Mastery äpp aitab õpitavat meelde jätta

Koosloome Rocca al Mare kooli õpetajatega videokõne teel. Mai 2020. Mastery esitlus HITSA koosloome programmi avaüritusel. Veebruar 2020. Mastery esitlus HITSA koosloome programmi avaüritusel. Veebruar 2020. Mastery tarkvaraarendaja Tõnis Bender (vasakul) ja tootejuht Kristo Siig arutamas uute arenduste üle. November 2020.
Mastery on Eestis väljatöötatav äpp, mille abil saab õppetekstidesse ja -videotesse lihtsalt kinnistavaid küsimusi lisada (www.masteryapp.eu).
Õppekavad koostatakse eeldusega, et varasemad teemad on selgeks õpitud ja nende peale saab konstrueerida uusi teadmisi. Ometi juhtub sageli, et eelmisel aastal või isegi mõni nädal tagasi õpitu on õpilastel justkui peast pühitud. Teadmine, et enamikule õpilastest jääb õpitu raskesti meelde, ajendas tegutsema ka Mastery meeskonda, kus mõnel liikmel on lapsed juba haridussüsteemis ja mõnel jõuavad sinna varsti. Üheskoos loodi eestikeelne veebiäpp Mastery, mis peaks aitama unustamise katku ravida.
Masteryt on lihtne kasutada: õpetaja sisestab äppi õppeteksti või -video ning jagab selle sealsamas äpis õpilastele sobivateks osadeks. Eriti mugav on Mastery keskkonnas videoid jupitada: õppevideot ei ole ju mõistlik üle viie minuti järjest vaadata, sest aju peab jõudma esimest informatsioonikildu enne töödelda, kui järgmine peale tuleb. Siis lisab õpetaja iga õppetüki osa või videolõigu juurde kontrollküsimusi, millele õpilased peavad arvutis vastama. Lisaks valib süsteem ise mõne küsimuse juba varem õpitud osadest ning annab need õpilasele kordamiseks, et olulised mõisted paremini meelde jääksid. Kõige selle juures toetutakse sellistele mälupsühholoogiast tuntud printsiipidele nagu hajutatud kordamine, õpitava materjali sisu vaheldamine ja osadeks jagamine ning testimisefekt.
Õppimine käib nii, et õpilased loevad Mastery abil töödeldud teksti või õppevideot, vastavad arvutis iga osa järel esitatud küsimustele ja vaatavad, kas süsteem peab nende vastuseid õigeks või valeks. Lisaks tuleb vahepeal vastata kordamisküsimustele varasemate osade kohta, mis aitab õpitut kinnistada. Nii kujuneb tugev põhi iseseisvalt või rühmana edasi õppimiseks. Loengut enam pole, selle asemel on elav tekst või õppevideo, kus on interaktiivsed küsimused õpilastele.
Aga kust me teame, et õpilased said kõigist küsimustest aru ja vastasid neile õigesti? Õpetaja näeb oma arvutist Mastery ülevaadet sellest, kuidas klassil läheb. Samas saab ta süveneda iga üksiku õpilase vastustesse ja pöörata eraldi tähelepanu neile, kellel on raskusi. Lisaks automaatselt kontrollitavatele küsimustele saab õpetaja lisada õppetükki või videosse avatud vastusega küsimusi ning näha, kuidas õpilased neile vastasid.
Õpetajad on võtnud Mastery hästi vastu. Rocca al Mare kooli inimeseõpetuse õpetaja Cattre Hein ütles, et tavaliselt kuuleb ta klassis peamiselt aktiivsete õpilaste vastuseid ja arvamusi, kuid Mastery keskkonnas näeb ka seda, kuidas vaiksemad ja tagasihoidlikumad õpilased vastavad ning missugused on nende arutluskäigud.
Niisiis saavad õpilased Masterys koostatud õppetükkide ja videote abil õppida küllaltki iseseisvalt. Õppida võib klassiruumis, aga ka kodus arvuti taga või kasvõi telefonis bussisõidul koju. Igaüks saab õppida omas tempos ja nii kaua kui vaja, et selgeks saada. Meie salasoov on, et kui n-ö teooria osa õnnestub Mastery õppetükkidega kiiremalt ja tõhusamalt selgeks saada, jääb tunnis rohkem aega õpitu üle arutlemiseks, rühma- ja projektitöödeks, õppekäikudeks ja paljuks muuks.
Oluline on ka see, et Mastery keskkonnas on õpetajal võimalik enda täiendatud õppetükke ja videoid kolleegidega jagada. Vastavas õppetükkide varamus on juba hulk ajalooteemaliste õppevideote põhjal loodud ülesandeid, sekka mõned teistes õppeainetes.
Kevadel osalesime Mastery meeskonnaga HITSA veetud koosloomeprogrammis, kus Eesti koolid katsetasid ahjusooje Eesti haridusäppe. See langes eriolukorra ajale, kuid saime siiski tuleristsed kätte. Selgus, et Mastery abil jäävad õpilastele faktid tõesti paremini meelde ja tänu sellele on neil kergem aruteludes kaasa rääkida.
Masteryt kasutab teiste hulgas ka Tallinna kunstigümnaasiumi ajalooõpetaja Aliide-Marie Taela ja tema kommentaar on: „Varem kasutasin ingliskeelseid äppe Nearpod ja Playposit. Mastery pakub üldjoontes samu võimalusi, aga minu meelest paremini. Seda on lihtsam kasutada ja paistab, et õpilastele jäävadki asjad paremini meelde.“
Mastery on juba praegu tõhus tööriist, aga mitte lõplikult valmis. Seepärast kutsume õpetajaid üles meie äppi proovima ja tagasisidet andma. Masteryt saab kasutada veebis, midagi maksma ega alla laadima ei pea – www.masteryapp.eu. Kõiki Mastery kasutajaid oodatakse oma mõtteid jagama Facebooki-grupis „Mastery sõbrad ja katsetajad“.
Kevad näitas, et Mastery on kasulik abivahend ka distantsõppe olukorras, sest õpetaja saab oma kodust jälgida, kuidas tema õpilased õppematerjalist aru saavad. Aga kuidas töötab Mastery praeguses põimõppe olukorras? Oleks huvitav teada!
Rakendus Mastery on välja arendatud tänu Euroopa sotsiaalfondi rahastusele.