Projekt „Rahvusvaheline keeleeksam“ jätkub
Järgmise kahe aasta jooksul on võõrkeeleõpetajaks õppival üliõpilasel ja tegevõpetajal võimalus jätkuvalt sooritada tasuta rahvusvaheliselt tunnustatud keeleeksam.
Eesti võõrkeeleõpetajate liit (EVÕL) sai kolm aastat tagasi toetuse ESF-i projekti „Rahvusvaheline keeleeksam“ ellurakendamiseks 1. oktoobrist 2017 kuni 30. septembrini 2020. Kuna Covid-19 tingimustes ei saanud rahvusvaheliste eksamite keskused jätkata oma tavapärast tööd ja liit oli sunnitud projekti konverentsi ja infoseminarid edasi lükkama, siis esitasime taotluse projekti abikõlblikkuse perioodi pikendamiseks. Taotlus rahuldati ja projekt jätkub kuni 30. septembrini 2022.
Projekti eesmärk on toetada rahvusvaheliselt tunnustatud keeleeksami sooritanud õpetajaid. Selle tulemusena suureneb sajani nende üldhariduse riiklikus õppekavas loetletud keelte (inglise, vene, saksa ja prantsuse keel) rahvusvaheliselt tunnustatud keeleeksami sertifikaadi omandanud võõrkeeleõpetajaks õppivate üliõpilaste ja tegevõpetajate arv, kellel on B2-, C1- või C2-tasemele vastav keeleoskus.
EVÕL-i projekt toetab keeleõpetajate professionaalset arengut. Võõrkeeleõpetajatena töötavad praegu mitmesuguse ettevalmistusega õpetajad: võõrfiloloogia eriala lõpetanud, lisaerialana võõrkeeleõpetamise õiguse omandanud ja ümberõppe kaudu võõrkeeleõpetajaks kvalifitseerunud. Kõrgkoolide õppekavades on võetud suund mitme võõrkeele (või võõrkeele ja muu aine) õpetajate ettevalmistamisele. Tartu ülikooli õpetajakoolituse magistrikoolis rakendatakse alates 2015. aastast uut võõrkeeleõpetaja õppekava, mille lõpetanu saab tulevikus õpetada kuni kolme ainet: kas ühte või mitut võõrkeelt või võõrkeelt ja mõnda teist humanitaarainet. Tallinna ülikooli võõrkeeleõpetaja õppekavas on alates 2016. aastast keelte valikus peaerialana inglise, prantsuse ja saksa keel ning teiseks keeleks võib valida eelnimetatud keeled või eesti keele / vene keele teise keelena. Võõrkeeleõpetajate ettevalmistuses pole üldjuhul lõpetamise eeltingimuseks kohustust tõestada, et lõpetaja võõrkeeleoskus on vähemalt üks tase kõrgemal kui see, milleni ta tulevikus õpilasi viib.
Rahvusvaheliselt tunnustatud keeleeksami sooritamine tagab, et võõrkeeleõpetaja keeleoskustase on õpetamiseks piisav (vähemalt üks tase kõrgemal sellest, mis tasemele ta õpilasi koolis tulevikus viib) ja et eksamite hindajal ja testijal on samuti nõutav keeletase, mis võimaldab tal õpilaste taset määrata. Seetõttu on oluline, et oleks rohkem võõrkeeleõpetajaid, kelle võõrkeeleoskuse tase on tõestatud rahvusvahelise sertifikaadiga.
Tihe koos- ja teavitustöö
Projekti oluline saavutus kolme aasta jooksul on olnud tihe koostöö rahvusvaheliste eksamite keskuste ja võõrkeeleõpetajaid ettevalmistavate ülikoolidega. EVÕL valis aasta koostööpartneriks 2020 Tallinna saksa kultuuriinstituudi / Goethe-Zentrumi panuse eest projekti „Rahvusvaheline keeleeksam“ ellurakendamisse ja liidu tegevuse aktiivse toetamise eest.
Mitmekülgne teavitustöö on projekti elluviimise keskmes ja projekti edu pant. Kasutame teavitustööks nii meedia kui sotsiaalmeedia võimalusi, korraldame koostöös rahvusvaheliste eksamite keskustega infotunde ja -seminare. Projekti tegevustega on võimalik olla kursis Facebookis ja projekti rubriigis kodulehel, artiklid on ilmunud Õpetajate Lehes, võõrkeeleõpetajate seltside uudiskirjades Eestis ja väljaspool Eestit. Projekti seminare on korraldatud ka liidu sügiskonverentsidel, keelelaatadel, võõrkeeleõpetajate seltside konverentsidel, suve- ja sügiskoolides. 2020. aasta sügisel alustasime infotundide ja seminaridega Zoomi keskkonnas. Kolme aasta jooksul on projekti tegevustes osalenud ligi 800 võõrkeeleõpetajat.
Seoses eriolukorraga ei toimunud 20. aprilliks 2020 planeeritud infopäeva „Rahvusvaheline keeleeksam – nii võimalus kui väljakutse!“. Viime selle läbi 2021. aasta sügisel. Infopäeva ajakavas oli plenaarettekanne projekti senisest käigust, eksamikeskuste esitlused, rahvusvahelise eksami sooritanud õpetajate ja üliõpilaste lühiettekanded ning seminarid inglise, saksa, vene ja prantsuse keele õpetajatele. Veebruaris jätkame seminaridega Zoomi keskkonnas.
Infopäevadel osalenute küsitlus näitas, et õpetajate huvi eksami sooritamise vastu on viimase kahe aasta jooksul suurenenud, kuid kooli ja õpingute kõrval jääb neil eksamiteks valmistumiseks aega vajaka. Projekti tähtaja pikendamine 24 kuu võrra võimaldab kõigil soovijatel eksamiks valmistuda ja sooritada rahvusvaheline eksam.
Pool teed on veel käia
Projekti tulemuslikkuse näitaja on arv 100: viie aasta jooksul on väljamaksed tehtud vähemalt sajale võõrkeeleõpetajaks õppivale üliõpilasele ja tegevõpetajale.
Number pakub väljakutset, aga praeguseks oleme eesmärgi saavutamiseks pool teed läbinud. Oleme veendunud, et suudame eesmärgi saavutada. Optimismiks annab põhjust mitu asjaolu.
- 2018/2019. õppeaastal töötas Haridussilma andmeil üldhariduskoolides 1370 inglise keele, 784 vene keele (võõrkeelena), 166 saksa keele ja 55 prantsuse keele õpetajat. Otsime uusi võimalusi, et info jõuaks igasse kooli ja iga huviliseni.
- Kahe viimase aasta jooksul on võõrkeeleõpetaja eriala asunud omandama ligi sada üliõpilast.
- Huvi eksami sooritamise vastu on kasvanud: 2020. aasta sügise infopäevadele registreerus 85 osalejat.
- Projekti meeskonnaga on liitunud kaks uut liiget, kes on abiks info edastamisel ja infotundide korraldamisel võõrkeeleõpetajaks õppivatele üliõpilastele. Helina Puksmann on projekti koordinaator Tallinna ülikoolis ja Marika Peekmann Tartu ülikoolis.
Püstitatud eesmärgi saavutamine on täiesti reaalne koostöös, kui me kõik pingutame ühise eesmärgi nimel – motiveeritud võõrkeeleõpetaja eriala omandavad üliõpilased ja üldhariduskoolide võõrkeeleõpetajad, entusiastlikud koolitajad, koostöövalmis rahvusvaheliste eksamite keskused ja toetust pakkuv projektimeeskond.
