Nutiseadmest õue!

27. nov. 2020 Sirje Riitmuru Kose gümnaasiumi õpikeskuse-raamatukogu töötaja, ERÜ kooliraamatukogude sektsiooni esimees - Kommenteeri artiklit
Pirita jõe kohta info otsimine kooli õpikeskuses-raamatukogus. Fotod: Kose gümnaasium

Läbi Kose aleviku voolab Pirita jõgi. Väike pais ja kalatrepp asuvad Kose gümnaasiumist saja meetri kaugusel. Selle sügise ilusate ilmadega askeldasid nädala jooksul pea iga päev jõe kaldal õpilased ja õpetajad – neil toimusid seal loodusõpetuse tunnid viiendatele klassidele. Sel aastal on viiendaid lausa kolm paralleeli, lisaks väikeklass.

Õpetajad on ka eelnevatel aastatel jõe teema läbimisel õues õpetanud, kuid seekord algas jõega tutvumine hoopis raamatukogust. Alustasime koos õpetaja Sille Tekkuga õpilaste väikest uurimistööd „Pirita jõgi“ info otsimisest raamatutest ja netist. Vaatasime koos õpilastega kahe raamatukogutunni jooksul üle, missuguseid märksõnu otsingus kasutada ja kuidas raamatukogu e-kataloogist vajalikku teabekirjandust leida. Nutitahvlite abiga otsisime internetist allikaid ja arutasime, milliseid neist pakuvad usaldusväärset infot.

Kus siis õieti saab alguse jõgi, mida on näha kooli aknast? Faktid näitavad, et Kose vallas olevad Siniallikad, Tuhala jõgi ja Paunküla veehoidla on seotud Pirita jõega. Lisaks saime teada, et Tallinna joogivesi, mis tuleb Ülemiste veehoidlast, saab täiendust kanali kaudu Pirita jõest. Lastele oli see uus ja üllatav info. Seejärel otsisid nad Google Mapsi abiga Pirita jõe suuet, lähet ja lisajõgesid ning kandsid need oma töölehe kaardile.

Järgmine praktiline tööleht viis nad jõe äärde. Voolukiiruse mõõtmiseks visati vette õun ja võeti stopperiga aega. Vee temperatuuri mõõdeti kepi otsas vette lastud termomeetriga ning jõe laius selgitati välja jalakäijate sillal.

Järgnevates tundides õpiti arvutiklassis oma uurimistulemuste sõnastamist ja vormistamist. Lõpuks valmis õpilastel uurimistöö, kuhu õpetaja Sille Tekku oli osanud lõimida infootsingu raamatukogus, matemaatilised mõõtmised jõe kaldal, dokumendi vormistamise arvutiklassis ja ikkagi ka eesti keele oskuse. Lõpetuseks tegelesime ka iseseisva printimisoskusega raamatukogus.

Ja lapsed said teada, et seesama jõgi nende kodukohas saab alguse Pususoost ja jõuab Tallinna lahte!

Kogu toimetamine andis kõigile kogemust ja mõtteid ning lastele kindlasti huvitavaid koolitunde.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!