Maailmakoristus Nõmme koolides

25. sept. 2020 Kai Koort Tallinna Rahumäe põhikooli arendusjuht ja maailmakoristuspäeva eestvedaja - Kommenteeri artiklit
Pääsküla kooli 5.a klassi koristustiim. Fotod: Nõmme maailmakoristajad ja Liisa Merioja

Sel aastal otsustasid Nõmme koolid jõud ühendada ja üheskoos maailma puhtamaks koristada.

Kuna septembris toimus kaks suurt ja olulist keskkonnaaktsiooni „Maailmakoristus 2020“ ja „Meri algab siit“, siis otsustasid kolm Nõmme kooli: Rahumäe põhikool, Pääsküla kool ja Nõmme põhikool kampa lüüa ning ühise kampaania #nõmmekoristab välja kuulutada. Soovisime sellest projektist teha suure keskkonnaalase kogukonnaprojekti, sest meie jaoks oli oluline, et teema võimalikult paljude silmade, kõrvade ja südameteni jõuaks.

Kampaanias osalemiseks otsustasime siduda oma koolides liikumisnädala ja matkapäevad koristustalgutega. Klassid, kes juba olid planeerinud kuskile minna, tegid selle paiga ühtlasi veidi puhtamaks. Kuna reisida on praegu nagunii raske, võtsid õpilased sellised pisikesed mikroseiklused kogukonna hüvanguks väga soojalt vastu. Koolidena tegutsesime koos – distantsilt küll, kuid häälekalt.

Kuigi kampaaniate raames oli fookuses eelkõige hajusalt paiknev väike ja nähtamatu prügi, sh konid, korjati üles ka suurem sodi. Ega see ise prügikasti saa! Kohati korjasid lapsed lausa nii palju prügi, et ei jõudnud seda metsast välja tuua. Seetõttu teavitasime Maailmakoristuse meeskonda, et nad prügile järele tuleks ja jäätmejaama toimetaks.

Lõpliku koristuse statistikat on veel vara teha, sest aktsioon on alles pooleli, aga Pääsküla kooli huvijuht Liis ütles, et neil on loodusõpetuse tunni raames koos aineõpetajatega koristamas käinud 40% õpilastest ja prügi on päris palju. Meie kooli suitsukonide kogus on ca 9 liitrit. Ees ootab veel liikumispäev, mil kõik õpilased koos klassijuhatajatega koristama lähevad.

Lisaks koristamisele propageeriti koolides keskkonnasäästlikku tarbimist. Rahumäe põhikoolis oli näiteks samal ajal käimas Erasmus+ koolidevaheline koostööprojekt, kus fookuses oli merereostus ja mikroplast. Kaheks nädalaks kehastusid projekti õpilased justkui keskkonnasaadikuteks, kes uurisid ohtlike kemikaalide sisaldust meie igapäevatoodetes, panid kokku plasti eriliikide näituse ja valmistasid loodussõbralikku kätekreemi.

Sisendit ja inspiratsiooni otsiti ka väljastpoolt koolimaja. Külastati mereprügipüüdurit SEABIN, mille ülesanne on juba merre uhutud prügi välja korjata. Samuti rääkisime rõivatööstuse pahupoolest ning külastasime Reet Ausi stuudiot, et rohkem UPCYCLE’i temaatikast teada saada. Kõigest sellest raporteerisid õpilased nii eesti- kui ingliskeelsete videoreportaažide kaudu, et informatsioon nii koolis kui ka kogukonnas laiemalt leviks. Samuti jõudis sel viisil info ka välismaale, et kaasata partnerkooli Saksamaalt.

Kuna emotsioon oli laes, siis liikusime tegevustega koolimajast välja ka ise looma. Eesmärk oli edastada loodushoiu olulist sõnumit ka kunsti kaudu. Rahumäe kooli kaunite kunstide õppetooli õpilased disainisid #merialgabsiit stiilist lähtuvad kavandid, lõikasid välja trafaretid ja kandsid need, stencil-grafitist lähtuvalt kooli juures olevatele kanalisatsioonikaevude luukidele. Üks disaineritest, üheksanda klassi õpilane Kirke ütles, et kuigi kaevuluukide värvimine oli väsitav, tegi see ka palju rõõmu. Ta loodab, et pärast selle sõnumi nägemist ei viska inimesed enam konisid maha. Rahumäe põhikooli meediatiimi liige Mirta-Flo, kes toimuvaid tegevusi jäädvustas, sõnas, et kui ta pärast näitlemist koolist Valdeku bussipeatuseni kõndis, paistsid need sõnumid kanalisatsiooniluukidel talle väga lahedad. Samuti kiitis ta vahvat seltskonda.

Pääsküla koolis hakkavad õpilased sel nädalal „Meri algab siit“ kampaania raames stencil-grafiti trafarette tegema ja bio-geo valikaine õpilased (7.–9. klass) tutvuvad mere saastatuse teemaga lähemalt, sõnas Pääsküla kooli huvijuht Liis Enson.

Kogu koristusaktsioon tekitas alguses vastakaid emotsioone ja isegi kahtlust, kas lapsed, kes prügi ja suitsukonisid pole maha visanud, peaksid olema need, kes kõik üles korjavad. Siiski on mul hea meel, et seda tehti, sest mentaliteet „mina pole teinud“ ei vii vajaliku muutuseni. Olen üsna kindel, et lapsed, kes koristustalgutel osalesid ei viska tulevikus enam nii kergekäeliselt prügi maha ning kutsuvad ka enda ümber olevaid inimesi üles keskkonda säästvalt ja austavalt suhtuma.

Nõmme põhikoolis seoti maailmakoristus liiklusohutusega – arutati, kuidas hommikuti kooli ja hiljem koolist koju minna, mida tähele panna ja kas prahti ka üles korjata. Kuid maailmakoristuse käigus käisid Nõmme põhikooli lapsed ka lihtsalt koristamas ‒ põõsaste vahel oli näha nii 4. klassi peanupukesi kui ka 9. klassi noorte rõõmsaid näoilmeid. Lisaks käisid väga paljud õpilased pärast tunde või nädalavahetusel koos perega Nõmme ümbrust koristamas. 

Nõmme põhikoolis jätkub maailmakoristus järgmisel nädalal. Õuesõppe käigus lähevad suuremad klassid koos klassijuhatajatega kambakesi koristama.


Pääsküla kooli õpilaste kommentaarid

  • Meeldivalt üllatas see, et tänavu nendes kohtades, kus me eelmisel aastal koristasime, väikeprügi eriti palju ei olnudki. Pahandas aga see, et isegi kui inimesed on endale pannud maja ette suitsukonide purgi, siis ikka visatakse seal konisid maha. (8. klass)
  • Meie arust ei ole okei, et nii paljud suitsetajad viskavad konisid maha, kuigi on võimalus visata need otse prügikasti või soetada endale spetsiaalsed anumad, kuhu saab konisid korjata, et need hiljem prügikasti visata. (9. klass)
  • Käisime koristamas kooli lähemat ümbrust. Oma üllatuseks leidsime prügi erinevatest täiesti ebareaalsetest kohtadest. Aga kõik leidsime üles ja korjasime ära. Pahandas muidugi see, et prügikaste on veel vähevõitu ning koristamiseks oli samuti vähe aega. (8. klass)

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!