Väino Ratassepp – keemiahariduse edendaja, pedagoogilise mõtte kandja

17. apr. 2020 TLÜ Eesti pedagoogika arhiivmuuseum - 2 kommentaari
Väino Ratassepa diferentseeritud keemia töövihikud ja kontrollivahendid olid ainulaadsed kogu tollases Nõukogude Liidus. Foto: EPAM

Täna, 17. aprillil tähistab oma 90. sünnipäeva pedagoogikateadlane Väino Ratassepp. Tema osalusel koostatud keemiaõpikutest on teadmisi ammutanud mitmed põlvkonnad.

Väino Ratssepp on töötanud üle 30 aasta Eesti haridust kureerivates asutustes: pedagoogika teadusliku uurimise instituudis (PTUI) vanemteaduri ja sektorijuhatajana, vabariiklikus õpetajate täiendusinstituudis (VÕT) ja Eesti hariduse arenduskeskuses (EHA) peametoodiku ja teadusdirektorina.

Kui kõrgkoolides suurendati keemiaõppe mahtu, kutsuti Väino Ratassepp tööle Tallinna pedagoogilisse instituuti (praegu Tallinna ülikool). VÕT-i ja EHA perioodil oli ta ühtaegu ühiskondliku pedagoogika uurimise instituudi (ÜPUI) teadussekretär, ÜPUI teadusväljaannete toimetuste ja õpetajate ajalehe mittekoosseisuline toimetuse kolleegiumi liige.

Kogu oma tegevuse vältel leidis Väino Ratassepp alati uut ja edasiviivat ning andis endast enam, kui ametid nõudnuks. Ta osales aktiivselt Eesti keemia seltsi töös ja oli Eesti akadeemilise pedagoogika seltsi liige. Erakordselt oluliseks kujunesid Balti riikide ühised keemia täienduskursused, mille initsiaator ja korraldaja Väino Ratassepp oli. Oma teadustööga viis Ratassepp keemia õppekirjanduse koostamise Eestis esmakordselt pedagoogilise eksperimendi põhiseks. Tema koostatud on ka esimesed diferentseeritud keemia töövihikud ja kontrollivahendid, mis olid ainulaadsed kogu tollases Nõukogude Liidus.

Haridusministeeriumi keemiakomisjoni esimehena suunas ta komisjoni töö õppekirjanduse retsenseerimiselt laiemalt Eesti keemiahariduse arendamisele. Tänu saavutatud tasemele oli haridusminister Ferdinand Eisenil (ametis 1960–1980) kergem Moskvas meie omamaise keemia õppekirjanduse säilitamist kaitsta. Eesti hariduse edusammud ei jäänud tähelepanuta ka Nõukogude Liidus. Kui liidu pedagoogikaakadeemia üritas 11-aastast keskkooli taastada, polnud sellekohaste koolikatsete korraldamist mujal läbi viia kui Eestis. Koos kolleegidega viis Väino Ratassepp läbi ulatusliku kolmeaastase pedagoogilise eksperimendi, millega tõestas keemia kokkuvõtva ja üldistava kursuse efektiivsust 11. klassis, aidates sellega kaasa 11-klassilisele keskharidusele kogu impeeriumis.

Et õppekirjanduse autorina kooliga sina peal olla, andis Väino Ratassepp mõned tunnid nädalas ise. Tema õpetajatöö kujutas pidevat enesetäiendamist ja vastastikust rikastamist. Viimastel tööaastatel tegutses Väino Ratassepp vaid tegevõpetajana, pannes ameti maha 2013. aasta sügisel 83-aastasena. 17 aastat töötas ta Tallinna muusikakeskkoolis. Keemia õpetamise kõrval asus Ratassepp end muusikakeskkooli õhkkonnast ajendatuna muusikas täiendama ning ka ise laule looma. Neist osa on Männiste perebändi esituses kuuldavad Youtube’is ning plaatidel „Kuld“ ja „Kallista“.

Väino Ratassepp on osalenud mitmetel vabariiklikel laulukonkurssidel ja saanud kõrgeid kohti. Kogu pensioniea on Ratassepp osalenud Tallinna Kesklinna sotsiaalmaja töös, loonud kooridele laule ja neid ka ise laulnud.

Ülevaate oma õpetajatööst võttis Väino Ratassepp kokku mälestuste kogumikus „Minu koolilood“ (2019), mis on säilitamisel Eesti pedagoogika arhiivmuuseumis ja digitaalselt kättesaadav aadressil http://arhmus.tlu.ee/cgi-bin/epam?oid=116720.


2 kommentaari teemale “Väino Ratassepp – keemiahariduse edendaja, pedagoogilise mõtte kandja”

  1. Peep Leppik ütleb:

    No mida sa oskad kadedusest kosta! –

    Ainult ÕNNITLUSI, ÕNNITLUSI ja ÕNNITLUSI, Väino Ratassepp!

  2. Urve Läänemets ütleb:

    Kõigepealt loomulikult head soovid ja õnnitlused väärikal juubelil. Väino Ratassepa pedagoogiline pärand väärib taasavastamist ja rakendamist. Tema töö tegevõpetajana ei piirdunud vaid mõne tunni andmisega, ta kontrollis alati ise enne üle, kas see, mida ta kolleegidele soovitab, ka koolirakenduslik on. Tavaliselt oligi. Koolieksperiment, millega kunagi tegeldi, on tervikuna väärt uuesti kasutusele võtmist, eelkõige õppekirjanduse koostamiseks, olenemata keskkonnast, kus seda pakutakse. Ka veebikeskkond vajab tarka ja ratsionaalset õppesisu, selle edastamise kanalid võivad ju erinevad olla. Just temasugused pedagoogid näevad keemias kultuurivaldkonda, mida saab ka noortele tähenduslikuks ja huvitavaks muuta ning seda oleks eriti vaja tänases koolis, kus peabki õpilasi targalt motiveerima õppima, ja mitte ainult keemiat. Väino muusikahuvi “tulemused” on meid kõiki rõõmustanud meeleolukate lauludega. Jätkugu see uute meloodiatega ning olgu juubilaril ikka tervist ja jõudu vajalikuks kirjatööks ning rõõmu kõikidest Ratasseppade õpetajate dünastia erinevatest põlvkondadest!

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!