Mõtlemisainet kooliaasta algul: miks ühendada loodus-, täppis- ja tehnikateaduste õpingud praktilise kogemusega?

11. sept. 2020 Anett Toom Solaride’i turunduse ja suhtekorralduse spetsialist - Kommenteeri artiklit
Anett Toom.

Õpimotivatsiooni säilitamine õpingute ajal nõuab paljudelt tudengitelt suurt pingutust. See on sageli seotud teooria ja praktika tasakaalustamise väheste võimalustega. Kuidas loob loodus-, täppis- ja tehnikateaduste (LTT) õpingute ühendamine praktilise kogemusega konkurentsieelist ja mis on need kolm põhjust, miks peaks seda tegema? Soovitusi jagavad mainekate IT-ettevõtete Starship Technologies ja Mooncascade kaasasutajad.

Motivatsiooni maksimeerimine õpingute ajal

Haridusministeeriumi „Elukestva õppe strateegia“ järgi katkestab ligikaudu kolmandik LTT-valdkonna tudengitest õpingud juba esimesel aastal. Töövajaduse seire- ja prognoosisüsteemi OSKA raportitest selgub, et õpingute katkestamise üks põhjuseid ja motivatsiooni vähendaja on praktika vähesus ning õpimotivatsioon kaob kiirelt, kui tudengil ei teki seoseid, kuidas oma teadmisi rakendada. Starship Technologiesi asutaja-insener Tiit Liivik teab ka omast kogemusest, et õpingute ajal hoiab õpimotivatsiooni kõrgel õppimise kõrvalt praktiseerimine.

„Päriselu on see, mis kisub tudengid koolipingist otsima uusi arenguvõimalusi. Nähes, kui palju on maailmas veel avastada ja luua, ei jõua noored ära oodata, millal saaks käed külge panna mõnele päris asjale. Ehkki bakalaureuse esimese aasta tudengitel võib puudu jääda kosmoselaeva ehitamiseks tarvilikest teadmistest, hoiaks teooriaga võrdselt ka praktikasse panustamine tudengite huvi ärkvel,“ ütleb Liivik.

Kas ma päriselt tahan seda?

Koolis saadud teadmisi on oluline täiendada ja ka rakendada, mis annab aimu sellest, kuidas konkreetse valdkonna töö päriselt välja näeb. Füüsikat, keemiat ja materjaliteadust õppiv ning tudengiprojektis Solaride insenerina töötav Juri Volodin märkis, et praktika käigus omandatakse teadmisi, mida koolist ei saa, ja lisas, et õpitu erineb ka ettevõtete lõikes.

Eriala sobivuse katsetamine võib Mooncascade’i kaasasutaja Priit Salumaa näitel viia ka hoopis ettevõtte asutamiseni: koos sõpradega arendati ülikooli ajal tarkvara, mida hiljem kasutati linnavalitsuses ja mis pani aluse Salumaa esimesele ettevõttele.

Eelis tööturul

Inimese tahet õppida ja areneda näitab erineva töökogemuse olemasolu, mis on eelis töölesaamisel ja loob edumaa teiste omavanuste ees. Töökogemus arendab ka meeskonnatöö oskust, mida tööandjad samuti kõrgelt hindavad.

„Värbamisel pean oluliseks näha inimese initsiatiivi iseseisvalt õppida ja areneda. Seda näitab kooliväline erialane praktiline kogemus nii tasustatud töö kujul kui ka näiteks iseehitatud atribuutika või vabatahtlikud ja hobiprojektid. Initsiatiiv midagi rohkemat teha on hea signaal ärksast inimesest,“ ütles Salumaa, rõhutades praktilise töökogemuse olulisust karjääriredelil tõusmisel.

Organisatsioonide seas, mis pakuvad noortele võimalust panna proovile oma teadmisi, on näiteks tudengiprojekt Solaride, mis ehitab päikese jõul sõitvat autot. Solaride pakub väljakutset nii inseneeria ja mehhatroonika spetsialistidele kui ka LTT-tudengitele, kelle seas on esindatud erialad, nagu näiteks inseneeria, küberfüüsikaline süsteemitehnika, telemaatika ja arukad süsteemid ning palju muud.

„Juba keskkooli ajal ütlesin jah kõikidele võimalustele, mis olid seotud loodusteadustega. Osalesin näiteks Hüppelaual ja kuna minu koolis ei olnud laborit, siis ehitasin selle suures osas ise nullist. See oli hiljem tööle kandideerides suur eelis,“ ütles Volodin, kes sidus huviala praktilise väljundiga juba enne kõrgkooli.

Rääkimata ainulaadsest kogemusest ja teadmispagasi suurendamisest, on võimalik koos töökogemuse saamisega laiendada oma suhtlusvõrgustikku, mis võib karjääri edendades osutuda äärmiselt oluliseks.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!