DigiYouth − ettevõtlikkuseni rahvusvahelise tiimitööga

23. apr. 2021 Kärt Leppik, Tartu ülikooli haridusuuenduskeskuse arendusspetsialist; Ardo Rohtla, Tartu ülikooli haridusuuenduskeskuse projektijuht - Kommenteeri artiklit
DY noored Tartu suurkogunemisel. Fotod: Ardo Rohtla

2018. aasta sügisel alanud ettevõtlikkust toetavas programmis DigiYouth osales kolme aasta jooksul enam kui paarsada 15–19-aastast noort Eestist, Lätist, Soomest ja Rootsist. Tegutseti neljakümnes 4–6-liikmelises rahvusvahelises meeskonnas, kus õpetajate, mentorite ja projektimeeskonna toel arendati digitooteid ja -teenuseid, et lahendada igapäevaeluga seotud väljakutseid.

Osalenud koolid algatasid programmitegevuste elluviimiseks uusi valikkursusi või läbiti programm ettevõtlusõppe tunni raames. Saadud kogemusi analüüsisid noored oma loov- ja uurimistöödes. Projekti lõpus esitlesid tiimid valminud toodete ja teenuste prototüüpe, mis jõudsid ka maakondlike arenduskeskuste või omavalitsuste korraldatud konkurssidele.

Osaleja Edna Eva: „Olgu need ideed ükskõik kui hullumeelsed, noored on siiski meie tulevik ning on põnev kuulata noorte mõtteid, mis võivad muuta väga palju.“

DY noored sillaehitusel ERM-is.

Kaks pooleteiseaastast lendu kolmes etapis

Ühe lennu osalejate jaoks jagunes programm kolmeks pooleaastaseks etapiks. Pooleteise aasta jooksul toimusid suurkohtumised ideestamise, prototüüpimise ning müügi- ja turundusfaasis. Esimese lennu noored said omavahel kohtuda Soomes Raumas, Rootsis Visbys ja Tallinnas, teises lennus osalejad said enne koroonaviirust oma tegevusi alustada üheskoos Tartus ERM-is − järgmised kaks suurkohtumist toimusid juba virtuaalselt.

Soome õpetajad Rauma koolist: „Projekt süstis mitmesse õpilasse enesekindlust. Ühised reisid tekitasid meeskonnatunnet.“

Suurkohtumistel said noored oma eakaaslastega teistest riikidest mõtteid vahetada ja tutvuda. Esimesel kohtumisel selgitati välja aktuaalsed probleemid, pakuti välja ideid lahendusteks ja moodustati tiimid edasiseks arendustööks. Enim huvitas noori vaimse tervise, keskkonnahoiu, töö- ja õppimisvõimaluste, õpilahenduste ja avalike teenustega seotu. Iga meeskond leppis omavahel kokku sobivaimad suhtluskanalid ja -reeglid ning jagas liikmete vahel rollid ja ülesanded.

Õpetaja Piret: „Väga palju probleeme olid seotud tervislike eluviiside ja vaimse tervisega. Oleks arvanud, et meelelahutuse, vaba aja ja suhtlemisega. Väga tore, et otsitakse lahendusi päris probleemidele.“

Teise etapi lõpus toimunud prototüübilaadal tutvustasid tiimid oma toodete ja teenuste näidiseid, millega nad olid seni töötanud ja mille kohta sihtrühma tagasisidet kogunud, ning tutvusid teiste looduga. Müügi- ja turundusfaasi lõpetaval kohtumisel esitleti kogu pooleteise aasta tiimitöö lõpptulemusi, mille jooksul said nad kogu protsessile väärtuslikku tagasisidet žüriilt, kelleks olid nelja riigi säravad ettevõtjad, teadlased ja mentorid.

Programmis osalenud noor: „Kõige väärtuslikum oli projekti juures see, et sain aimu, kuidas start-up’i tegemine toimub. Olen tänulik võimaluse eest kohtuda asjatundliku žürii ja mentoritega ning kuulda nende tagasisidet. Mul aitas projekt aru saada ka sellest, milliseid oskusi pean täiendama.“

Hindamatu kogemus start-up-valdkonna kohtumistel

Programmi jooksul said noored silmaringi avardamiseks, ideedele tagasiside saamiseks ja uute kontaktide leidmiseks osaleda eri riikide start-up-ettevõtlusega seotud üritustel, nagu sTARTUp Day Tartus, Deep Tech Atelier Riias ja mujal, ning kohtuda digivaldkonna ettevõtete, nagu Lingvisti, Click&Grow’ jt juhtidega.

Õpilane Kaileen: „Me teame nüüd, et iga väiksemgi etapp, alustades oma tootest kuni karakterite loomiseni, on ülimalt vajalik. Just see annab meile kui start-up’ide loojatele võimaluse olla kindel oma töös ja selles, et liigume õiges suunas.“

Suurkohtumiste vahel suheldi tiimikaaslastega e-keskkonnas, osalenud koolides olid sisse seatud iganädalased DigiYouthi tunnid ja programmi teemadega liiguti ülesannete kaupa iga etapi eesmärkidele aina lähemale. Kogu teekonda toetasid selleks välja töötatud ja ühises siseveebis üles seatud abimaterjalid.

Õpetaja Ave: „Väga heaks õppetunniks oli ka erinevate riikide lähenemine tööprotsessile, st praktilist kinnitust sai nii mõnigi kultuurilise eripära ja keskkonnaga seotud aspekt.“

Eesti koolidest osalesid programmis Pärnu ühisgümnaasium, Pärnu Vanalinna põhikool, Tartu Miina Härma gümnaasium ja Viljandi gümnaasium. Partneriteks olid Turu ülikool, Uppsala ülikool ja Ventspilsi linnavalitsus. Programmi läbiviimist toetas EL-i Interregi Kesk-Läänemere programm.

DigiYouthi programmi looja ja eestvedaja Tartu ülikooli haridusuuenduskeskus jätkab noorte ettevõtlikkuse arendamist neidudele suunatud projektiga GirlPower koostöös Läti maaülikooliga.

Lisainfo


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!