Eesti koolid hakkavad tõhustama õpilaste vaimse tervise ja õppimise toetamist

19. jaan. 2021 Triin Noorkõiv Clanbeati partner - 3 kommentaari

Kevadine distantsõpe näitas, et paljudele noortele tähendas see aeg pinge ja stressi kasvu ning õpitulemuste langemist. Sellest nädalast saavad Eesti õpetajad hakata kasutama emakeelset Clanbeati rakendust, et märgata ja toetada teadlikumalt õpilaste heaolu ning tugevdada praktikaid, mis aitavad õpilasi oma arengut juhtida.

Üldist toimetulekut käsitlenud Tallinna ülikooli uuringu põhjal vajas umbes kolmandik peresid ja lapsi suuremat märkamist, toetamist ja täiendavat tuge. Eriti on soovitatud täiendavat tähelepanu pöörata 7.‒9. klassi õpilastele. Olulisena tuli välja ka vajadus suurendada õpetamises ja õppimises tähelepanu planeerimisele.

Ka 2018. aasta PISA uuringu tulemused on osutanud vajadust pöörata Eesti koolides tähelepanu õhkkonna parendamisele: kogukonnatunde kasvatamisele, koostööle õpilaste vahel ja sellele, et õpilased võiksid rohkem tunda, et nende õpetajad hoolivad nende käekäigust ja abistavad.

Lahenduste leidmiseks on haridus- ja noorteamet aidanud kaasa Telia Eesti ja Clanbeati koostöö sünnile, mille tulemusena on käesolevast nädalast kõigil klassijuhatajatel võimalus koos oma klassiga võtta emakeelsena kasutusele Eesti haridustehnoloogia idufirma Clanbeati rakendus.

„Meie õppijad väärivad maailma parimaid tööriistu, mis tähendab teadus- ja tõenduspõhist arendust koostöös lõpptarbija ehk õpilaste ja õpetajatega. Seda on Clanbeat eeskujulikult teinud,“ ütles haridus- ja noorteameti projektijuht Aivar Hiio, kelle sõnul toetab ja suunab Harno koos oma partneritega kõiki innukaid haridustehnoloogia ettevõtteid. „Meil on väga hea meel näha, et Eesti haridustehnoloogia ettevõtted leiavad võimalusi ja toetajaid kodumaal toimetamiseks, sest Eesti turg on väike ja jätkusuutlikku arengut üksi siin ei saavuta.“

„Otsisime väga pikalt digitaalset lahendust, mis aitaks ennetada koolis kiusuprobleeme ja toetaks noorte vaimset tervist. Kui kuulsime haridus- ja noorteameti kaudu Clanbeati rakendusest, saime kohe aru, et see on just see, mida oleme otsinud. Ja mis eriti oluline, lahendus on loodud koostöös peamiste kasutajate – noortega,“ lausus Telia Eesti toetustegevuste juht Elo Võrk. „Loodame väga, et Clanbeati kaudu saab Eestist alguse üks äge haridusinnovatsioon, mis viib meie positiivse kogemuse ka maailma.“

Clanbeati rakendus on loodud koos õpilaste, õpetajate ja koolijuhtidega Eestist ja mujaltki, pakkudes turvalist ja struktureeritud suhtlusplatvormi, võimalusi jagada oma mõtteid ja emotsioone ning planeerida ja analüüsida oma õppimist. Õpetajad saavad muuta oma tegevust tõhusamaks ja teadlikumaks, nähes andmeid, mis võimaldab neil kavandada varajasi sekkumisi ning seeläbi säästa aega ja ennetada suuremaid probleeme. Clanbeat toetab personaalset lähenemist ja õpilaste vastutuse võtmist oma arengu eest, tugevdades oskusi, mida on vaja elukestvaks õppimiseks.

Clanbeati arendus põhineb nüüdisaegsetel teadmistel inimeste õppimisest ja psühholoogiast ning sellesse panustavad ka Tallinna ülikooli hariduspsühholoogid Grete Arro ja Kati Aus. Fookuses on mitmesuguste võtmeoskuste areng, sealhulgas enesejuhtimine, sotsiaalsed ja emotsionaalsed oskused, õpioskused, suhtlemisoskused, koostööoskused. 

Lahendus on suunatud eelkõige 5.‒12. klassi õpilastele ja nende klassijuhatajatele. Rakenduse kasutamine on õpetajatele ja nende õpilastele tasuta.

Lisainfo www.clanbeat.com/eesti.


Clanbeati rakendus toetab õpilasi ja õpetajaid heaolu juhtimisel ja ennastjuhtivate õppijate kujundamisel. Pakkudes õpetajatele vajalikke andmeid õpilaste käekäigu märkamiseks ja varajaseks sekkumiseks ning kutsudes õpilasi seadma eesmärke ja oma kogemusi analüüsima, aitab Clanbeat toetada õpilastel vastutuse võtmist oma õppimise ja elu eest. See kõik toimub suhtluses ja sünergias kaasõppijate ja õpetajaga.

Rakendusega on Clanbeati missioon panustada õpilaste kohanemisvõimesse ja säilenõtkusesse, et muutuvas keskkonnas end täisväärtuslikult teostada. Näiteid õpilaste oskustest, mille arengut Clanbeat toetab: eneseteadlikkus, enesejuhtimine, sotsiaalsed ja emotsionaalsed oskused, õpioskused. 

Clanbeati ettevõte asutati 2016. aastal. Organisatsiooni fookus pöördus haridusvaldkonnale 2018. aastal, kui tegevjuhi Kadri Tuiskiga liitusid haridusvaldkonna eestvedajad Tiina Pauklin ja Triin Noorkõiv ja toote arendusjuht Christjan Schumann. Praegu on Clanbeat põhitöökoht üheteistkümnele inimesele.

2019. aastal kaasas Clanbeat 1,2 miljonit dollarit Aasia tehnoloogiaettevõtja ja investori Taizo Soni fondist Mistletoe. Investeerimisvoorus osalesid ka senised investorid – Pipedrive’i kaasasutajad Martin Henk ja Ragnar Sass. 

Clanbeati lähenemisest

  • Toetame õpilaste vastutuse võtmist iseenda õppimise eest. Õpilased on kesksed tegutsejad Clanbeati keskkonnas, toimetades seal oma igapäevaülesannetega, mõtestades õppimist, kavandades uusi tegevusi, jagades mõtteid, küsides abi. Õpetaja roll on luua toetav keskkond.
  • Aitame õpetajatel säästa aega ja planeerida nutikalt järgmisi tegevusi. Clanbeat loob õpetajatele ülevaate kohtadest, mis vajavad nende tähelepanu ja kus saavad varakult sekkuda. Lisaks toimub teatud tegevuste algatamine juba automaatselt ja õpetaja tähelepanu saab minna sinna, kus on tarvis just tema vahetut panust.
  • Meie tähelepanu on õpilaste kogemusel ja õpetajate kasul. Sajad õpilased, õpetajad ja koolijuhid on panustanud oma aega ja sisendit Clanbeati arendamiseks. Selle tulemusena on meie tehnoloogia sõbralik ja inimlik ning arendame seda järjepidevalt koos kasutajatega edasi. 

3 kommentaari teemale “Eesti koolid hakkavad tõhustama õpilaste vaimse tervise ja õppimise toetamist”

  1. Peep Leppik ütleb:

    Taas näide,
    kuis üks lihtne PRAKTILINE asi on aetud keeruliseks ja õpetajale lausa arusaamatuks – eesmärk ilmselt “oma tarkuse” müümine-väärtustamine …

    Ligi 40 aastat tagasi rakendasime oma KOOLIS oma õpetajate tundide vastastikust külastamist ja kõike, mis sellega argielus seondub. Kokku tegid meie õpetajad ca 3000 (!) tundide külastust ja sel oli MÕJU. Alles hiljem saime teada, et seda nimetatakse peenelt supervisiooniks.
    Muidugi peab koolis olema üks DIDAKTIKAT valdav PRAKTIK, kes seda kõike juhib, vastasel juhul on tulemuseks SEGADUS…

    P.S. Olen sellest kõigest arusaadavas emakeeles juba palju kirjutanud!

  2. Hilja K. ütleb:

    See on kindlasti väga tore rakendus, aga mida ta täpsemalt teeb? Õpilased saavad tööülesandeid sisse kanda — kas lisaks eKoolile ja Stuudiumile? Õpilased saavad suhelda ja oma meeleolust teada anda — kas lisaks olemasolevatele sotsiaalmeedia- ja suhtluskeskkondadele? Saan aru, et õpetajal oleks kasu, kui õpilased mingi rakenduse enda edenemist ja heaolu jm jälgiksid, aga mis peaks motiveerima õpilasi seda kasutama? Mis väärtust see neile lisapingutuse tasuks pakub?

    Peep Leppikule: tundide külastamine ei ole sama, mis supervisioon. Muide, kust te teate, et teie tunnikülastustel oli mõju?

  3. Peep Leppik ütleb:

    Oh, Hilja K.!
    Mõjust peate lugeme kasvõi mu kümnes raamatus … Aga supervisiooni kõige olulisem (lihtsam ja aega vähem raiskav) osa õpetajale on just tundide vastastikune külastamine (koos tagajärgedega). Omal aja näitasin kursustel selle kohta tehtud eestikeelset videofilmi taanlastelt… Meil on kombeks targutada – ajada asi keeruliseks.

    P.S. Kordan lõputult – ajalehe artiklid (kommentaaridest rääkimata) pole keerukate didaktikaprobleemide selgitamiseks vaid tähelepanu juhtimiseks! Seepärast – LUGEGEM! (näiteks lööge arvutisse – Ärme sureme lollina …)

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!