Tulge meie virtuaalsesse laadaboksi!
Üle-eestiline õpilasfirmade laat 13. veebruaril toimub esmakordselt veebi vahendusel. Kaupu-teenuseid on pakkumas üle 230 firma.
Põlva gümnaasiumist osaleb laadal seitse õpilasfirmat, kes panevad oma boksid üles koolimajas.
„Tööd on tavalaadast rohkemgi,“ rääkisid ÕF Helgits liikmed. „Tuleb paista silma veebis, mis võib osutuda keeruliseks. Seal ei saa anda emotsioone edasi. Vaja on palju väikseid detaile läbi mõelda ning kavalaid ja kergeid lahendusi leida. Kurb, et seekord saab klientidega vaid virtuaalselt kontakti luua. Ei saa jälgida kehakeelt ja jutule saada pole nii lihtne, kuid aeg nõuab uusi lähenemisi.“
Helgits valmistab magnetiga kinnitatavaid hundi-, karu-, kassi- ja linnukujulisi multifunktsionaalseid helkurprosse.
Põlva gümnasistidel on teisigi põnevaid tooteid. Akvam pakub kahte sorti magneesiumiõli spreid − lihaskoe lõõgastamiseks ning naha taaselustamiseks ja kaitseks.
„Kuna oleme valmistanud laadaks uue kujunduse, lahedate videote ja veebilinkidega, mis teevad meie toote kliendi jaoks hõlpsalt kättesaadavaks, võib öelda, et tööd on meil ikka küllaga,“ märkisid Akvami noored. „Soovime, et virtuaalboks õigeks ajaks valmis saaks, kõik tehniliselt toimiks. Üritame tekkinud võimalust nautida.“
Sarnaselt teiste õpilasfirmadega teeb Akvam reklaami sotsiaalmeedias ja levitab infot tuttavate seas. Muret teeb aga, kuidas eakamad inimesed saaksid laata külastada.
Õpilasfirma Kärri, kes toodab taaskasutatavat vahariiet, loodab, et tuleb tihe, aga põnev laat. Parema meelega suhtleksid nad ostjatega näost näkku, kuid on tänulikud, et laat virtuaalseltki toimub. Saab kindlasti põneva kogemuse.
Distantsilt tuleb ette kujutada, kuidas lõhnavad-maitsevad Friski suuslahustuvad lehekesed hingeõhu värskendamiseks. Friski liikmete hinnangul on valmistudes tavapärasest isegi rohkem tööd, sest tuleb nuputada, mida näidata ja kuidas eristuda.
„Huvilistel on võimalus käia õpilasfirmade virtuaalsetes laadaboksides ehk liituda videokõnedega Zoomis, Google Meetis jt platvormidel. Päeva jooksul on Junior Achievementi (JA) stuudios toodete degusteerimisi, külalisi, auhinnaloose. JA Facebooki lehel oma pöidlaga saab lemmiku reklaamvideo poolt hääletada. Võite ka meid üles otsida!“ kutsusid Friski liikmed.
Tallinna 21. kooli õpilasfirma Prühted valmistab jäätmetest ehteid. Noortel on kahju, et külastajad ei saa neid oma silmaga näha ega proovida. Kehakeele ja -hoiaku järgi saaks ju emotsioone välja lugeda. Seekord ei saa loota juhuslikele möödujatele. Peab mõtlema, kuidas saavutada veebis külastajatega side ning anda tootest võimalikult hea ülevaade.
„Ette tuleb valmistada kõik, mis võimaldaks netist kiiresti ning mugavalt osta. Tuleb olla sotsiaalmeedias aktiivne, et kliendid teaksid meist juba varem ning leiaksid just meie juurde tee. Ilmselt on ka tavalisest rohkem stressi, sest on raske ennustada, kuidas päev kujuneb ja mis ees ootab,“ rääkisid Prühtedi liikmed.
Põlva gümnaasiumi majandus- ja ettevõtlusõpetaja Kaia Tamm osaleb õpilasfirmadega üle-eestilisel laadal üheteistkümnendat korda.
„Alustasin õppeaastat lootusega, et ega Corona teist aastat järjest asju tuksi ei keera, aga keerab,“ lausus Tamm. Ainus päriselt toimunud õpilasfirmade laat oli Värskas. Kuid Põlva noored käisid ka Võru talvefestivalil ja müüsid end toodetest lausa tühjaks. Suure müügieduga oli kooli enda laat.
„Märksa rohkem olen suunanud õpilasi reklaami ja müüki tegema sotsiaalmeedia kaudu, jaganud internetipõhiste koolituste linke, läbirääkimised käivad Põlva Coopiga,“ rääkis Tamm.
Veebilaat noori alguses ei meelitanud, kuid õpetaja kutsus uut kogemust väärtustama.
Teistsugune oli kogu ettevalmistus. Õnneks on kevadisest distantsõppest kogemus, mil moel eri keskkondades tegutseda.
Valga gümnaasiumi huvijuht Egle Kõvask juhendab õpilasfirmasid viiendat aastat.
„Püüame lähtuda kahest olulisest mõttest: iga kogemus on väärtuslik ning meeskonnas ei jäeta kedagi üksi. Oluline on avatus, usaldus ja optimism,“ lausus Kõvask. Täiesti uusi teemasid pole ta tänavu õpetama pidanud. Keskenduti veebipõhistele. Põhjalikumalt räägiti toote turustamisest ja müümisest veebis. Sellest, mis teeb toote atraktiivseks, milline on hea tootefoto, milline tekst müüb, milliseid keskkondi kasutada reklaamimiseks ja müümiseks, mis roll on kampaaniatel.
„Õnneks oleme saanud suurema osa kohtumistest korraldada vahetult suheldes, veebis on toimunud vaid üksikud,“ lausus Kõvask.
Mini- ja õpilasfirmad saavad võtta osa Valgamaa arenguagentuuri korraldatavast noorte ettevõtluskonkursist „Nupp nokib“. Õppeaasta vältel toimuvad seminarid äriidee väljatöötamisest kuni laadamüügini, mis annavad õpilasfirmale vajaliku pagasi.
Õpilasfirmade laat toimub 13. veebruaril kella 12–18 aadressil jalaat.worksup.com.