Õpilased ei jää pandeemia tõttu tulevikuvalikute tegemisel üksi
Sel õppeaastal lõpetab põhikooli või gümnaasiumi kokku 18 000‒20 000 õpilast. Kui eelnevatel õppeaastatel jõudsid Eesti töötukassa karjäärispetsialistid pea iga kooli noorteni Hiiumaast Ida-Virumaani ja Tallinnast Valgani, siis sel aastal on olukord teistsugune.
Õpilastele on see õppeaasta samamoodi keeruline, kuid nad vajavad ka praeguses olukorras tuge edasiste valikute tegemisel, hoolimata elukohast või digitaalsetest võimalustest. Kuidas pakkuda teenust olukorras, mil kontaktkohtumised ei ole soovitatavad või võimalikud? Mida teha, kui õpilasel ei ole isiklikku mikrofoni ja veebikaameraga seadet, stabiilset internetiühendust või kohta, kus privaatselt karjäärispetsialistiga vestelda?
Praegu kestab aeg, mil karjäärispetsialist ei saa alati klassis kohapeal töötuba läbi viia või õpilasega vahetult vestelda. Selle asemel on aga igal täiskasvanul ja noorel võimalus endale e-kanalites teenus vaid mõne klikiga broneerida. Ning seda pikema ooteajata, sest karjäärispetsialisti saab endale e-teenuseks valida ükskõik millisest maakonnast. See aga ei lahenda probleemi, kui puudub sobiv seade või koht e-teenuse tarbimiseks.
Juba eelmise aasta kevadel selgus noortega töötavate spetsialistide kaudu, et isegi kui kodus on vajaliku varustusega arvuti või nutiseade, ei pruugi noor saada seda kasutada endale sobival ajal, sest üht seadet jagavad mitu perekonnaliiget või puudub privaatsus, et näiteks arvuti vahendusel noorsootöös, psühholoogilisel või karjäärinõustamisel osaleda.
Kuidas aidata noori?
Haridus- ja teadusministeerium, lastekaitse liit, mitmesugused kodanikualgatused, erasektor ning ka koolid ise on palju vaeva näinud, et võimalikult paljude õpilasteni jõuaks oma arvuti, eelkõige õppetööks. Mida saab veel teha noorte heaks, kel siiski veel ei ole arvutit, piisavalt kiiret internetiühendust või sobivat privaatset keskkonda karjäärispetsialistiga kohtumiseks?
Tundub, et siin saavad noortekeskused ja koolid pakkuda noortele juba olemasolevaid võimalusi: vajalikke seadmeid ja privaatset ruumi. Kui olukorrast tulenevalt ei jõua Eesti töötukassa karjäärispetsialistid sel kevadel nii paljude noorteni vahetult nagu tavaliselt, siis e-karjääriteenustega saab seda muret lahendada.
Karjäärinõustamine, kandideerimisvestluse simulatsioon, karjääriinfo vahendamine, töötuba või grupinõustamine ‒ kõik individuaalsed ja grupis karjääriteenused on võimalikud e-kanalites. Kui eelnevalt ootas karjäärispetsialist noort individuaalsele teenusele mõnes kokku lepitud kooli ruumis füüsilisel kujul, siis nüüd arvuti vahendusel.
Kui varem oli klassi ees lihast ja luust karjäärispetsialist, siis nüüd on ta õpilaste ees seinal, ekraanil või iga noore seadmes veebi vahendusel. Kõike seda selleks, et tagada ohutu võimalus saada vastused oma karjääriküsimustele.
Ilmselt tunneb enamik inimesi praeguses olukorras puudust inimlikust kontaktist. Kahjuks ei tea keegi täpselt, millal on meil kõigil jälle ohutu silmast silma kohtuda, seega pole mõistlik karjääriotsuste tegemist ebamäärasesse tulevikku lükata. Eriti kevade saabudes, millega kooli lõpp ja edasiste valikute tegemine jõuab aina lähemale.
Karjäärispetsialistid on oskuslikud ka ekraani vahendusel ning töötukassa on omalt poolt teinud teenusel osalemise võimalikult lihtsaks. Varem kokku lepitud silmast silma kohtumise saame kerge vaevaga viia e-kanalitesse. Microsoft Teamsi teel saab teenusega liituda vaid lingile vajutades ning vestlus või töötuba avaneb internetilehitsejas.
Pandeemia olukorras saamata jäänud tugi võib oluliselt mõjutada noorte otsuseid haridusteel ning karjäärivalikuid lähitulevikus. Ükski noor ei taha olla olukorras, kus ta gümnaasiumi ühiskatsetetele registreerumise viimasel päeval pöördub hirmunult karjäärinõustaja poole, sest kardab, et eelistuste vale järjekord otsustab ta tuleviku. Või pöördub karjääriinfo spetsialisti poole kutsekooli kandideerimisel, sest ei tea, mida enda kohta motivatsioonikirjas välja tuua. Sestap pingutagem üheskoos, et noored jõuaksid oma järgmise karjääriotsuse õigel ajal läbi mõelda ning vajalikud ettevalmistused teha.
Olav Kersen
Eesti töötukassa noortevaldkonna juht
Anu Peiel, Tartu Hansa kooli sotsiaalpedagoog:
Tartu Hansa kool on veebipõhist karjääriteenust praktiseerinud juba kahel aastal. Meil on igal aastal ca 90 põhikoolilõpetajat. Eelmisel aasta kevadel toimusid kõik sisseastumisvestluste simulatsioonid veebis, õpilased jäid pakutuga väga rahule. Sellel aastal oleme kasutanud individuaalsel karjäärinõustamisel nii kontakt- kui ka veebivarianti. Mõlemad on ühtviisi heal tasemel. Esialgu tekitas veebivariant õpilastel veidi ärevust, kuid kui oleme neile võimaldanud koolis privaatse ruumi ning vajalikud tehnilised vahendid, on kõik sujunud hästi.
Veebivariant nõuab töötukassa ja kooli head kommunikatsiooni ning organisatoorset tööd on sellega veidi rohkem. Pigem on keerukas see, et pidevalt võivad kooliolud muutuda, õpilased haigestuda või isolatsiooni jääda jne. Sellest tulenevalt peab kiiresti leidma uued ajad ning olema tähelepanelik, et kõik õpilased saaksid nõustamistel osaleda.
Kindlasti, ei ole õpilastele probleem tehniliste vahendite olemasolu, kuna neid on vaja ka distantsõppel osalemiseks. Oleme selgitanud välja, millised digivahendite peredes on, ning vajadusel leidnud lahendused, et ühelgi õpilasel ei jääks digivahendite puudumise tõttu õppimata. Karjääriõpetus on oluline igale õpilasele, sest see annab võimaluse eesmärgistada oma haridusteed. Töötukassa kärjäärinõstamise teenused on kiirelt ka veebi viidud, loodame et vajalikud töötoad ja nõustamised jõuavad hea koostöö korral kõigi õpilasteni.
Stella Müsler, Toila gümnaasiumi karjääriõpetuse õpetaja:
Toila gümnaasiumis on saanud tavaks, et lõpuklasside õpilased saavad karjäärinõustamisel osaleda novembris-detsembris. 2019. aastani toimus karjäärinõustamine koolis traditsiooniliselt, karjäärinõustaja tuli kokkulepitud ajal kooli ja õpilased käisid nõustaja juures.
2020. aastal sattus karjäärinõustamise aeg distantsõppe perioodile. Otsustasime Eesti töötukassa karjäärinõustajaga väljakutse vastu võtta ning pakkusime õpilastele e-nõustamise võimalust. Leppisime kokku, kui keegi virtuaalsest teenusest keeldub, pakutakse õpilasele sobival ajal ja piirangute lõppedes silmast silma nõustamisvõimalust. Õpilased nõustusid e-teenust proovima.
Eeltöö ‒ õpilaste, lastevanemate ja klassijuhatajate teavitamine, ajagraafiku avalikustamine, karjäärinõustaja selgitused koos nõustamislingiga ‒ tegime ära Stuudiumi kaudu.
Õpilased pidasid ajagraafikust kinni, probleemide tekkimisest (kodust kadus internet jm) andsid õpilased kohe teada. Õpilased näitasid üles vastutustunnet ja olid positiivselt meelestatud.
Kõik soovijad said nõustatud. Õpilased jäid e-karjäärinõustamise korraldusega, karjäärinõustaja tööga ja võimalusega arutleda oma tuleviku valikute teemal väga rahule.
Õpilaste järelkaja
12. klassi õpilane: „Mulle e-karjäärinõustamine sobis, tundsin ennast ehk pingevabamaltki. Leian, et läbi ekraani oli suhtlemisvõimalus karjäärinõustajaga olemas ja see töötas. Mulle meeldis, et sain karjäärinõustaja saadetud lingid kohe avada ning uue infoga tekkinud mõtteid kohe temaga arutada. Väga meeldis suhelda karjäärinõustajaga, leppisime kokku, et kohtume kevade poole veel kord.“
9. klassi õpilane: „Meeldis e-karjäärinõustamine, oli mugav ja vajalik. Kui tehniline pool (internetiühendus kodus) vedas veidi alt, võtsin kohe karjäärinõustajaga telefonitsi ühendust ja sain endale uue aja, siis laabus kõik paindlikult ja väga hästi. Üldiselt eelistan näost näkku kohtumist, kuid e-nõustamine oli minu jaoks piisavalt mugavalt korraldatud, nii jäin kogemusega väga rahule.“