Koolide koostöö partneritega loob uusi võimalusi
Aastal 2014 rajatud Jõhvi gümnaasium paistab silma aktiivse koostöö poolest nii kohalike kui ka kaugemal asuvate ettevõtete ja organisatsioonidega. Koostöövõimalustel lõppu ei paista ning partnerite ring kooli rõõmuks aina laieneb.
Soov pakkuda õppetöö raames noortele midagi uudset ja praktilist, mis paneks silmad särama, tekkis kooli juhtkonnal juba riigigümnaasiumi rajamise alguses. Samuti oli kindel soov õppetegevuse raames tutvustada noortele kodukoha võimalusi ning väljavaateid, et nad tuleksid kodukohta tagasi elama ning töötama, isegi kui haridus- või elutee neid mõneks ajaks mujale viib. Seetõttu seoti pakutavad valikkursused päriselu oskustega ning ainete sisustamisse kaasati kooliväliseid partnereid.
Kooli juhtide sõnul on koostöö olulisim eesmärk anda noortele esmane sisend, mille põhjal teadlikult eriala valida. „Gümnaasiumis on võimalik turvaliselt katsetada, milline eriala paremini sobib. Näiteks saab ülevaate, mida kujutab endast inseneri elukutse ning millised on inseneri igapäevased tööülesanded. Kontakti loomine kohaliku tööandjaga suurendab tõenäosust, et õpingute lõppedes kaalutakse sinna tööle asumist,” rääkis kooli direktor Tatjana Ait.
Koostööpartnerite hulka kuuluvad näiteks Viru Keemia Grupp, Eesti Energia, Eastman Specialties, sisekaitseakadeemia, Viru vangla, Ida-Viru keskhaigla, Jõhvi kontserdimaja, Tallinna tervishoiukõrgkool jt.
Abi valikkursusteks
Koostöö partneritega on üha ladusam. Kohalikud ettevõtted mõistavad vajadust panustada haridusse, et aidata kaasa spetsialistide ja inseneride uue põlvkonna sirgumisele. Partnereid kaasatakse õppetöösse peamiselt valikkursuste vormis, kus nad panustavad aine sisu loomisse erialateadmistega, sidudes neid päriselu tegevuste ja rakenduste näidetega. Kooli kanda on pedagoogiline ja metoodiline tugi kursuse väljatöötamisel. Valikkursuste puhul järgitakse põhimõtet, et vähemalt üks kolmandik õppetööst toimub praktilise tegevusena. Lisaks on mitmes valikaines võimalik koguda ainepunkte tulevasteks taseme-õpinguteks.
Õppejuht Kristelle Kaarmaa sõnul täiendatakse aine mooduleid pidevalt, otsitakse uusi ideid, kuidas neid õpilaste jaoks veelgi paremaks teha. Nii kool kui partnerid aduvad, et maailm muutub pidevalt ning koolist saadav oskuste pagas võiks olla võimalikult mitmekesine.
Kedagi ei jäeta üksi
Viie aasta jooksul, mil partneritega on ühiselt tegutsetud, ei ole ükski koostöö katkenud ning jõutud on seisu, kus kooliga võetakse ise ühendust ja tehakse koostööettepanekuid. Õppekorraldusspetsialist Andželi Valdmaa toonitab, et kool on partneritega pidevalt kontaktis ning kedagi ei jäeta üksi. Heade koostöösuhete taga on tähelepanu pööramine partneritele, et nad saaks aru, kui oluline ja väärtuslik on ühiselt tegutseda. Olulisel kohal on ka vastastikune tagasiside.
Ühistegevus ei ole raugenud ka pandeemia ajal. Praktilist õppetööd on püütud korraldada planeeritust mõnes muus vormis, näiteks rühmatööna. Siiski on praktilisi tegevusi tulnud ka edasi lükata. Kõige keerulisem on seis meditsiiniteaduste valikainetega, kus veebi vahendusel on praktika võimatu. Kuid kriis on andnud uue väljundi praktiliste kogemuste omandamiseks. Abiturientidele, kes on gümnaasiumi jooksul läbinud suurema osa mooduli kursustest, pakub kool koostöös kohaliku haiglaga võimalust minna vabatahtlikuks. Noored saaksid praktikakogemuse ning haigla abilisi. Kooli juhtkond lubas leida lahenduse vabatahtlike töö kõrvalt muu õppetöö korraldamiseks.
Koolijuhtide sõnul osalevad partnerid aktiivselt ja mõtlevad kõikvõimalike ettevõtmiste ja ürituste raames kaasa, olgu selleks kaasalöömine huviringides, temaatilise laagri või töötubade korraldamine. Juhtkond julgustab teisigi kooliväliseid partnereid õppetegevusse kaasama.
Jõhvi gümnaasiumi kogemus näitab, et koostöö alustamisel peab koolil olema ettekujutus, kuidas partneriga üksteisele kasulik olla. Oluline on vastastikune suhtlus, aktiivne huvi ühiste tegevuste elluviimise vastu. Ei tohi jätta teist toetuseta. Unustada ei tasu ka partnerite tunnustamist ning meelespidamist, kasvõi spetsiaalselt partnerile mõeldud sõnumiga jõulukaardina.
Jõhvi koolijuhid on valmis oma kogemusi kõigi huvilistega jagama ning julgustavad endaga ühendust võtma.
Mõtteainet ja ideid partneritega ühiste tegevuste alustamiseks leiab Eesti teadusagentuuri materjalist „Koolide ja kooliväliste partnerite koostöövormid“, milles on toodud arvukalt näiteid heade koostöö praktikate kohta (https://www.miks.ee/partnerile/leht/koolide-ja-koolivaliste-partnerite-koostoovormid).