Nõuete täitmisega tulevad toime pooled hinnatuist
EKKA on 2018. aastast HTM-i ülesandel töötanud välja täienduskoolituse kvaliteedi hindamise süsteemi. Eesmärk on motiveerida koolitusasutusi pakkuma kvaliteetseid koolitusi, mis lähtuvad õppija vajadustest, võimetest ja tööturu ootustest. Süsteemi loomiseks tegime esmalt uuringu „Täienduskoolituse kvaliteet – vastutus, kitsaskohad, võimalused“, milles analüüsisime 140 täienduskoolitusasutust. Uuringus hindasime koolitusasutuste veebilehti, õppekavasid ja tegime intervjuusid koolitusasutuste juhtide ja koolitajatega.
Uuringu põhjal saame öelda, et koolituse kvaliteet on seinast seina. Näiteks on iga teise koolituse puhul tõenäoline, et õppija ei omanda lubatud teadmisi ja oskusi, sest vaid pooltes hinnatud õppekavades oli võimalik õpiväljundites kirjeldatut etteantud ajaga saavutada. Probleemid olid ka õppekavades, mille eesmärk on anda koolitusel osalejale õigus mingis valdkonnas tegutseda või vastavat õigust taotleda (nt kutse). Selgus, et õppe sisu, õpiväljundid ja nende saavutamise hindamine ei vastanud enamasti kutsestandardites ja õigusaktides sätestatud nõuetele. Uuringu valimisse ei kuulunud koolitusi pakkuvad kutseõppeasutused ja kõrgkoolid.
Selgus veel, et õppijad on koolitustel sageli passiivse vastuvõtja rollis. Tihti ei sea nad õppimisele eesmärke ega sõnasta oma ootusi. Kui ühelt poolt saavad koolitusasutused kvaliteedi nimel palju ära teha, siis teisalt on suur roll õppijatel – õppija peaks võtma vastutuse oma õppimise eest, olema nõudlik ja valima targalt.
Uuringu tulemustest lähtuvalt töötasime välja täienduskoolituse kvaliteedi hindamise mudeli. Sellega hindame täienduskoolitusasutuste suutlikkust täita täiskasvanute koolituse seaduse ja täienduskoolituse standardi nõudeid. Kvaliteedi hindamist viime läbi töötukassa koolituskaardi partnerite hulgas. Tänaseks [s.o veebruaris – toim] oleme hinnanud 576 asutuse veebilehte ja nendest üle 50 asutuse õppe kvaliteeti. Hindamine kinnitab uuringu tulemusi: täiskasvanute koolituse seadusest tulenevate miinimumnõuete täitmisega tulevad toime ainult pooled hinnatud asutustest. Siiski on näha, et kvaliteedihindamisest on kasu: ligi 65% asutustest on saadud ettepanekuid arvestanud ja teinud korda nii veebilehed kui õppekavad. Hindamine jätkub 2021. a.
Mina olen viimastel aastatel kohanud hulga väga vähese kasuteguriga koolitusi. Jääb mulje, et osa koolitusi tellitakse kooli selleks , et näidata , et näiteks vaheaeg ei ole mitte puhkuseks vaid enesetäiendamiseks.