Botaanikaaed on hea õppebaas elurikkuse tundmaõppimiseks
TBA troopika kasvuhoone. Foto: Siiri Liiv Kloostrimetsa soo õpperajal TBA naabruses. Foto: Marit Kasemets TBA ilmajaamass teevad õpilased ilmavaatlusi. Foto: Siiri Liiv Maitseainekaartide valmistamine toidutaimede õppepäeval TBA-s. Fotod: Krista Kaur Huvitavate viljade töötuba Pirita majandusgümnaasiumi teadusfestivalil. Foto: Krista Kaur Koolivaheajal meisterdame lindudele pesakaste. Foto: Siiri Liiv Gaia kool õppepäeval TBA-s. Foto: Krista Kaur
Tallinna botaanikaaed (TBA) on üks elurikkuse kaitse keskusi, kus säilitatakse dokumenteeritud taimekollektsioone teadusliku uurimistöö, loodushoiu, eksponeerimise ja hariduslikel eesmärkidel. Botaanikaaia taimekogudes säilitatakse haruldasi ja hävimisohus liike, uuritakse haruldaste taimeliikide populatsioonide ökoloogilise taastamise võimalusi, aga siin kogutakse ja levitatakse teadmisi ka taimeriigi mitmekesisuse kohta. Kõrvuti kollektsioonide arendamise ja botaanilise teadustööga tehakse TBA-s laiaulatuslikku loodusharidustööd ja avardatakse inimeste silmaringi taimeriigist – selle mitmekesisusest, evolutsioonist, ökoloogiast ja tähtsusest.
TBA-s, mis asub Pirita jõeoru maastikukaitsealal, kasvab lisaks rikkalikele taimekollektsioonidele (kasvuhoonetes üle 2000, välisterritooriumil üle 6000 taksoni) üle 600 liigi taimi looduslikes ja poollooduslikes taimekooslustes väljaspool kollektsioone. Mitmekülgne maastik ja mitmesugused kooslused on võimaldanud rajada looduse-õpperadasid nii TBA territooriumil kui naabruses endise Kloostrimetsa soo alal. 22 teabetahvlit koos audiogiidi ja trükistega, mis on PDF-formaadis ka kodulehel, on kõigi TBA külastajate kasutuses tasuta http://botaanikaaed.ee/.
TBA-s on ligi 30 õppeprogrammi
Erilist tähelepanu pööratakse TBA loodus- ja keskkonnaharidustöös ja pööratakse ka edaspidi üldhariduskoolide õpilastele, kellele on suunatud eri teemadel ja erineva kestusega õppekavakohased programmid, mida viivad läbi botaanikaaia spetsialistid. Kui 2006. a tuldi õpetajatele appi nelja programmiga, siis nüüdseks on neid TBA kodulehel valida ligi 30 hulgast.
Ühe uuematest programmidest „Taimede evolutsioon“ on välja töötanud metoodik Tiia Jaanus gümnaasiumiõpilastele. TBA kasvuhoonetes on kasvamas suurepäraseid „õppevahendeid“ – näiteid taimede evolutsioonilisest mitmekesistumisest ja täiustumisest. Programmi „Toit ja toidutaimed“ on põhikooli eri astmete õpilastele välja töötanud metoodik Krista Kaur TLÜ loodus- ja terviseteaduste instituudi läbi viidud säästva arengu hariduse edendamise koolituse tulemusena. Botaanikaaed on hea õppebaas elurikkuse tundmaõppimiseks, aga ka tervislikumate ja keskkonna seisukohast arukamate toiduvalikutega tutvumiseks. Toidu ja toidutaimede teema võimaldab tunnetada mitmesuguseid keskkonnaprobleeme ja võimalusi ning kohustust panustada planeedi ja inimkonna heaolusse oma igapäevaste valikutega.
Vastavalt 2018. aastal vastu võetud Eesti keskkonnahariduse ja -teadlikkuse tegevuskavale on hakatud looma keskkonnahariduse kvaliteedisüsteemi. Süsteemi ülesehitamist juhib koostöös keskkonnaministeeriumiga Eesti keskkonnahariduse ühing. Eesmärk on, et kõikjal Eestis oleks kättesaadav ühtlaselt usaldusväärne ja heal tasemel keskkonnaharidus. Sel aastal on käivitatud keskkonnahariduslike õppeprogrammide kvaliteedi hindamine – hea programm peaks huvi pakkuma nii õppijatele kui tagama soovitud tulemuse. TBA programmidest on kvaliteetseks tunnistatud juba üle poole koolidele pakutavatest programmidest, osa programme on metoodik Marit Kasemetsal veel nõuetekohasel kirjeldamisel ja need esitatakse välisekspertidele analüüsimiseks ja kvaliteedi hindamiseks lähinädalatel.
Selle kevade eriolukord ei ole soosinud õpilastel botaanikaaia külastamist ja õppekavakohastel ekskursioonidel ning programmides osalemist, kuid on andnud TBA spetsialistidele aega välja töötada uusi meetodeid üldhariduskoolide õpilastele.
Töölehed „Taimedega sõbraks“
Töölehed üldnimega „Taimedega sõbraks“ on mõeldud õpetajaga koos botaanikaaeda tulevatele õpilastele iseseisvaks täitmiseks. Õpetaja võib soovi korral töölehed pärast täitmist kokku koguda ja hinnata. Sellistest botaanilistest töölehtedest on olnud huvitatud Tallinna koolide õpetajad. Töölehed on ette valmistatud mitmel teemal, näiteks „Taimed läbi meelte“ sobivad täitmiseks 3.–6. kl õpilastele TBA uusimas ekspositsioonis „Meelte aias“ septembris, soojal sügisel ka oktoobris. Töölehed 5.–8. kl õpilastele teemal „Ravim- ja toidutaimed“ on samuti täitmiseks „Meelte aias“. Töölehte teemal „Eesti looduslikud okaspuud“ saavad 6.–9. kl õpilased täita botaanikaaias aga aasta ringi. Troopika ja lähistroopika teemal on töölehed koostatud nii põhikooli eri astmete kui gümnaasiumiõpilastele. Samblike, sammalde ja puuseente teemal on tööleht täitmiseks
6.–9. kl õpilastele, kes tutvuvad nende vähetuntud organismirühmadega botaanikaaias aasta ringi eksponeeritud püsinäitusel. TBA kodulehel on PDF-formaadis ka neid organisme ja püsinäitust tutvustav trükis.
Botaanikaaia spetsialistid osalesid selle aasta algul põgenemismängu koolitusel, mida viis läbi Eduscape OÜ. Selle toreda koolituse tulemusena on TBA-s valminud avastusmängud, mis panevad põneval moel proovile mängijate mitte ainult botaanilised teadmised. Avastusmäng „Botaatika“ on mõeldud mängimiseks avamaal, kasvuhoonemängud peavad esialgu ootama nii palmimaja remondi kui ka krooniviiruse levikuga seotud piirangute lõppu.
„Botaanikaaed tuleb külla“
Programmid üldnimega „Botaanikaaed tuleb külla“ on mõeldud läbiviimiseks ennekõike koolides, nende kestus on 45 minutit või soovi korral ka kaks korda pikem – 1,5 tundi. Põnevate viljade programmi, mis on mõeldud 4.–6. kl õpilastele, on seni läbi viidud Pirita majandusgümnaasiumi teadusfestivalil, aga ka Viimsi koolis. „Ravim- ja maitsetaimed“ on sobiv programm 2.–5. kl õpilastele. N-ö küllasõiduprogrammid on välja töötatud ka tarbetaimede teemal põhikooli II ja III astme õpilastele. „Taimed, kes muutsid maailma“, „Toit ja tervis taimedest“ ning „Õiglane kaubandus“ sobivad põhikooli III astme ja gümnaasiumiõpilastele.
„Amps troopikast“
Väikelastel (lasteaiarühmadel), aga miks mitte ka I kooliastme õpilastel, on botaanikaaias võimalik osaleda haridusprogrammis „Amps troopikast“, mis valmis TBA ja TLÜ koostöös. Haridusprogrammi „Amps troopikast” käigus loob laps eri meeli kasutades seoseid tuttava ja tundmatu vahel. Botaanikaaia troopikas saab teada, millistelt taimedelt saadakse vilju igapäevase toidu ja joogi tarbeks. Programmi kestel selgub, millisest taimest valmistatakse šokolaadi, aga ka see, milline näeb välja riisitaim. Orienteerumismängu „Aaretejaht“ mõtlesid mudilastele välja TLÜ eri erialade tudengid. Mängu väljatöötamisel on lähtutud koolieelse lasteasutuse riiklikust õppekavast 6–7-aastastele. „Aaretejahti“ saavad TBA-s iseseisvalt mängida nii lasteaiarühmad kui lastega pered.
TBA taimepäevad
Koolivaheaegu on õpilastel aidanud sisukalt veeta TBA taimepäevad, mille ajal on tähelepanu pööratud ka loomadele. Selle õppeaasta III vaheajal veebruari lõpul valmistati metoodik Eliko Petseri initsiatiivil ka näiteks linnupesakaste ja pandi neid lumisel päeval botaanikaaias puudele – tulemusena olid kevadel lindudel pesitsemiseks botaanikaaias ideaalsed tingimused.
Loodame, et õpetajad külastavad koos õpilastega ka edaspidi meelsasti botaanikaaeda ning aitavad meie töö kohta tagasisidet andes botaanikaaial loodus- ja keskkonnaharidust veelgi tulemuslikumalt jagada.