Uus Kalevipoja muuseum läheneb eeposele interaktiivselt
Tänavu suvel avatud Kalevipoja muuseumist sai kiiresti põnev külastuspaik kõigile kooliealistele, sest rahvuseepose kangelase loole lähenetakse siin põneval ning uudsel viisil.
Muuseumist ei puudu interaktiivsed eksponaadid, virtuaalreaalsus, filmid, audiolahendused ning mitmesugused mängud. Sihtasutuse Kalevipoja Koda juhi Annika Orase sõnul vaimustuvad külastajad just sellest, et selline tehnoloogia kasutusel on. „Paljud pole selliseid interaktiivseid elemente varem näinud ja veel vähem katsuda saanud,“ nentis ta. „Seda huvitavam on nende abil meie rahvuseepost avastada.“
Muuseum asub Jõgevamaal Kääpal endises Saare koolimajas. Kalevipojale pühendatud ekspositsiooni näidati seal ka varem, kuid nüüd sai kogu maja tänu Euroopa regionaalarengu fondi rahastusele uue kuue ning sisu.
Annika Oras kinnitab, et kooli- ja klassiekskursioonid moodustavad muuseumikülastajatest suure osa. „Eepos „Kalevipoeg“ on ikkagi meie kõige tõlgitum teos ning loomulik osa haridusprogrammist ning nüüd saab seda avastada väga nüüdisaegsel moel,“ rääkis ta.
Muuseumi ekspositsiooni lõid üheskoos näituste loomise ja arendamisega tegelev stuudio TM Development ja disainibüroo Laika, Belka & Strelka. Nii olid projekti kaasatud mitmed teadlased ja kunstnikud.
Värske väljapaneku loovjuht Mairo Rääsk ütles, et näitusega sooviti rõhutada Eesti rahvuskangelase eripära ning tuua esile ja väärtustada eeposes esinevat loovust ja loomingulisust. „Eepose „Kalevipoeg“ tõlgendamine on läbi aja pidevalt muutunud ja teisenenud, mis lubab aimata seal peituvat loomingulist potentsiaali, ning see kõik on olnud dialoogis ühiskonna arenguga,“ selgitas ta. „Uus näitus lähtub mõttest, et iga põlvkond ja üksikisik peab saama luua eeposest ja rahvuskangelasest oma tõlgenduse, sest nii saame tagada „Kalevipoja“ elujõulisuse.“
Et „Kalevipoeg“ on pakkunud inspiratsiooni paljudele Eesti kunstnikele, saab muuseumis imetleda ka nende töid. Oma osa muuseumis on kohaliku piirkonna elanikel, kes lugesid audioraamatuna sisse täispika „Kalevipoja“ teksti. Sedagi saavad muuseumis kõik kuulata.
Omaette tõmbenumbriks on spetsiaalselt Kalevipoja muuseumile valminud virtuaalreaalsus. Maru VR Productions on loonud täielikult renoveeritud muuseumi jaoks uudse lahenduse, mis annab võimaluse kehastuda 15–20 minuti jooksul Eesti eeposekangelaseks. Virtuaalreaalsus lubab inimestel elada läbi asju, mida päris elus ei saa, ja nii õnnestub muuseumikülalistel käia Kalevipojana ära põrgus ja võidelda Vanapagana endaga.
„Eestis pole ühelegi muuseumile sellise kaliibriga virtuaalreaalsus tehtud,“ kinnitas projekti loovjuht Rein Zobel. Muuseumikülalisele astuvad Kalevipoja rollis põrguteel vastu Vanapagan ja arvukad deemonid. Lisaks mõõgale ja rusikale peab külastaja kasutama nutikust ja mõtlema välja, kuidas võluesemeid kasutada.
Lahenduse loomisel lõid kaasa näitlejad, kelle liikumise järgi arvuti tegelaskujud valmis tegi. Vanapagana osatäitmine usaldati Hannes Kaljujärvele, kes ise virtuaalreaalsuse peaseadet kandes Kalevipojaga võitlema asus. Samal ajal olid tema keha küljes kõikvõimalikud andurid ja nii oli arvutil võimalik jälgida tema keha- ja näoliigutusi ja luua selle abil eeposekangelasele vääriline vastane.
Veel valmis muuseumis vaatamiseks spetsiaalne linateos, mis võtab „Kalevipoja“ eepose sündmused kokku. Selle autorid on noorte hulgas väga populaarse „Vanamehe filmi“ tegijad. Tõsi, muuseumi jaoks tehtud filmis kasutatakse lisaks animatsioonile teisigi tehnikaid.
Kuna Kalevipoja Koda on saanud juba kahele teenusele EHE märgise, jätkatakse sama visiooniga ka uuenenud muuseumis. Nimelt on muuseumil külastajatele suur palve võtta kaasa oma sussid või kasutada muuseumi enda erilisi susse. Nii saab näiteks põrandal silda ehitada või mööda Eestimaa kaarti Kalevipojaga seotud paiku otsida. Ühtlasi hoitakse selliselt toimetades keskkonda.
Lisaks värskele muuseumile sai Kalevipoja Koda juurde mänguhoovi. Seal saab oma silmaga näha, kui suured võisid näiteks olla Kalevipoja tööriistad või mööbel. Kõik need esemed on mänguhoovis muutunud omamoodi atraktsioonideks, millel saab turnida, kiikuda või niisama ilusat ümbrust nautida. Mänguhoovis seisab ka kaks uhket palkhoonet – väga vana kasakamaja ning uuem ait. Nendest leiab koduloo ekspositsiooni, kus näha vanu nõusid, töövahendeid, mööblit ja palju muud.
Koolidele ja klassidele pakub Kalevipoja muuseum grupibroneeringute võimalust. Selleks tuleb oma soovid saata e-aadressil info@kalevipojakoda.ee või täita väljad kodulehel kalevipojakoda.ee.
Kalevipoja Koda ei tähenda ainult muuseumihoonet. Kohe siinsamas asub seikluspark, mis annab võimaluse oma oskusi ja meeskonnatööd proovile panna nii kõrg- kui madalrajal. Muuseumi kõrvalt leiab Saare rahvamaja, kus on võimalik korraldada sündmusi, töötubasid või koolitusi. Spetsiaalsed seminaride korraldamise ruumid ootavad ka muuseumis.