Haridus on külalislahkuse sektori taastumisel võtmetegur

6. nov. 2020 Maarika Honkonen EHRL-i tegevjuht, Eesti kõrg- ja kutsehariduse kvaliteediagentuuri kutsehariduse hindamisnõukogu liige - Kommenteeri artiklit
Maarika Honkonen.

Külalislahkuse ja turismisektor on praeguses tervisekriisis saanud kõige enam kannatada. Riiklikest piirangutest tulenevalt ei pääse inimesed enam vabalt liikuma. Või ei pääse veel. Selge on, et kui piirangud kaovad, siis turism ja reisimine taastub, ent mõnevõrra teistsugusena kui seni.

Keskkond muutub väga kiiresti, reageerida tuleb osata targalt ning paindlikult. Majandus taastub eri riikides erinevalt, mis seab surve alla valdkondlikud oskused ja võimekuse reageerida muutustele. Oluline on tagada ettevõtluse jätkusuutlikkus, valdkondliku kompetentsuse olemasolu ja areng ning noorte seas motiveeritus näha külalislahkuse sektoris enda jaoks karjäärivõimalust. See viib meid valdkondliku hariduse juurde.

Ootused ja võimalused muutuvad

Haridus ise on praegu samuti üks valdkondi, mis teeb läbi suurt muutust. Külalislahkuse haridus seda enam. Ootused ja võimalused hariduse omandamiseks ja ligipääsuks teisenevad.

Atraktiivsed rahvusvahelised valdkondlikud koolid ja õppeasutused panevad järjestikku oma kursuseid internetti. Suured hotelliketid loovad ühendusi õppeasutustega, kus lisaks hariduse uuele sisuloomele on paralleelselt nii praktikakohad kui ka tuleviku töökohad. Ehk hariduse teekond peab olema palju selgemini läbi mõeldud ja reageerima sektori muutunud vajadustele.

Hariduse muutumise vajadust on kinnitanud valdkondlikud eksperdid, kes ootavad koolidest senisest ambitsioonikamaid noori. Hariduses toimuv peab peegeldama ka sektori arengut. Kiiresti muutuvas keskkonnas on uute oskuste omandamine ja ümberõppimine kriitilise tähtsusega.

Võib arvata, et kui valdkond uueneb ja teiseneb, on ka haridusel vaja teha restart. Külalislahkuse ja turismihariduse vajadus ei kao, vaid muutub.

Haridusel on väga oluline roll sektori taastumisel. Uued teadmised, oskused ja ümberõpe garanteerib selle, et ollakse valmis kasvuperioodil konkureerima ja kasvu võimalustest osa saama.

Uued teemad õppekavades

Uued teemad on puhtus, turvalisus, tehnoloogiate kasutamine, rohepööre, keskkonnateadlikkus, klienditeekond, tervislikud eluviisid jmt, eeskuju, kommunikatsioon ja koostöö. Inimesed hakkavad uurima sihtkoha tervisesüsteemi ja tervise turvalisuse kohta, eeldatakse, et sihtkohad on klienditeekonnast hästi aru saanud, et kasutatakse uusi tehnoloogiaid ja kommunikatsioonikanaleid.

Teadlikkus COVID-19-st klientide seas eeldab, et see osatakse loomulikuna teenindusprotsessi põimida.

Reisimise põhjused muutuvad samuti. Tehnoloogia pealtung mõjutab seda oluliselt. Palju on räägitud nomaadidest, kes elavad ja töötavad konkreetses sihtkohas mitu kuud. Nüüd mõeldakse juba, miks peaks keegi just selle riigi oma sihtkohaks valima, sest paljudel on võimalik tööd teha kaugtööna.

Vastutustundlikkus äritegevuses, sotsiaalne vastutus, keskkonnateemad ja kogukonna väärtustega arvestamine on teemad, mis tuleb põimida oma oskuste paletti.

Konverentside korraldamine muutub. Rakendatakse hübriidlahendusi, mis eeldavad tehnoloogia olemasolu ja oskust seda kasutada. Seega on digioskused järgmise normaalsuse aluseks.

Õppekava peab hakkama senisest rohkem arvestama reisijate ja ka ühiskonna tuleviku vajadusi. Turismikooli lõpetanud peavad põimima tehnoloogia kasutuse kliendikogemusega. See aga eeldab uusi oskusi ja osavamat ümberkäimist digitaalsete lahenduste ja tööriistadega, et hinnata, mis osas saab protsesse digiteerida ja kus on inimese ehk personaalse teeninduse komponent endiselt vältimatu.

Vaimse tervise teemalised teadlikkuse kasvatamise teemad tuleb tuua õppekavades nähtavale kohale.

Taastumine algab koduturust

Teenindajatele tähendab see varasemast olulisemalt suuremat hulka kohalikku tarbijat. See on neile mõnevõrra uus kogemus. Välismaal proovime olla viisakad, sest oleme külas – nüüd aga oleme kodus ja tarbime koduseid teenuseid, see võib tähendada stressirohket teenindusprotsessi.

Tarbijad on teadlikumad ja nõudlikumad ning õppeprogrammid peavad seda arvestama. Keeleoskuse vajadus ei kao kuhugi, sellele lisandub empaatiavõime ja teadlikkus, kommunikatsioon – selged ja lihtsad sõnumid. Klienditeekond ja tähenduse loomine kohalikus kogukonnas.

Uued kontseptsioonid peavad arvestama väga erinevate kliendigruppide vajadusi kombineeritult, sest alguses võivad mahud jääda väiksemaks ning kasv tuleb järk-järgult ja mitmest kohast.

Õpetajaskond ja õpikeskkond

Õpetajate isiklik eeskuju, teadmised ja praktiline kogemus loovad tooni.

Õppimise osa on platvormõpe, kiired võimalused oskuste omandamiseks, kohesed praktikavõimalused koostöös ettevõtjatega. Kuna enamikul noortel ja ka vanadel tuleb elukaare jooksul omandada mitu oskust ja teha läbi mitu karjääri, peab haridus seda arvestama.

Mitme aasta pikkused kursused asenduvad lühemate õpiampsudega. Mitme oskuse omandamine peab andma enesekindluse ja väärtuse tööturul. Fookuses ei ole niivõrd diplomid, kuivõrd teadmised koos oskustega. Kuna organisatsioonid muutuvad väiksemateks ja mitmed mugavuspositsioonid kaovad ära, läheb hinda mitme töö oskamine: vastuvõtuletis peab teadma midagi puhastusvahenditest ja kohvimasinatest ning kliendi kommunikatsioonist, sest igasse rolli eraldi inimest ei ole võimalik enam palgata.

Taas on digitaalsed oskused päevakorral, ja seda igas positsioonis.

Muutused toimuvad ka õpikeskkonnas, kus taas on tehnoloogial oma roll. Rohkem tuleb aega veeta töökeskkonnas ja vähem klassiruumides.

Endiselt peavad õppekavad olema suunatud hotellide ja restoranide opereerimise oskustele, kuid tudengid ja õpilased peavad osavamalt ümber käima tehnoloogiliste vahendite ja uute kommunikatsioonikanalite ja -viisidega, mis toetavad klientide kogemust sihtriigis. Hotellimajanduse osaks saab pehmete ja kõvade pädevuste kombineerimine, kus on selge vajadus finantskirjaoskuse ja empaatiavõime järele.

Koolide ja ettevõtjate koostöö

Ettevõtjad ootavad reaalajas vajalikke oskusi ja kõrgelt motiveeritud ning ambitsioonikaid inimesi, kes panevad ettevõtjaid pingutama ja innustavad koos kasvama. Praegusel ajal oodatakse loovust ja uusi ideid.

Kas meie koolid ja õpetajad on sellisteks muutusteks valmis? Me ei saa õpetada välja inimesi uueks olukorraks vananenud teadmistega. Oluline on järjepidevus ja oluline on muutuda ning seda saab teha ainult tihedas koostöös ettevõtjate, koolide ja õpilaskonnaga.

Hea on praeguses olukorras ajutine segadus ära kasutada, et korrastada hariduse pool ja viia see vastavusse uue normaalsusega. Kui rahulikumas keskkonnas on muutuda keeruline, sest läheb ju niigi hästi, siis kriisiolukorrad sünnitavad uusi võimalusi, millest võidavad kõik.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!