Mõtestatud õppimine Mälestamiste mäel
Yad Vashemi rahvusvaheline holokaustialase hariduse kool Jeruusalemmas pakub õpetajatele professionaalse arengu võimalusi.
Holokaustialane haridus on oma komplekssusest hoolimata levinud üle maailma. Holokausti teemal on laialdaselt arutletud nii ajakirjanduses kui ka sotsiaalmeedias, seda on kajastatud kujutavas kunstis ning see on olnud osa avalikust diskursusest üle kogu maailma, sealhulgas Eestis. Hiljutised uuringud eri riikides toovad aga esile tõsiasja, et noortel puuduvad holokaustist baasteadmised. Selle suundumuse valguses peavad haridustöötajad olema hästi ettevalmistatud nende teemade õpetamiseks ning oskama selle töö juures ennast analüüsida.
Haridusministeeriumid, muuseumid, ülikoolid ja valitsusvälised organisatsioonid investeerivad holokaustiteemalistesse õppeprogrammidesse nii baas- kui ka täiendõppes.
Jeruusalemmas Herzli mäel (ka Mälestamiste mägi) 1993. aastal rajatud Yad Vashemi rahvusvaheline holokaustihariduse kool pakub oma loomisest alates õpetajatele nii Iisraelis kui ka välismaal holokaustialast teavet ja ka interdistsiplinaarset eakohast metodoloogiat selle keerulise teema õpetamisel. Yad Vashemi töötajad pole pelgalt holokausti ajaloo eksperdid, vaid suutelised ka arendama hariduse tööriistu ja tehnikaid, mida saab kasutada nii formaalses kui ka mitteformaalses õppes. Yad Vashemi veebilehel on õppematerjale umbes kahekümnes keeles.
Yad Vashemi õppehoonetes on õpetajatel võimalik kohtuda teadlastega, holokaustis ellujäänutega, uurida pedagoogilisi materjale ja näitusi, arendada vestlusi kolleegidega ning palju muud.
Toetudes Szoldi instituudis 2019. aastal tehtud uuringule, võib öelda, et Yad Vashemi koolitused mõjuvad hästi nii õpetajate professionaalsele kui ka isiklikule arengule.
Yad Vashemi vaade haridusele
Yad Vashemi haridustegevused keskenduvad inimesele kogu tema individuaalsuses. Holokaustiga vastamisi seistes tuleb mõista, et tegemist pole abstraktse massimõrva, natsirežiimi juudivastase poliitika, surmastatistika ja muude ajalooliste, poliitiliste ja sõjaliste sündmuste ahelaga Teise maailmasõja ajal. Holokaustiharidus hõlmab ka püüet mõista inimloomust ja seda, kuidas lahendati ekstreemses situatsioonis eetilisi dilemmasid. Yad Vashemi õpetajakoolituse seminarid põhinevad juutide igapäevase eluolu tutvustamisel nii sõjaeelsel kui ka holokausti ajal, samuti ellujääjate sõjajärgsetel lugudel.
Holokaust on oma olemuselt inimkroonika. Iga arutelu ohvrite, mõrvade täideviijate või kõrvalseisjatega tuleb mõista aja ja ajaloo kontekstis kogu oma komplekssuses. Õpilaste ning sündmuste tunnistajate omavaheline kontakt tuleb panna teenima mõtestatud õppimise huvisid.
Uurida haridustegevuste vahendusel ajaloo ristteid, kus juudid Saksa võimude ning nende kollaborantidega kokku puutusid, tutvuda dilemmade ja väljakutsetega, millega toonased inimesed silmitsi seisid – see kõik võimaldab konkreetsetel minevikusündmustel kõlada universaalsel inimlikkuse häälel.
Õpilastele inimnäolise ajaloojutustuse pakkumine ja inimlikkuse komplekssuse uurimine aitab ära hoida labaseid käsitlusi, kus annab tooni ühedimensiooniline abstraktne vaade minevikusündmustele. Yad Vashemi hariduskäsitlus peab oluliseks ka üleüldiste inimõiguste püsivust, jõustades selle kõrval iga inimese individuaalset vastutust võitluses antisemitismi, rassismi ja ksenofoobiaga.
Holokaustis ellujäänutel, nagu ka dokumentide kollektsioonil ning ohvrite mälestamise traditsioonide algatamisel ja noorte harimisel, on keskne roll holokaustiteemaliste uuringute käimalükkamisel.
Interdistsiplinaarne lähenemine
Tunnistused sündmustest ning kohtumised ellujäänutega moodustavad holokaustialase ajalookirjutuse telje, mis antakse edasi järgmistele põlvkondadele. Ellujäänute põlvkonna järkjärguline kadumine on esitanud õpetajatele väljakutse: kuidas luua ajaloosündmustega seoseid. Samuti on tekkinud kõrgendatud vajadus koondada ellujäänute mälu ja pärand noorematele põlvkondadele, kel ei ole enam võimalust luua isiklikku kontakti inimestega, kes on holokausti ja selle ajajärku ise kogenud. Yad Vashemi veebilehe hariduslikud materjalid kajastavadki holokaustis ellujääjate autentset häält.
Yad Vashemi hariduslik lähenemine on interdistsiplinaarne, see toob esile ka teiste teadmusvaldkondade töö, et panustada õppeprotsessi parimal kombel. See hõlmab kunsti, kirjandust, filosoofiat, sotsioloogiat ja paljut muud. Nende valdkondade lõiming on oluline, et uurida inimkäitumist, seda eriti olukordades, kus ajaloolised dokumendid tervikpilti luua ei aita.
Viimastel aastatel on umbes 18 000 õpetajat ja haridustöötajat üle Euroopa, sh paarsada õpetajat Eestist, saanud võimaluse osaleda täiendõppe seminaridel Yad Vashemis. Veelgi rohkem Euroopa õpetajaid on võtnud osa Yad Vashemi koordineeritud lühematest täiendõppe seminaridest ja töötubadest enda kodumaal.
2012. aastal Yad Vashemi külastusel ütles üks Eesti õpetaja:
„Seminar oli väga hästi korraldatud ja ekskursioonid suurepärased. Oli muljetavaldav, kui kõrgel tasemel olid lektorid ja giidid. Mul on hea meel, et holokaust ei ole mu jaoks enam üleüldisel tasandil lihtsalt üks traagiline sündmus minevikus. Ma tunnen, et mõistan seda teemat nüüd palju paremini detailides ja erinevatest perspektiividest ühendatuna tervikliku ajalookirjutusega. Sageli mõtlesin töötubade ajal inimlikkusele ja psühholoogilistele aspektidele, samuti erinevate sündmuste ja olukordade omavahelisele seosele – kuidas need eskaleerusid niivõrd fataalse situatsioonini, mida keegi ei osanud ette näha.“
2016. aastal märkisid kaks Eesti õpetajat järgmist:
„Seminar oli huvitav ja silmi avav. Sain teada uusi detaile ja mõtteid holokausti kohta ja uusi ideid, kuidas seda õpetada. Saan aru, et Iisraeli jaoks on holokaust kõige olulisem teema Teise maailmasõja ajal. See tekitas tunde, et ka eestlased võiksid olla aktiivsemad teadlikkuse tõstmisel oma mineviku osas sõja ajal. Mul on hea meel, et seminari osaks olid ka ekskursioonid, ja mitte ainult Yad Vashemis, vaid ka Jeruusalemmas. Aitäh kõige eest!“
„Oli palju, mille üle järele mõelda. Õppisin palju ja mul on nüüd palju mõtteid, kuidas arutada seda teemat õppijatega. Oli palju asju, millest ma ei teadnud varem midagi! Suur aitäh teile!“
2018. aastal seminaril osalenu Eestist:
„Yad Vashemi muuseum jättis väga sügava mulje, eriti Klooga teemadel. Näitusetuur oli korraldatud tasakaalukalt – mõtestatud, aga mitte moraliseeriv. Fotonäitus tänapäevast andis holokaustile väga realistliku tähenduse.“
Pärast osalemist professionaalses täiendõppes on õpetajad olnud motiveeritud korraldama holokaustiteemalisi õppeüritusi oma kodumaal, tekitades õpilastes omanditunde kodukandi holokaustiteemaliste mälestuspaikade suhtes, ärgitades neid hooldama mahajäetud juudi kalmistuid, koordineerima esseekonkursse, korraldama holokausti mälestamise teemalisi kunstiprojekte, tegema intervjuusid tunnistajatega ja palju muud.
Kutsume üles Eesti õpetajaid osalema meie programmides ja liituma Yad Vashemi Euroopa haridustöötajate võrgustikuga. Holokausti mälestamine on nüüdisaegse Euroopa identiteedi keskne osa. Koostöös Yad Vashemi ja meie partneritega saate osa vestlustest, mis hõlmavad nii minevikusündmusi kui ka tänapäevase ühiskonnakorralduse ja kodanikuks olemise mõtestamist.
Kes soovib Yad Vashemi e-õppe kogukonna ja täiendõppe seminaridel osalemise kohta rohkem teada saada, kirjutagu europe@yadvashem.org.il.
Eesti keelde vahendanud Kersti Kivirüüt, HARNO peaspetsialist