Õpetajate Leht 11. detsembril
Neid spetsialiste on kindlasti vaja

Kes meid peatselt ravib ja õpetab, kes hoiab korda ja päästab? Riigikontrolli ülevaade esmatähtsate avalike teenuste tulevikust juhib tähelepanu eesolevale kriisile. Sisekaitseakadeemial on ressurssi koolitada rohkem spetsialiste, kui selleks oleks rohkem raha. Samas on lootustandev nende gümnaasiumite tegevus, kus õppekavas on sisekaitse, nagu näiteks Orissaare ja Sindi gümnaasiumis.
Õpetaja palgast ja prestiižist
Jaan Tõnissoni instituudi kodanikuhariduse keskuse juhataja Sulev Valdmaa leiab, et hariduselu tegelikke vajadusi Eestis ei analüüsita ega pakuta neile ka lahendusi. Püüdlikult püütakse tsiteerida välismaist erialakirjandust, seda sageli päris täpselt mõistmata, ja siis mingilgi viisil meie oludega klapitada. Õppesisuga polegi tema hinnagul õieti tegeldud. Piirdutud on pigem kosmeetiliste parandustega või uute vigade tegemisega. Olulised on õpiväljundid ja hindamine.
Eesti koolijuhtide ühendus sai 30-aastaseks
8. detsembril 1990 kogunes Estonia teatri saali 393 koolijuhti, et panna alus Eesti koolijuhtide ühendusele (EKJÜ). Kolme aastakümne eest valitsusele ja ülemnõukogule läkitatud nõudmised – tõsta haridustöötajate palgamäär 1,5-kordseks Eesti keskmisest töötasust ja lahendada vene rahvuskooli arenguprobleemid ‒ on praegugi aktuaalsed.
Kas väljundipõhine õpe saab olla väärtuspõhine?
Väärtuspõhine õpe üritab saavutada muutusi õppuri mõtlemist ja käitumist kujundavates tunnetes, suhtumises ja väärtustes. Aga kaitseväe akadeemias lähtutakse väljundipõhise õppe põhimõttest, mis seab esikohale empiiriliselt mõõdetavad õpiväljundid, mille õppur peab omandama ning mille olemasolu ja taset on võimalik tõendada ja hinnata, kirjutab kaitseväe akadeemia mereväe õppekava juht-lektor Taavi Urb.
Haridus formaalse väljundamise distantsil
TLÜ teaduskeelekeskuse juhataja Peep Nemvalts kutsub ametnikke ja koolirahvast üles teadus- ja hariduskeelt formalismist vabastama. Näiteks kasutatakse haridusest rääkides sõnu „väljund“ ja „sisend“, nii et sisend on üliõpilased ja väljund kõrgharitud spetsialistid. See on Nemvaltsi hinnangul kõige puhtakujulisem tehnitsistlik tootmisjuhi vaade: tehasesse saabub sisendina materjal, millest masindatakse väljundina toode.
Milline on hea lasteaiajuht õpetajate ja juhtide enda arvates?
Tänavu kaitsti sel teemal Tartu ülikooli haridusteaduste instituudis kaks magistritööd, millest üks keskendus lasteaiajuhtide hinnangutele, teine õpetajate tööga rahulolule seoses juhtimisstiiliga. Koostööd juhtidega ei hinnanud õpetajad nii heaks kui juhid ise. Kõige rohkem tõid õpetajad välja, et juht peaks kohtlema kõiki töötajaid võrdselt ning töötajaid rohkem kaasama ja tunnustama.
Helena Kudre ühendab majandusõpetuse ja kultuuri
Pärast Värska sovhoosi reorganiseerimist sai EPA majandusharidusega Helena Kudrest Värska gümnaasiumi majandusõpetaja. Ta on jaganud teoreetilisi tarkusi ja elulisi kogemusi ning juhendanud õpilasfirmasid. Edu selles töös on toonud Värska gümnaasiumile Euroopa ettevõtliku kooli tiitli.