Oskusteave sõltuvust tekitavate häirijatega toimetulekuks

23. okt. 2020 Arno Baltin Tallinna ülikooli lektor - Oskusteave sõltuvust tekitavate häirijatega toimetulekuks kommenteerimine on välja lülitatud
„Segamatu“, Nir Eyal ja Julie Li. Tallinn, Helios, 2020, 293 lk

Nir Eyal on ühteaegu nii must kui valge nõid. 2014. aastal ilmus tema menukiks saanud raamat „Konksu otsas” (Hooked, 2014). Seal õpetab ta IT-toodete ja teenuste loojaile tarbijate tähelepanu köitmise ja sõltuvuse tekitamise võimalusi.

„Segamatu“ on just kasutajale mõeldud oskusteave IT ja muude sõltuvust tekitavate häirijatega toimetulekuks.

Suur osa tema inimesekäsitusest pärineb psühholoogiast laiemalt ja käitumismajandusest kitsamalt. Käitumismajanduse panus inimkäitumise uurimisse seisneb majandusteaduses seni valitsenud (ideaalse) ratsionaalse otsustaja mudeli hülgamises ning inimese ekslikkuse ning kallutatuse uurimises ja kirjeldamises. Kuidas ja miks inimesed siiski ei käitu (alati) oma (tegelike) huvide kohaselt, eksivad ja on ümbritseva maailma (ja enda) tajumises kallutatud?

Nir Eyal on lahke autor – raamatu omanik pääseb ligi tema võrgulehele, kust leiab lisa uudistamiseks ja allalaadimiseks, soovijad võivad lugeda tema iganädalasi temaatilisi ülevaateid.

Lisaks on Nir Eyal armastav isa ja abikaasa.

Raamatust linnulennult

Nagu köitvale raamatule kohane, põhjendab autor selle tekkelugu näitega omaenda elust. Ta kirjeldab olukorda, kus e-kirjale vastamiseks katkestab ühise mängulis-hariva tegevuse tütrega. Tütrele selline teguviis ei meeldi, ta saab pahaseks ja ühistegevusest enam asja ei saa. See on autorile äratundmishetk. Suhted lähedastega, vanemate (täiskasvanute) eeskuju lastele on raamatu olulised teemad. Lõpupoole soovitusi jagades kirjutab Nir, et oma oluliste suhete jaoks tuleb ennakult võtta aega, mitte jätta neile muust tegevusest ülejäävat.

Lühidalt kokku võttes on raamat sellest, kuidas hoida end valitud teel, mitte kõrvale kalduda ja lasta end eksitada neil, kes tahaksid meid sellelt hälvitada. Kui oled otsustanud oma lapsega aega veeta, siis nutifoniga rööprähelda on kurjast.

Raamat pakub selgelt lahti kirjutatud ja visualiseeritud mõisteid. Ingliskeelne algupärand (2019) meeldib mulle tõlkest enam, sest arusaamist ja meeldejätmist soosib triaad  distraction – action – traction. Eesti keelde on see tõlgitud hälvitatus/häiritus – tegevus – sihikus/püsivus

Kui inimesel on siht, mille poole püüelda, on tema tegevus suunatud kas sihile või sihist eemale. Kui sihti ei ole, pole ka kõrvalekaldumist, hälvitatust. 

(Põhi)küsimused, mida raamat lugejal mõtestada aitab, on järgmised.

  • Mis on minu siht, tee ja kuidas sellel püsida?
  • Miks ei ole teel püsida lihtne?
  • Kuidas kõrvale kaldununa uuesti teele saada?
  • Kuidas kõrvalekaldumist, teelt hälbimist, rappa minekut ennetada?

(Põhi)väited

  • Sihilt kaldumine tuleneb mitte niivõrd ahvatlustest (välised päästikud – segajad, kiusatused), vaid teelolija muutlikust meeleseisundist (sisemistest päästikutest), mis omakorda on seotud inimese juurprobleemiga.
  • Tegelda tuleb mitte (niivõrd) ahvatlejatega (näiteks snäkid, äpid, jmt), st väliste päästikutega, vaid meeleseisunditega, nagu kärsitus, igavus, ärevus, st sisemiste päästikutega, ning juurprobleemiga, mis sisemiste päästikute kaudu võimaldavad ahvatlejatel tähelepanu eksitada, hajutada.
  • Juurprobleem on üldisem, kestvam lahendamata probleem (vastuolu, küsimus), mis nõuab vaimset ressurssi ja seeläbi raskendab keskendumist konkreetsete ülesannete lahendamisele. Raamatu näiteks on suur määramatus töistes või lähisuhetes.

Soovitused ehk Kuidas hoida end teel ja teha oma kavatsused teoks?

  1. Õpi tundma oma juurprobleemi – mis sul valutab, miks (juhuslikud või järjekindlad) häirijad mõjule pääsevad? Mis teeb olemise ebamugavaks, millist valu püüad vaigistada, haarates kinni esimesest ettejuhtuvast leevendajast?
  2. Hoia oma keskkond puhas, kiusatusvaba (töökoht, arvuti töölaud, nutifoni avakuva).
  3. Õpi tundma endale mõjuvaid häirijaid (päästikud, vallandajad) – nii väliseid (vilkuvad tulekesed, tilisevad kellukesed, lõhnad …) kui sisemisi (meeleseisundid – ärevus, tüdimus, hirm … )
  4. Vähenda kõrvalekaldumist kokkulepete abil (näiteks kihlveod, lepingud „kui ma ei tee õigeks ajaks või soovitud hulgal, siis ma teen (kannan kulu)“) iseendaga, sõprade, kolleegidega.
  5. Pühenda seatud sihile aega, ära (esialgu) keskendu tulemusele. Saad tagada aja pühendamise, aga mitte tulemuse.
  6. Võta ja pühenda aega oma olulistele sihtidele, olulistele suhetele. Kavanda oma ajakasutust (muidu teeb seda keegi teine).
  7. Kasuta tehnoloogiat tehnohäirijatega toimetulekuks (hack back) – äpid, mis võimaldavad luua keskendumiseks segamatut keskkonda.
  8. Anna ümbritsejatele teada oma keskendumisvajadusest: sildid, kokkulepped.

Soovituste abil juhib autor lugejat korrastama nii oma ümbritsevat kui sisekeskkonda, et tagada keskendumiseks ja sihil püsimiseks parimad võimalikud tingimused.

Selle kõige juures soovitab ta lahkust ja kannatlikkust enda ja oma kõrvalekaldumistega toimetulekuks.

https://www.ester.ee/record=b5294657*est