna tugi kajastus õpilaste huvi järsus kasvus ning kiiresti hakkas esitatavate äriideede hulk kasvama (kahe aastaga neljalt ideelt aastas rohkem kui kuuekümnele). Oluliselt aitasid kaasa iga-aastased kõrged kohad Eesti parima minifirma konkurssidel.
Proovides jäljendada populaarset Ajujahi formaati, jõudsime sundimatult olukorrani, kus saime kaasteelisteks Ajujahi enda meeskonnale ning õiguse kasutada nende kaubamärki koolisiseste ettevõtluskonkursside läbiviimisel.
Päeva lõpuks saabki öelda, et oleme ettevõtlusõppele lähenenud nagu ärile, kus usume, et koolina on meil vastutus suure ja olulise küsimuse lahendamisel. Oleme võtnud selle eesmärgiks ning tegelnud iga-aastaselt n-ö tootearendusega, et pakkuda õpilastele aina suuremat väärtust omandatavate teadmiste ja saadavate kogemuste näol. On ülimalt hea meel, et meie pingutusi on saatnud edu ning tulemus on olnud äärmiselt kasumlik (õpilaste kogemused ja teadmised).
Teekond jätkub ja praegu tegeleme
aktiivselt sellega, et leida ühisosa projektõppepäevade ja ettevõtlusõppe
vahel.