Tallinna keskraamatukogu kuu raamat: Ryder Carroll „Märgipäeviku meetod: pea järge minevikul, korrasta olevikku, kavanda tulevikku“
Raamat on välja kasvanud autori isiklikest kogemustest: alustades raskustest koolis hakkamasaamisel aktiivsus- ja tähelepanuhäire tõttu. Ryder Carroll sõnastab seda kui suutmatust tähelepanu vajalikul hetkel õigele asjale suunata ning püsida keskendununa.
Ühel hetkel täiskasvanuna taipas ta, et on tegemist vajavate tööde, kokkulepitud kohtumiste, meelespidamist väärt ideede ja arvukate muude mõtete üha kasvava kuhja all kokku varisemas, meeleheitel oma suutmatusest selles kõiges järge pidada. Proovinud tulutult mitmeid märkmete tegemise viise, jõudis ta omaenda süsteemi väljatöötamiseni ja avastanud, et sellest on kasu teistelegi, sündis otsus kirjutada käesolev (käsi)raamat.
Digitoodete disainerina on autor vägagi teadlik digitaalsete töövahendite tõhususest, aga ka sellest, kui suurel määral nutivahendid tähelepanu hajutavad, kuna ujutavad aju üle tohutu infovooga. Probleem on plahvatuslikult levinud koos tehnoloogia arenguga viimastel aastakümnetel. Peamine eesmärk, milleni nn märgipäeviku (ingl bullet journal) abiga jõuda, on välistada iga päev kõik see, mis tähelepanu oluliselt tegevuselt kõrvale suunab. Mõtetes selguse loomisel peab Carroll kõige tähtsamaks mõtted ja ülesanded kirja panna, nõnda neile konkreetset vormi andes. Kirja panemiseks soovitab ta kõige lihtsamaid vahendeid – märkmikku ja pliiatsit –, mis sunnib keskenduma ja aitab eemalduda andmesidest.
Märgipäeviku mõte on regulaarselt lihtsustada, tõmmates igast päevast maha ebaolulise. Alles jääb vaid see, millele päeviku omanik peab keskenduma oma töödes-tegemistes eesmärgini jõudmiseks. Autor soovitab esitada iga kirja pandud mõtte kohta endale küsimusi, nt miks ma seda teen, millise väikese asja saaksin alustuseks kohe praegu ära teha. Küsimuste esitamine aitab suuremahulised ülesanded lammutada väiksemateks osadeks ja hakata sammhaaval eesmärgi suunas liikuma. Ta toob näite õpitulemustest: selle asemel et seada eesmärgiks parandada semestrihinnet kõigis ainetes, tuleks keskenduda ühele, mis enim raskusi tekitab, seejärel järgmisele hindelisele tööle selles aines ja kuidas selle töö eest saada hea hinne.
Kui nt tuleb lugeda läbi vajalik raamat, siis selgub, et suure semestrihinde parandamise eesmärgi esimene oluline ülesanne on minna raamatukokku ja laenutada see raamat.
Märgipäeviku meetod eeldab vaid kirjutusvahendit, tühja märkmikku/vihikut ja käputäit märke eristamaks, kas tegu on ülesande, sündmuse või lihtsalt märkusega nimekirjas ja kas see on juba tehtud/toimunud või tulevikku lükatud. Süsteem on paindlik, vastavalt vajadusele saab lisada mitmesuguseid teemalehekülgi. Olulised osad on päeva-, kuu- ja tulevikulogi (nimekiri) vajalikest tegemistest ja jooksvalt täiendatav register (sisukord). Märgimeetodit saab kasutada ka ühekordse eesmärgi jaoks, nt koolis referaadi, võimlemiskava või füüsikakatse koostamine ja esitlemine, kokandustunni retsept ja vajalike ainete hankimise nimekiri. Märgipäeviku eelised on lihtsus ja kohandatavus erinevatele vajadustele.
Nagu märgipäevik ise on personaalselt kohandatav, nii lubab autor ka raamatut lugeda ositi, et lugeja saaks keskenduda enda jaoks olulisele ega kulutaks tähelepanu ebaolulisele.