Looduskeskused ootavad huvilisi

Saabumas on värviline sügis, mis on eriti loodusainete õpetajatele tegus aeg. Koolis nelja seina vahel õpitut aitavad kinnistada keskkonnahariduse pakkujate – loodusmajade ja -keskuste, muuseumide, ühingute jpt – keskkonnahariduse õppeprogrammid. Programme on palju ning valik lai. Praegu on keskkonnahariduse portaalis end registreerinud 155 keskkonnahariduse pakkujat, kes on välja töötanud 1497, peamiselt lasteaedadele ja üldhariduskoolidele mõeldud keskkonnahariduslikku õppeprogrammi. Õpetajad saavad oma õpilastele sobiva programmi valida ning külastuse broneerida aadressil https://keskkonnaharidus.ee/et.
Keskkonnahariduse pakkujad ei mõjuta külastajate teadlikkust mitte üksnes otseselt õppeprogrammi tegevuste kaudu. On keskusi, mis on ehitatud keskkonnasäästlikult ja kus keskkonnahoiule mõtleb ning teeb vastavalt oma igapäevatööd kogu personal. Niisugune hoone ja sealne õhustik mõjutab külastajat iseenesest. Veelgi enam – näiteks Tipu looduskooli külastades tuleb igaühel end ette valmistada nii, et õppekäigu järel ei jääks maha mingeid jäätmeid. Seega tuleb programmist osavõtjal keskkonnale mõtlema hakata juba kodus päevast moonakotti kokku pannes, ja mis veel parem – ka koduseid kaasates.
Paljud programmid vastavad otseselt riiklikule õppekavale ja seetõttu on koolidel nende külastamiseks võimalik taotleda osalist toetust keskkonnainvesteeringute keskuselt (KIK). Riik on huvitatud sellest, et kõikjal Eestis oleks võimalik saada ühtlaselt kvaliteetset ning usaldusväärset keskkonnaharidust. Sel eesmärgil hakkas Eesti keskkonnahariduse ühing koostöös keskkonnaministeeriumi ning HTM-iga KIK-i toel keskkonnahariduse kvaliteedisüsteemi välja töötama. Praeguseks on valminud keskkonnahariduslike õppprogrammide hindamise juhend ja selle alusel on kvaliteetseks tunnistatud 355 õppeprogrammi. Kvaliteetsed programmid saavad ühingult märgise „Läbimõeldud programm“, mida keskus võib kasutada oma programmide tutvustamisel. Keskkonnahariduse portaalis leiab märgise programmi kirjelduse kõrvalt. Hindamine on keskendunud eelkõige sellele, mis paberil kirjas – hästi ette valmistatud programm on õnnestunud õppekäigu eeldus. Kindlasti tasub uurida ja külastada ka neid programme, millel veel märgist ei ole, sest õppekäigu õnnestumise määrab lõplikult selle juhendaja – tema isiksus, teadmised ja oskus oma teadmisi õpilasteni viia.
Töö kvaliteedisüsteemi üles ehitamisel jätkub – edaspidi pööratakse tähelepanu juhendaja rollile ning keskusele kui keskkonnahoidlikult hallatavale üksusele.