Kas tõesti lumehelbekesed?

1. apr. 2020 Inganora Makko, Helena Lindeberg, Emily Sepp tiim Sakirak - Kommenteeri artiklit

Noored ei tohiks karta olla aktiivsed, pigem peaksid nad ümber lükkama eelarvamused „lumehelbekestest“. Noored ei tohiks olla kinni selles, mida nad ühiskonna meelest peaksid tegema, vaid võiks astuda oma mugavustsoonist välja ja tegeleda võimalikult paljude arendavate tegevustega.

Eestis on mitmeid noortele mõeldud programme, mis aitavad areneda ka väljaspool kooli. Proovides ja katsetades eri valdkondi (sport, kunst, muusika, ettevõtlus jne), saad teada, mis sulle sobib, ning seega oled juba enne gümnaasiumi lõppu teistest sammu võrra ees ‒ tead, mida oma tulevikuga peale tahad hakata.

Kogemuste kaudu

Parim kogemus on see, mille ise läbi elad, olgu see siis halb või hea. Keegi ei tea oma võimeid enne, kui on neid rakendanud. Kõik projektid ei sobigi kõigile ja see on normaalne. Kogemuste kaudu leiad tee oma kireni.

Üleüldiselt on tõesti noored hakanud rohkem huvituma enesearengust ja ettevõtlusest. Seda näitab suur huvi eduraamatute ning –podcast’ide ja üldse enesearengu vastu. Siinkohal saab ka näiteks tuua Changemakers Academy noorte ettevõtlikus programmi, kuhu üle Eesti 8.–12. klassi noored suure huviga kandideerivad, et juba enne keskkooli lõppu saada kogemus ettevõtluses ja turundamises.

See programm on heaks näiteks, et noorte huvi ettevõtluse vastu suureneb, sest nelja aasta jooksul on programmis osalejate arv suurenenud kolm korda ning kogu tegevus toimub kooli kõrvalt vabast ajast.

Nähes, mida noored programmis lühikese aja jooksul ära teevad, vajub lausa suu lahti.Tänavu kahe kuu jooksul tegid 120 noort koostööd Eesti ettevõtetega, sealhulgas näiteks Läänemaa toidupanga, Eesti laste ja noorte diabeediühingu, Vaikuseminutite ning MTÜ Nukufilmi lastestuudio ja paljude teistega. Programmi käigus tegid needsamad Y-generatsiooni noored õpetliku ja abistava kaardimängu diabeetikutele, mis saadeti lastehaiglasse jagamiseks, koolitati gümnaasiumiealisi finantside teemal ning aidati toidupangal koostöös Eesti suurfirmadega transpordiprobleeme lahendada.

Koos teistega

Noored on võimelised korda saatma rohkem, kui neile selleks võimalusi antakse. Enamik noori soovib käia tööl või olla üritustel vabatahtlik, kuid tihtipeale saab nende vanus neile takistuseks. Paljud noored annavad töö otsimisel just sellepärast alla, et nende kogenematuse tõttu ei võta keegi neid jutule, rääkimata töölevõtmisest. Kuid kust tulevad kogemused ja oskused, kui sulle ei antagi võimalust?

Niisama arvuti taga istudes ei tule midagi. Tuleb astuda oma mugavustsoonist välja ning näidata täiskasvanutele, milleks noored võimelised on. Mitte miski ei tule iseenesest, vaeva peab nägema.

Tahtejõust üksi tulemuseni jõudmiseks ei piisa. Paljud tulemused eeldavad lisaks tahtejõule ka ettevõtlikkust ja tahet teistega koos tegutseda. Maailmas on vähe olukordi, kus edukas ja tulemuslik saab olla üksi tegutsedes. Oskus ja tahe teistega koos tegutseda on isegi võimsam kui ainult tahtejõud. Inimene võib tahta saada miljonäriks, aga kui ta ei suuda oma tahet ellu viia, siis ainult soovist ei piisa. Tänapäeval muutub järjest olulisemaks oskus kaasata teisi.

Ülalpool mainitud kaardimäng, mille tiim Sakirak valmistas vaid kahe kuu jooksul, on näide, milleks noored võimelised on. Lühikese aja jooksul mõeldi välja 90 kaardiga mäng, mis sisaldab suurel hulgal diabeediga seotud küsimusi, mis on katsetatud, kontrollitud ja kinnitatud endokrinoloogi, eesti keele õpetaja ning ettevõtte kogukonna poolt. Tiimi liikmed disainisid mängu ise, tutvudes seeläbi disainimaailmaga. Selle näite abil on noored võimelised tegema suuri asju, on vaja vaid aidata neil õige tee üles leida. Just seda Changemakers teebki.

Kõige tähtsam on julgus, suur tahtejõud ning soov ennast arendada. Peab arvestama, et miski ei tule kergelt, ilma suure töö ja vaevata. Ka läbikukkumine on hindamatu kogemus. Kaotada on võimatu, igas olukorras kas võidad või õpid. Andke noortele võimalus ning näete maailma muutumas.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!