Müra ja ülerahvastatus meie koolides

11. sept. 2020 Valdar Parve psühhiaater - Kommenteeri artiklit
Valdar Parve.

Õpilased käivad koolis ja mõned neist räägivad kodus, mida nad on koolis kogenud. Näiteks seda, et õpetaja köhib. Lapsevanem jagab seda uudist esimese arstiga, keda tunneb. Nii sain tõuke kirjutada asjast, mida kohapeal nägemata kujutan ette niisama hästi kui sealne õpilane või õpetaja.

Koolil on ka nimi ja asukoht, mis üldise arutamise puhul ei mängi siinkohal rolli.

Kui kool on niivõrd ülerahvastatud, et hoolimata kahest vahetusest ei piisa klassiruume ja mõni suurem neist poolitatakse käepäraste vahenditega kaheks klassiks, siis kahe klassi summaarse müra poolitamiseks saab kergvaheseinale kleepida tordikarbid või kingakarbid, igaüks väikese nurga all (teatrikulissidel kasutatakse helimurdjaid ajast aega).

On see jutt totter nali? Ei. Ühte müra summutavate raamatukappidega poolitatud klassiruumi Eesti koolis tean. Oleksin samast koolist ehk teisegi leidnud.

Üldine mürafoon kahe õpetaja ja kahe õpilase koosrääkimisest tekitab füsioloogi keeles habituatsiooni. See tähendab, et vastuvõtuaparaat muutub korduvat ühetaolist sisendit kestvalt „seedides“ anesteetiliseks (millest jääb autojuht roolis magama, kui suuri räitsakaid esiklaasile lendab? Sensooriumi ühetaolisest pommitamisest! Viinamäeteo hiidneuroni saab anesteetiliseks kuueteistkümne ühetaolise signaaliga – nii lugesin teadusartiklist juba 50 aastat tagasi.) Suuremal mürataustal ei saa õpetaja moduleerida häält, ta peab jätkama forte. Ta hääl hakkab kähisema. Õpilane väsib (miks õpetaja karjub?) ja meelde talle midagi ei jää.

Pole saladus, et kui aknapragudest küllaldaselt ei ventileeri, siis tunni lõpuks on ruumis üks kahest pahest: kas on õpilased ventilatsiooni kahinast või undamisest väsinud (taas habituatsioon!) või on nad väsinud õhuniiskuse tõusust, mis tõkestab nahahingamise (mitte hapnik ei saa siseruumides otsa, nagu hädaldatakse, vaid nahk jääb püsivalt higiseks!). Õpetaja väsib sellest samast.

Küllalt on koolimaju, kus pärast ventilatsiooni kallihinnalist uuendamist pole ikka mitte miski paremaks muutunud. Soovitan õhuaknasse auk puurida ja panna sinna äraspidi vannitoaventilaatori, 15 eurot tükk, mille saab kohapeal mõneks ajaks õueõhku sisse puhuma lülitada. Värske külm õhk on hetkega tervendav. Olen oma töökabinetis sedaviisi teinud. Polnud paha, hoopis hea!

Väljatõmbeventilaatori kasutamine tähendab seda, et „värske“ õhk tuleb koridorist koos sealse tolmuga uksepragude kaudu. Ülemajalise puhurventilaatori kasutamine eeldab filtrite vahetamist ja sellest tekitatavat lisatööd ja lisakulu. Habituatsiooni (= uimaspäisust) põhjustav müra aga jääb sinna ikkagi.

Kuidas eespool kirjeldatud kitsasklassides COVID-19 ja muid nakkushaigusi ära hoida, selle kohta mul imeretsepti pakkuda ei ole. Koos esimese haige õpilasega nopib see ära ka õpetaja.

Kui koole remonditakse, siis linnavalitsus saab võtta linnast mõne klassiruumiks sobiva ruumi üürile ja tunnid toimuvad seal. Vähemalt Tartus see oli HTG uuendamise aegu nii. Kindlasti töötaks sama ka Tallinnas.

Õpilased võivad arvata, et „seltsis segasem“ ja pealegi pole nad paremaid tingimusi kogenud. TV-st nägemine ei loe. Nad ka taluvad hinge matvat õhku paremini kui õpetajad. Lapsevanemate ja õpetajate lohutamine, et ületuleval aastal olete uusehituse nimekirjas, kuulub samasse sarja sellega, kuidas vanemad kurdavad, et õpetaja õpetab, et 2 + 2 = 6. Neile aga vastatakse, et see õpetaja on väga hea pedagoog, keda lapsed armastavad, ning et ta on lubanud igal aastal end parandada, nii et ületuleval õpetab ta, et 2 + 2 = 4! Neid, kes õpivad siin ja praegu, see kahjuks ei aita.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!