Õpetame õpilased arutlema ja argumenteerima

12. märts 2021 Maarja Jõe Energia Avastuskeskuse kommunikatsiooni- ja turundusjuht - 1 Kommentaar
Väitluse õpetajakoolitus 2019. aasta sügisel. Sel aastal toimub õpetajakoolitus veebis. Foto: Teele Tammeorg

Kuidas toetada õpilase oskust teha vahet faktil ja arvamusel ning ühtlasi teha informeeritud otsuseid? Üks võimalus selleks on õpetada õpilastele argumenteerimisoskust, kriitilist mõtlemist ning selget eneseväljendust.

Eesti õpilaste tulemused viimasel PISA testil olid muljetavaldavad. Samas, vaid iga seitsmes õpilane suudab teha vahet faktil ja arvamusel.

Finaalväitlus Merivälja kooli ja Tabivere põhikooli õpilaste vahel veebruaril konverentsil „Kuidas toetada õpilase argumenteerimisoskusi?“. Foto: Maarja Jõe

Hea võimaluse arendada argumenteerimisoskust, kriitilist mõtlemist ja eneseväljendusoskust annab väitluse kui meetodi kasutamine ainetunnis. Väitluse eesmärk on esitada argumente, mis on tõestatud võimalikult adekvaatsete faktidega. Tallinna ülikooli emakeeleõpetuse lektor ja lingvistika doktorant Merilin Aruvee selgitas 19. veebruaril toimunud konverentsil „Kuidas toetada õpilase argumenteerimisoskusi?“, miks argumenteerimisoskus on oluline: „Argumendi koostamise oskus on ühtaegu nii mõtlemise skeem, mis aitab mõtet tervikuks vormida, kui ka retooriline vahend teiste veenmiseks. Kes oskab koostada argumenti, oskab alati ka midagi enamat – mõtte tervikuks vormimine aitab end teistele mõistetavaks ja arusaadavaks teha.“

Energia Avastuskeskus on Erasmus+ projekti ODYSSEY raames välja töötanud väitluse harjutamise materjalid nii õpilastele kui ka õpetajatele. Eelkõige on materjalid õpilastele mõeldud kasutamiseks LTT-ainetes, kuid argumenteerimise õpetamise materjalid õpetajatele on universaalsed ning kasutamiseks nii humanitaar- kui ka reaalainetes. Materjalid sobivad kasutada alates põhikooli III astmest. Loodud on viis õpipaketti teemadel: põlevkivi, energiatootmine, kliimamuutused, ringmajandus ja bioloogiline mitmekesisus. Paketid sisaldavad konkreetseid väitlusteemasid ja temaatilisi infomaterjale, sh lühivideoid teadlastega. Materjalid nii õpilastele kui ka õpetajatele leiab kodulehelt energiakeskus.ee/odyssey-opipaketid/.

Lisaks kutsume õpetajaid, koolide arendus- ja õppejuhte, õpetajakoolituse tudengeid ja teisi huvilisi osalema 18. märtsil toimuval poolepäevasel veebikoolitusel „Kuidas õpetada väitlema?“. Koolitust viib läbi Siim Ruul, kes on väitlemisega seotud alates 2003. aastast ning teinud palju avaliku esinemise, argumenteerimise ja väitluse koolitusi, teiste seas õpetajatele. Siim on ka ise Pärnu Koidula gümnaasiumi ja Sütevaka humanitaargümnaasiumi õpetaja ning tunneb õpetajatöö ja väitluse hingeelu sügavuti. Koolitusel osalemine on tasuta, kuid vaja on end eelnevalt registreerida.

Loe koolituse kohta ja registreeri energiakeskus.ee/opetajakoolitus/.


Hetkel ainult üks arvamus teemale “Õpetame õpilased arutlema ja argumenteerima”

  1. Peep Leppik ütleb:

    Kolleegid!
    Tänapäeval tuleb lõpmatult meelde tuletada, et inimese VAIMSE tegevuse aluseks on ikkagi need põlatud FAKTITEADMISED. Ilma nendeta on tegemist vaid targutamisega, mis sõnaosavale inimesele vahel suurepäraselt sobib (kuulakem vaid, mis sünnib meedias). See valdkond on kognitiivses psühholoogias läbi uuritud. Soovitan siinkohal taas videoloengut “Inimese kujunemine arukaks olendiks”… Hm!

    Paraku on tänase kooli õpetajatele probleemiks, kuis neid neetud faktiteadmisi aidata õpilastel püsimälus paremini salvestada. Aga alushariduses on märksõnaks hoopis ARENDAMINE … Sest ilma nendeta pole argumenteerijaid-mõtlejaid! Nn toetajad ei kuulu minu silmis tõsiteaduse valdkonda!

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!