Kooli roll õpilaste heaolus tõusis tagaplaanilt tähelepanu keskpunkti

28. aug. 2020 Opettaja - Kommenteeri artiklit

Käesoleval õppeaastal tutvustame oma lugejatele, millest kirjutab põhjanaabrite õpetajate ajakiri Opettaja.
Artiklid valib ja tõlgib Silja Aavik, kes on töötanud kakskümmend aastat õpetajana Helsingi eesti koolis.

Valides püüab ta märgata teemasid, mis on päevakorral ka Eestimaa koolides.
Ülevaated ilmuvad iga kuu viimases lehenumbris.


Illustratsioonid: Jolanda Jokinen / Opettaja

Kooli roll õpilaste heaolus tõusis tagaplaanilt tähelepanu keskpunkti

„Koroonast tingitud eriolukord tõi esile kooli mõju laste sotsiaalsele ja vaimsele heaolule. Keeruliste elumurede lahendamine ei kuulu küll õpetaja põhiülesannete hulka, kuid õpetajal on õppe- ja kasvatustöö kaudu keskne roll oma õpilaste elus,“ kirjutab Heta Lievonen.

Kui kevadel kaaluti põhikoolide naasmist kontaktõppele, tõusis avalikku arutellu kooli roll, ja seda mõnevõrra ebaharilikust vaatenurgast. Nimelt hakati õppetöö korraldamise kõrval arutama kooli sotsiaalpoliitilist rolli ja võimet toetada lapsi, kel eluolu keeruline ning oht ühiskonnast välja langeda.

Kuigi distantsõpe õnnestus mitmel pool suurepäraselt, täheldati, et koolis käimise olulisust sotsiaalsete suhete ja vaimse tervise hoidjana ei tohi alahinnata, ütles Soome õpetajate ametiühingu spetsialist Sari Jokinen. 

Teisest küljest võib tekkida oht, et õpilaste heaolu rõhutamine võib jätta kooli peamise ülesande – õpetamise – vaeslapse ossa. Kooli õlule ei saa panna ülesandeid, mis kuuluvad sotsiaal- ja tervishoiu valdkondadele.

Lastel pole sugugi ükskõik, kes on need täiskasvanud, kes koolis töötavad. Peab olema neid, kes õpetavad, ja neid, kes vastutavad tugiteenuste eest. Mõlemaid peab olema piisavalt, ütleb Jokinen. 

Ei tohi lasta kujuneda olukorral, kus oleme sunnitud suurendama õpperühmi selleks, et jääks raha ka sotsiaalvaldkonnale, toob ta näiteks. Kui õpilased saavad vajalikku tuge ja rühmad hoitakse piisavalt väiksed, et õpetajal jääb võimalus oma õpilastega piisavalt tegelda, on mitmeid probleeme võimalik ennetada ja nendega juba eos tegelda. 

Jokinen usub, et maikuus uuesti toimima hakanud kontaktõppest ei olnud erilist kasu teistest palju maha jäänud õpilastel. Nemad olid õpetajatele ja tugispetsialistidele juba varasemast tuttavad ning nendega oli tegeldud enne koroonapandeemiatki. Enamiku jaoks oli taasavatud õppetöö viimastel päevadel tuntav sotsiaalne tähendus: sõbrad said omavahel jälle kokku ja kevadsemestri ühine lõpetamine pani kooliaastale loogilise punkti. 


Lõhe heaolus suurenes

Professor Christina Salmivalli juhitavas Kiva-kooli uurimisprojektis küsiti põhikooliõpilastelt, kuidas koroonakevad nende meelest möödus. Küsimustes käsitleti kaugõppe mõju õppimisele, meeleolule, muredele ja sotsiaalsetele suhetele. Mai alguses korraldatud küsitlusele vastas ligi 50 000 õpilast.

Neil, kellel polnud kaugõppetunde või otsest kontakti õpetajaga, oli märkimisväärselt rohkem raskusi, võtab Salmivalli kokku küsitluse tulemuse. 

Näib, et erakorralised olud suurendasid lõhet õpilaste heaolus. Osa lapsi ja nende pered lausa nautisid eriolukorda ja tavapärasest vabamat graafikut. Mõnedel oli aga tõsiseid raskusi ja nende probleemid süvenesid. Keskeltläbi läheb õpilastel sama hästi kui varemgi, kuid üks küsitluse mõõdik näitas, et võrreldes aastatagusega on 7.–9. klassi õpilaste ärevus suurenenud. Salmivalli sõnul võisid sel kevadel õpilasi rahutumaks muuta ka teised põhjused peale koolitöö ümberkorralduste – näiteks hirm nakkuse ees või mure maailma olukorra pärast. 

Siiski paistab, et kontakt oma õpetajaga vähendas ärevust. Nende õpilaste heaolu oli suurem, kellel olid veebitunnid ja kes suhtlesid õpetajaga. Paraku ei saa sama väita nende kohta, kes kooliülesandeid ainult iseseisvalt tegid. Seega on õpetajal oma õpilaste heaolule suur mõju. Aga miks? 

Sari Jokineni sõnul parandab õigeaegne tugi õpilase enesehinnangut ja loob tingimused erinevates olukordades hakkama saamiseks. 

Kui õpilane saab vajadusel tuge nii õppimisel kui ka rühmas töötamisel, on võimalik koolitööga seotud probleeme vähendada. Samuti kahaneb koolist väljalangemise ja seeläbi tõrjutuse risk. 

Christina Salmivalli sõnul mõjutab õpetaja kui rühmajuht oma õpilasi märkimisväärselt. Paljuski sõltub just õpetajast, mismoodi rühm töötab ja milline õhkkond seal valitseb ning kas kõigil on hea ja turvaline olla. 

Kui mõelda näiteks koolikiusamisele, mõjutavad õpetaja edastatud väärtused oluliselt seda, mida rühmas kiusamisest arvatakse. Õpetajal on keskne roll lapse probleemide tuvastamisel. On ta ju lastega iga päev kontaktis ja märkab, kui midagi on valesti. Kaugõppes pole võimalik probleeme sama lihtsalt avastada. Ta juhib tähelepanu asjaolule, et eriolukorra jooksul märkimisväärselt vähenenud teadete arv lastekaitseametnikele on hakanud pärast koolide avamist taas kasvama.

Sari Jokinen lisab omalt poolt, et kõigil kooli täiskasvanutel on kindel roll laste heaolu tagamisel. Seetõttu tuleks õpetajate ja tugipersonali koostöö muuta võimalikult sujuvaks. Kuigi õpetaja tähtsus õpilase heaolule on suur, jääb tema põhirolliks siiski õpetamine. Pedagoogid pole ei terapeudid ega arstid ning nende tööd ei saa ka õpetajatelt nõuda. Õpetajad märkavad ja juhendavad, aga nende vastutusel on õpetamine ja kasvatamine, mitte näiteks ravivajaduse hindamine.

Õpetajal on teistsugune autoriteet kui lapsevanematel. Lapsed puistavad õpetajale südant väga erinevatel teemadel. Õpetaja tähtsus kerkib esile olukorras, kus lapse kodused tingimused on keerulised, kuid õpetaja on oluline ka nende laste jaoks, kelle kodus on kõik hästi.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!