Sisseõpetatud abitus

27. nov. 2020 Raivo Juurak toimetaja - 2 kommentaari
Raivo Juurak.

Abiturendid korjavad allkirju petitsioonile, millega nõuavad õigust õppida piirangute ajal koolis õpetaja juhendamisel – eriti matemaatika riigieksamiks. Üllatav petitsioon. Mõni aeg tagasi kuulsin Toomas Kruusimäelt, et Soomes on just abituriendid esimeses järjekorras kodusele õppele suunatud, sest iseseivalt õppides saab palju paremini süveneda ja omas tempos edasi liikuda jne.

Miks meie abituriente siis iseseisev õppimine hirmutab? Ühe põhjusena meenuvad õpikud, mis on kirjutatud pigem õpetajale kui õpilasele – õpik on õpetaja tegelik ainekava. Võib tõesti olla, et abiturient ei saa meie õpikute tekstidest iseseisvalt aru.

Aga veebimaterjalid? Meil on ju kogu gümnaasiumi õppekava veebis ja väidetavalt palju lihtsamas keeles kui õpikud. Lisaks on veebis interaktiivseid materjale, seal on Allar Veelmaa videoloengud, riigieksamite näidisülesanded jpm.

Abi saaks ka võõrkeelsetest materjalidest. Mul ei saanud laps ükskord füüsikaõpikust aru. Ta tippis otsinguaknasse inglise keeles direct current ja alternating current ning leidis kohe Ameerikast väga lihtsas keeles animatsioonidega varustatud materjali. Kas meie abituriendid ei oska piisavalt inglise (saksa, prantsuse, soome) keelt?

Või on probleem selles, et meie abituriendid ei usu koostöösse, ei usu, et klassikaaslaselt võib midagi õppida? Paljudes koolides tekkisid õpilaste veebipõhised õpirühmad, kus arutati raskemad küsimused omavahel läbi. Mõnikord organiseeris selliseid rühmi ka õpetaja nii, et igas rühmas oleks ka selliseid õpilasi, kes oskaksid teisi õpetada.

Või on meie abituriendid sisseõpetatult abitud? Kui mõtlen oma kooliajale, siis minul oli just see sündroom. Ma ei saanud keskkooli lõpukski teada, et hindeid sõltuvad iseseisvast õppimisest. Kui hakkas kolm tulema, oli see justkui õpetaja süü ja mina ei saanud sinna midagi parata. Head hinded tulid aga siis, kui õpetaja oli hea. Kõik sõltus õpetajast! Alles ülikooli teisel kursusel hakkasin iseseisvalt ka õppima. Kuid kogu ülikooli jooksul uskusin ma, et näiteks keeli saab ikkagi õppida üksnes ja ainult õpetaja käe all. Alles paarkümmend aastat hiljem hakkasin iseseisvalt taani keelt õppima, sest õpetajat polnud kuskilt võtta. Ja küll mina imestasin, et isegi keel on võimalik iseseisvalt selgeks saada.

Nüüd räägivad õpetajaks õppijad iseseisvast õppijast hommikust õhtuni, teevad sel teemal uurimusi, peavad ettekandeid, aga ma vaatan, et abituriendid ei ole sellest kõigest veel midagi kuulnud.

Arutelu samal teemal toimub Facebooki lingil https://www.facebook.com/raivo.juurak.


2 kommentaari teemale “Sisseõpetatud abitus”

  1. Peep Leppik ütleb:

    No näete, kolleegid,
    kuis mõnest lihtsast asjast saavad erinevad inimesed ERINEVALT aru …
    Mõtlevad inimesed on ammu rääkinud sellest, et meie koolidesse on toodud lõtvus-lodevus (laps ISE otsustab, kuis midagi teha!), isegi tööd EI TOHI teda panna tegema, aga samas ARVAME, et ta peaks pingutama õppimisel, ISE uurima õpikuid jne. Me pole neid selleks ju KASVATANUD!

    Ja Ameerika õpikuid ei maksa küll näiteks tuua, sest nende AVALIKES koolides oli LÕTVUS juba 50 aastat tagasi sees. Osa ei oska lugedagi…

    Üle 10 aasta tagasi kohtasin bussijaamas oma kunagisi õpilasi kaitseväe vormis. “Kuis teenistus läheb?” küsisin. “Oo, õpetaja, kes Helme kooli [nüüd kadunud-P.L.] läbi teinud, sel pole kusagil raskusi…” Kõige suurem tunnustus õpetaja tööle ongi õpilaste tänu alles pärast kooli!

  2. Eike Pavlov ütleb:

    Kooliprogrammid on nii ülepaisutatud ning hindamine toimub jumal teab kuidas. Üle kolme pole lootustki saada. Ka siis kui ei puudu mitte üht tundigi.totaalne ajuvabadus.

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!