Tee või ära tee
Sain õppealajuhatajaks 2011. ning direktoriks 2013. aastal. Üks oluline õppetund noore juhina puudutab töömahtu. Tihtipeale tõustakse koolijuhiks spetsialisti (õpetaja) ametikohalt. Nii ka mina – olin olnud aastaid õpetaja ja enne direktoriks saamist ka õppealajuhataja. Noore juhina tekib tahtmine teha ära oma eelnev töö ehk olla ikka klassi ees või koostada õppekava, kuid samas on soov olla veel ka hea (loe: professionaalne, kompetentne) juht.
Kahjuks inimene kahte asja korraga ei jõua ning kahte ametit kvaliteetselt tööaja sisse ei mahuta. Kahe ameti pidaja ei saa kumbagi väga hästi teha, sest muidu ta kas põleb ülekoormuse tõttu läbi või ei ole töö tulemus kvaliteetne. Arvan, et koolijuht ei pea olema pidevalt „klassi ees“, vaid piisab tunnetusest, mida tähendab olla õpetaja. Seega tuleb noorel juhil kohe valik teha, kas ta tahab saada heaks koolijuhiks või jääda spetsialistiks. Kui ta valib heaks koolijuhiks saamise, siis tuleb jätta spetsialisti töö kellelegi teisele.
Teine õppetund on sellest, mida tähendab olla eestvedaja. Moodne juhtimisteooria ju ütleb, et hea juht ei ole käsutaja, vaid eestvedaja, kes muudkui veab aga eest. Kogesin, et olla eestvedaja ei tähenda sugugi, et pead kõike ise tegema ja kõige paremini. Eestvedamine on meeskonnatöö ja meeskonna tööle panemine, mitte kõige ise ära tegemine. See on protsesside vedamine ja neis aktiivselt osalemine, kuid päris iga detailini ei ole tarvis laskuda, sest ka teised oskavad väga hästi tööd teha ja tahavad vastutada.
Minu soovitus algajale koolijuhile on vanasõnaline: üheksa korda kuula, üks kord räägi. Koolijuht peab teadma, mida olulist koolimajas toimub, kuidas läheb õppimine ja õpetamine ning kes on kes ja mis on mis. Et olulist teada, on tarvis väga palju kuulata. Kuulata saab vaikides ja küsimusi küsides. Ise kogu aeg rääkides kuulata ei saa. Ehkki mõnikord räägivad ka seinad selget keelt, saab eelkõige kuulata ikkagi teist inimest.
Reegel „üheksa korda kuula, üks kord räägi“ ütleb ka seda, et igale asjale, mida koolijuht oma töös kuuleb ja teada saab, ei ole tarvis reageerida. Reageerima peab kriitilisele olukorrale, aga tavalised ja igapäevased asjad lahenevad tihtipeale paremini siis, kui neid mitte liiga palju torkida. Koolijuhina on see, mida sa teed sama tähtis, kui see, mida sa ei tee. Tarkus, kas teha või mitte teha, tuleb kogemusega. Seda kogemusest õppimist soovingi kõigile alustavatele kolleegidele.
Aitäh väga hea artikli eest!
Selge sõnum! Selge siht on silme ees!
Palju jõudu!
küsimus koolijuhile. Kui koolis on 2-3 nn vanakooli õpetajat kes on kõigi ja kõige vastu. intrigeerivad, kaebavad, susserdavad. kuidas neist lahti saada+ usun, et igas koolis on paar sellist.