Eesti coach’id toetavad sadat õpetajat suvevaheajani

22. apr. 2021 Annika Haavisto-Visnapuu, Heliise Jartsev, Doris Kristina Raave, Kristjan Kõrgesaar, TÜ haridusinnovatsiooni magistrandid; Kadri Arula, juhtimis-coach - 2 kommentaari
Lähte ühisgümnaasiumist õpetaja Liina-Grete Uibopuu coaching’u- sessioonil oma klassiruumis.

Tartu ülikooli haridusinnovatsiooni magistrandid ja ICF Estonia (International Coaching Federationi ühing Eestis) coach’id algatasid projekti „Eesti coach’id toetavad õpetajaid suvevaheajani“, mille käigus pakuvad Eesti diplomeeritud coach’id tasuta tuge sajale õpetajale. Coach ja õpetaja kohtuvad veebilahenduste (nt Zoom) kaudu ühe tunni ulatuses kolm korda ajavahemikul 24.04‒20.06. Õpetajad saavad registreeruda 23.04.2021 alates kl 9 lehel lingid.ee/coach.

Õpetaja Katre Kikkas Tsirguliina koolist ütles oma coaching’u kogemuse kohta, et selle tulemusena ei piitsuta ta end enam nii palju kui varem ning mõistab, et ei pea püüdma igas olukorras täiuslik olla. Oluline on võtta aega iseendale.

Juba üle aasta oleme meediakanalitest lugenud ja kuulnud lugusid distantsõppest ja sellega kaasnevatest raskustest nii õppuritele, nende vanematele kui ka õpetajatele. Paljud kurdavad segaduse, väsimuse, informatsioonist ülekoormatuse ja ületöötamise üle, igaüks oma vaatenurgast.

Õpetamist peetakse üheks stressirikkaimaks ametiks. Pandeemiaga kaasnev ebamäärasus on toonud kaasa stressoreid, mis on jätnud jälje kõigi vaimsele tervisele. Vaimne tervis on õpetajatöö kõige olulisem alus.

Vaimse tervise toetamine on viimasel ajal saanud suuremat tähelepanu: avatud on HTM-i õpetajate tugiliin, toimuvad MTÜ Peaasjad kampaaniad, HARNO on võimaldanud koolitusi ning kursusi õpetajate pidevaks professionaalseks arenguks. Meie soovitame õpetajatele coaching’ut.

Mis on coaching?

Coaching on inspireeriv ja loominguline partnerlus, mille käigus julgustab coach inimest tema professionaalset ja isiklikku potentsiaali maksimaalselt rakendama. Coaching’us ei nõustata inimest, vaid eeldatakse, et inimene on võimeline protsessi käigus ise sobivad lahendused ja vastused leidma.

Coaching tugineb mõtteviisile, et inimene ise tajub, mis on tema elus ja töös ettetulevate takistuste lahendamiseks vajalik, ning coach’i roll on aidata kliendil mitmesuguse tehnika abil neid lahendusi märgata ning inspireerida teda tegutsema. Coaching on töö nii inimese enda kui tema väljakutsetega.

Coaching keskendub tulevikule. Oluline on jõuda konkreetsete tegevuskavadeni, mis aitavad püstitatud eesmärke või kavatsusi ellu rakendada. Coach vastutab selles töös coaching’u protsessi eest, kasutades professionaalselt coaching’u tehnikaid. Coach ei anna kliendile nõu ja soovitusi ega jaga oma kogemusi. Coach’i toega saadakse heast suurepäraseks, avastades oma elu mõtet ning õppides oma tugevusi oskuslikumalt hindama ja kasutama. Rohkem infot leiab ICF Estonia kodulehelt coaching.ee.

Mis kasu on coaching’ust?

Eelkõige seostatakse coaching’ut individuaalse arengu toetamisega, juhtide ja juhtimisega, kuid coaching on kasulik kõigile, kes soovivad saavutada rahulolu ja edu. Coaching’u tulemusel kasvab inimese enesehinnang ja enesekindlus, tulemuslikkus (näiteks aja efektiivsemalt kasutamise oskus), rahulolu oma elu ja tööga, oskus kiiremini kohaneda muutuvates oludes.

Õpetajate coachimis’e uuringutele panid aluse USA teadlased Bruce Joyce ja Beverly Showers 1980-ndate alguses, kui leiti coaching’u hõlbustav mõju kandmaks üle koolitustel omandatud praktikasse. Jacqueline Lee uuring Suurbritannias Bristolis 2017. aastal tõi välja, et õpetajad, kes olid kasutanud coaching’u eri vorme, tunnetasid ennast väärtustatuna ja toetatuna, nad said võimaluse aja maha võtta ja oma tegevuse läbi mõelda. Coaching’ul oli kooli tasandil mitmeid kasutegureid – parem omavaheline koostöö, suurem katsetamisjulgus, rohkem oma tööga rahulolevaid kolleege.

Haridusasutuste lahenduskeskne coach Annika Haavisto-Visnapuu, kes on projekti üks algatajaid ja TÜ haridusinnovatsiooni magistriõppe tudeng, on jõudnud samade tähelepanekuteni. Ta on pakkunud coaching’ut erie koolide õpetajatele üle Eesti ning märganud, et eriti keerulises olukorras on õpetajad, kes on jäänud distantsõppe tõttu oma kolleegide ja juhtkonna toetuseta. Omavahel kohtutakse harva ning ei ole võimalust jagada teistega oma tundeid ja mõtteid.

Läbipõlemise äärel on õpetajad, kes proovivad distantsõppe tingimustes anda endast maksimumi, valmistades iga päev mitmes õppeaines ette eri klasside põnevaid Zoomi tunde. Samas tuleb õpetajal tegeleda kadunud õpilastega, laste omavaheliste suhetega, kontaktõppe korraldamisega, järeleaitamist vajavate õpilastega ning korraldada õppetöö nii sujuvalt, et see vastaks lapsevanemate ootustele.

Mida arvavad coaching’ust õpetajad?

Mitu õpetajat on coaching’u-sessioonides tõdenud, et nad peaksid endaga leebemad olema, see aitaks neil oma töösse rahulikumalt suhtuda ja rohkem rõõmu tunda. Noor õpetaja Liina-Grete Uibopuu Lähte ühisgümnaasiumist ütleb oma coaching’u-kogemuse kohta, et kõige suurem väärtus on rääkida kellelegi, kes pole lähedane või pereliige, halvakspanu ja eelarvamusteta oma probleemidest. Talle meeldib, et vastused tulevad temast endast ning coach on vaid teejuht, toetaja ja suunaja.

Õpetaja ja õppejuht Rauno Alev Kiili gümnaasiumist ütleb, et coaching’ust on palju abi tööprotsessi mõtestamisel nii praktilises kui filosoofilises plaanis. Ta tõdes, et coach’iga vestlemine on aidanud tal tõdeda enda kohta mõndagi positiivset, mida muidu ei pruugi igapäevaelus endale teadvustada. Coaching on andnud juurde enesekindlust ning usku enda potentsiaali.

Õpetaja Katre Kikkas Tsirguliina koolist: „Kõige suurem väärtus oli minu jaoks esialgu see, et püüdsin võtta aega iseendale. Olen saanud oma mõtteid korrastada. Uskumatu, kuidas kõik need lahendused tulevad minu enda seest. Need on minu mõtted ja minu kokkulepped iseendaga. Coaching’u tulemusena ma ei piitsuta end enam nii palju kui varem ning mõistan, et ei pea püüdma igas olukorras täiuslik olla.“

Coach’i kohtumised õpetajatega on toonud rõõmu nende silmadesse. See ajendab meid, coach’e, pakkuma tuge enamatele, et toetada õpetajaid väljakutsete ja suurte muutuste rohkel ajal, suurendada nende heaolutunnet ja töörõõmu, aidata leida parimaid lahendusi igapäevaolukordadega hakkama saamiseks, hoida fookuses teemasid, mis on õpetajale parajasti kõige väärtuslikumad. 

Hea õpetaja, registreeri tasuta coaching’u-sessioonidele lehel lingid.ee/coach või skaneeri artikli juures olev QR-kood. Coaching’u-sessioonid toimuvad ajavahemikul 24.04-20.06.2021.

Registreerimine avatakse 23.04 kl 9. Kohtade arv on piiratud.

Me oleme tänulikud õpetajatele, kes annavad iga päev oma panuse meie laste parema tuleviku heaks!

MTÜ ICF Estonia on suurima rahvusvahelise coache ühendava organisatsiooni International Coaching Federation Eesti haru. ICF on pühendunud coachingu edendamisele, seades kõrgeid standardeid, andes välja pädevussertifikaate ja kasvatades professionaalsete coach’ide võrgustikku. 


2 kommentaari teemale “Eesti coach’id toetavad sadat õpetajat suvevaheajani”

  1. Peep Leppik ütleb:

    KAS
    me ei tunne enam eesti keelt või … ei taha seda tunda-kasutada? Pedagoogilis-psühholoogiliste MÕISTETEGA muutub olukord meie hariduselus üha segasemaks ja nii on selle varjus ka lihtne segast juttu ajada… Üle 25 aasta tagasi kirjutasin samal teemal (oma kooli pikaajalisele kogemusele toetudes) üsna konkreetselt, kuid emakeelseid termineid kasutades.

    Ja kuhu on jäänud HTM-i juures tegutsenud terminoloogia komisjon, mille üks liige Viivi Maanso just lahkus Toonelasse? Austagem lahkunuidki!

  2. Hilja ütleb:

    Coaching on Eestis suhteliselt uus nähtus (see ei ole õpetamine, juhendamine, nõustamine, treenimine vms). Head eestikeelset vastet pole veel välja kujunenud ja paika loksunud. Sõnausel pakutud “kootsingut” ei ole rahvas omaks võtnud, seega tuleb oodata uut varianti ja seni kasutada ingliskeelset laenu.

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!