Distantsõppest haridusstipendiumini

Viimane aasta on olnud keeruline kõigi jaoks. Õpetajatele on maailmas toimuv tähendanud suurt lisatööd. Lapsed peavad saama hariduse ka siis, kui neid klassiruumidesse ei lubata. Seega on õpetajatel tulnud veeta päevi arvutiekraani ees, otsida ja katsetada uusi õpetamismeetodeid ning õppematerjale. Et õpilasi tuleb peagi juhendada kirja teel või video vahendusel, on midagi, millele tegevõpetajad varem vaevalt mõtlesid või milleks valmistusid. Koolide distantsõppele suunamine sundis sellele mitte ainult mõtlema, vaid kohe ka tegutsema.
Kuidas kodus viibivaid lapsi juhendada? See küsimus vaevas eelmisel kevadel kõiki. Kõige lihtsam oli kokku leppida, et tunniplaanijärgse tunni ajal on laps videotunnis kohal. Õpetaja saab kõiki korraga juhendada, ekraani jagades kasutada valge tahvli võimalusi ning traditsiooniliselt õppetööd jätkata. Paraku ei osutunud asi nii lihtsaks. Kui peres on mitu koolis käivat last ja mitme peale üks arvuti, ei saanud nõuda, et kõik õpilased oleksid konkreetsel ajal videotunnis. Isegi kui vajalikud seadmed olid olemas, esines voolukatkestusi ning probleeme internetiühendusega. Isegi kui kõik töötas laitmatult, oli palju nõuda, et õpilane suudaks mitu tundi järjest arvutiekraani taga tähelepanelikult õppida. See tähendas, et lisaks videotunni läbiviimisele, tööde ettevalmistamisele, kontrollimisele ning tagasisidestamisele pidi distantsilt lapsi juhendav õpetaja leidma lisaks materjale, mis võimaldaksid õpilasel teemaga iseseisvalt tutvuda.
Olen matemaatikaõpetaja Pärnu Vanalinna põhikoolis. Eelmisel kevadel oli mul väga keeruline leida eestikeelset materjali, mis aitaks kodus viibivatel põhikooliõpilastel uusi matemaatikateemasid omandada viisil, millega praegune põlvkond on harjunud. Õpikuteksti lugeda ning selle järgi õppida suudavad vähesed. Õpilased ise on toonud välja, et õpikus on asjad sageli liialt keeruliselt sõnastatud, teksti on korraga palju ning näidetes toimuvat ei ole piisavalt selgitatud. Neile meeldiks, kui asjad ilmuksid osade kaupa, samm-sammult. Veel parem, kui selgitusi ei peaks ainult lugema, vaid neid saaks korduvalt kuulata.
Üritasin minagi internetiavarustest õppematerjali otsides leida õppevideoid, mida saaks õpilastega jagada. Lootsin, et need vähendavad minu töökoormust. Videoid küll leidsin, kuid paraku lisandus uus probleem. Leitud videod olid liiga pikad – eriti kolmanda kooliastme matemaatikateemade puhul. Õpilased ei suutnud neid vajaliku tähelepanuga jälgida ning seetõttu nad isegi ei märganud, et iseseisva lahendamise käigus tekkinud küsimusele oli videos vastus olemas. Mõned videod asusid aga tasulises keskkonnas või eeldasid kontode loomist, kuid õpilastel tuli niigi orienteeruda mitme konto vahel. Uute keskkondadega liituda keerulisel ajal ei pidanud ma mõistlikuks.
Tahtsin juba olemasolevate materjalide toel oma koormust õpilaste juhendamisel veidi vähendada, kuid see lootus kadus peagi. Nii asusin (nagu paljud teised õpetajad) eelmisel kevadel kiiruga omaenda juhendeid koostama. Kuna juhendada oli vaja mitme kooliastme õpilasi, siis ei valminud mul kahjuks mitte midagi sellist, mida oleksin soovinud teiste koolide õpetajate või õpilastega jagada. Aega materjali korrigeerimiseks aga nappis. Oma õpilastelt sain õnneks positiivset tagasisidet, mis tekitas hea tunde, et olen siiski õigel teel.
Sügisel haridusstipendiumi kohta lugedes meenusid kevadised raskused ja otsustasin asuda tegutsema. Seda enam, et ulaõppel olevad õpilased ei olnud kuhugi kadunud ning korraga oli vaja juhendada nii klassis kui ka eneseisolatsioonis viibijaid. Seetõttu otsustasin hakata stipendiumi taotlema. Endalegi üllatuseks osutusin üheks väljavalituks.
Stipendiumiperioodil kavatsen tegelda kolmanda kooliastme matemaatika teemasid hõlmava digimaterjalide kogu loomisega. Minu plaan ei näe ette digiülesannete koostamist. Juba praegu on olemas keskkondi, mis võimaldavad õpitud materjali kinnistada ning saada kohest tagasisidet, mis on tänapäeva õpilase jaoks väga oluline. Plaanin keskenduda uute teemade selgitamisele viisil, mida tänapäeva õpilane ootab. Luua samm-sammulisi esitlusi ning lühivideoid. Materjali kasutav õpilane peaks omandama nende abil sellised teadmised ja oskused, mis võimaldavad tal uuest teemast iseseisvalt aru saada, seda eelnevalt õpituga siduda ning seejärel õpikutes/veebikeskkonnas olevate ülesannete lahendamisega toime tulla. Loodetavasti toetavad minu väljatöötatud selgitused õpilast ennastjuhtivaks õppijaks kujunemisel.
Valminud materjali plaanin avalikuks teha kõigile huvilistele. Näen, et tulevikus võiksid materjalist kasu saada ka need õpilased, kes on koolist puudunud ning soovivad teistega sammu pidada. Kuid materjal peaks sobima ka tunnis viibinud, kuid lisaselgitusi vajavatele õpilastele. Need materjalid sobiva ka lihtsalt õpitu kinnistamiseks. Neid saavad kasutada lapsevanemad, kel tekib vajadus põhikooli matemaatikateemasid meelde tuletada. Loodan, et minu töö aitab tegev- või asendusõpetajatel ainetundide ettevalmistusaega vähendada või tunde rikastada.
Pean avanenud võimalust väga oluliseks. Iga päev klassis matemaatikat õpetades on väga keeruline probleeme nähes neile kohe mingi lahendus välja pakkuda. Saadud haridusstipendium võimaldab mul aga astuda esimesi reaalseid samme, et neid probleeme lahendada ning nii kolleege kui ka õpilasi matemaatikas toetada.