Mitte kunagi enam?

29. jaan. 2021 Kersti Kivirüüt Harno peaspetsialist (sotsiaalained ja karjääriõpetus) - Kommenteeri artiklit
Kersti Kivirüüt.

Holokausti õudused on jätnud inimkonna ajalukku piisavalt valusa jälje, et tõdemuse „Mitte kunagi enam“ („Never again“) lõpus peaks olema ülemaailmse konsensusega hüüumärk. Paraku on sündmused 20. sajandi II poolel ja ka 21. sajandi alguses näidanud, et inimsusevastased kuriteod ei ole jäänud igaveseks möödanikku.

Holokaustialane haridus on andnud tugeva metodoloogilise aluse inimõiguste haridusele tervikuna. Sealhulgas oskuse mõista genotsiidide olemust ja nende arengut ning, mis peamine, oskuse märgata ühiskonnas ohtlikke tendentse, mis võivad järk-järgult paisuda inimsusevastasteks tegudeks. Tuhanded mälupildid holokausti traagilistest üleelamistest Yad Vashemi muuseumis, Eesti Mälu Instituudi varamus, Vabamu kogudes toidavad jõudsalt tagantjärele tarkuse küsimust: miks keegi ei sekkunud siis, kui seda oli veel lihtne teha? Ajalooallikad näitavad veenvalt, kui hõlpsasti on genotsiidi eskaleerumine välditav selle esimeses etapis – siis, kui üks või teine inimgrupp on väljavalitud süsteemse naeruvääristamise objektiks, kuid vägivaldsed üleskutsed konkreetse inimgrupi liikmete hävitamiseks ei ole veel kõne all. Holokaustialane haridus annab õpetajatele tööriistad vormimaks ühiskonnaliikmeid, kes mõistavad, et igasugune dehumaniseeriv suundumus ühe või teise inimgrupi suhtes tuleb juba eos peatada.

Lisaks Eesti Mälu Instituudi õppematerjalidele on ka E-koolikotis kaks esiletõstmist väärivat käsiraamatut. 2007. aastal välja antud õppematerjal „Holokaust“ on juba võitnud paljude õpetajate poolehoiu ja seda tasub ikka ja taas soovitada. Kogumik on aegumatu, sisaldab hulgaliselt allikaid ning mitmeperspektiivset inimlikku vaadet loovaid ülesandeid.

2020. aastal tõlgiti eesti keelde IHRA (The International Holocaust Remembrance Alliance) käsiraamat „Soovitused holokausti käsitlemiseks hariduses“. Käsiraamatus on mõtestatud lahti holokausti olemus ning loodud õpetajatele kirjeldus peamistest pidepunktidest, kuidas seda äärmiselt delikaatset teemat tunnis käsitlema peaks. Ka see käsiraamat on leitav E-koolikotist.

Peenetundelisust nõudvate minevikusündmuste käsitlemisel laiemalt pakub õpetajatele olulist tuge praeguse seisuga kõige värskem käsiraamat „Mitmeperspektiivse ajalooõpetuse metoodiline juhend“. Käsiraamatus on hulgaliselt praktilisi näpunäiteid, mida siis täpselt teha klassis, kui sündmus, idee, isik vm nähtus ajaloos tekitab tugevaid emotsioone. 

Inimõiguste instituudi vahendusel on võimalik tellida kooli Anne Franki rändnäitust. Näitus koosneb 34 püstbännerist, millel on rikkaliku allik- ja fotomaterjalidega esitatud Anne Franki traagiline ja palju mõtteainet pakkuv lugu.

Et kinnistuks idee „Mitte kunagi enam!“, on oluline holokausti koolis asjatundlikult, soovitavalt eelviidatud materjali toel käsitleda, tõmmates seoseid inimeste põhiõigustega.

Lõpetuseks tsiteerin genotsiidis ellujäänut riigist, mis ei olnud võtnud õppust holokausti tragöödiast. 1994. a aprillist juulini tapsid hutud üle poole miljoni tutsi, halastamata ka lastele. Õõvastav deja vu Teisest maailmasõjast kordus teisel mandril ja seda oleks saanud hõlpsasti ära hoida. Imekombel ellu jäänud tutsist jalgpallur Eric Murangwa on nüüdseks tegutsenud rahusaadikuna. Ta on leidnud võimaluse viia oma kodumaal tutsi ja hutu noori sõbralikult koos tegutsema jalgpallitrennis ning on avatult ja ilustamata jutustanud üle maailma oma ellujäämislugu.

Eric Murangwa õppetund maailmale on: „Vaen ei ole midagi muud kui nõrkuse märk. See saab kaasa tuua ainult viletsust nii ohvrile kui ka vaenajale endale. Räägin seda oma kogemusest – tulen riigist, kus vaen oli kunagi igapäevaelu osa. Inimesed nautisid vaenamist ja see pani neid tegema tegusid, mis hiljem tekitas ülisuurt kahetsust.“

Mitte kunagi enam!


Abiks õpetajaile


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!