Inseneri mõtlemisviisi tuleb hakata varakult arendama

Uute tehnoloogiate arendamine ja kasutuselevõtt on majanduslikus konkurentsis võtmetähtsusega. Uusi lähenemisviise pakuvad ja juurutavad insenerimõtlemisega inimesed. Aga mis üldse on insenerimõtlemine?
Insenerimõtlemine on süstemaatiline loomingulise tegevuse elementidega tehniline mõtlemine. See hõlmab nii loogilist kui kujundlik-intuitiivset lähenemist. Samuti sünteesib insenerimõtlemine terve hulga metoodikaid, näiteks praktiline, teaduslik, esteetiline, majanduslik, ökoloogiline, ergonoomiline, juhtiv ja kommunikatiivne, loominguline metoodika.
Seetõttu on inseneriks õppimine mitmekülgne ning põnev protsess. Inseneriõppes alustav tudeng oskab iseseisvalt sõnastada ülesandeid ja leida optimaalse tee nende lahendamiseks. Valdab meeskonnatööd. Oskab jaotada kohustusi süsteemi kujundamisel ja arendamisel, mõelda loogiliselt ja piltlikult.
Juba põhi- ja keskharidust pakkuvad õppeasutused peaksid oma programme kohandama nõnda, et kõrgharidust omandades oleksid noorel vajalikud eeldused insenerimõtlemise arendamiseks. Näiteks peaksid koolid kujundama esmaseid oskusi tehnilise kallakuga integreeritud tundides. Neis tuleks püstitada ülesanded, mille lahendamine nõuab eri valdkondade, s.o füüsika, keemia, tehnoloogia, matemaatika teadmiste kasutamist.
Ida-Virumaal kasutavad Kohtla-Järve gümnaasium ja Sillamäe gümnaasium integreeritud koolitusprogramme. Just neist koolidest tuleb hulk noori õppima TalTechi Virumaa kolledžisse energeetikat, keemiatehnoloogiat, tootmise automatiseerimist, robotiseerimist ja digitaliseerimist.
Prototüübi loomine kui mõtlemise platvorm
Kasutame kolledžis sageli prototüübi loomist ehk prototüüpimist kui mõtlemise arendamise platvormi. Prototüübi loomine kätkeb kahte aspekti – hinnata saab nii lõpptoodet kui selle arendamise protsessi. Mis tahes süsteemi või tarkvaratoote loomine eeldab üliõpilaselt teatud oskusi, võimeid ja teadmisi. Prototüübi loomise käigus arendatakse oma oskusi teiste protsessi osalejatega kogemusi ja teadmisi jagades. Nii saavad ka tudengid omandatud teadmisi realiseerida.
Prototüüpimisel moodustatakse kursusel rühmad, kus ei tegutseta mitte ainult õppijatena, vaid proovitakse arendada oma võimeid ka juhina, õpetajana, mänedžerina, kriitikuna, ettevõtjana ning insenerina. Taoline interdistsiplinaarne lähenemine võimaldab õppijatel omandada ja arendada eri erialadelt pädevusi. Tänapäevane tööstus nõuab mitmekülgseid spetsialiste, kes on n-ö meeskonnamängijad. Neid iseloomustavad sallivus, oskus kuulata ja suhtuda kriitiliselt nii enda kui ka teiste arvamusse. Samuti loomingulisus, loovus ja vastutus võetud kohustuste eest ning ka konfliktide lahendamise ja ennetamise oskus.
Just taolised oskused võimaldavad saavutada edu eri tegevusaladel, osaleda võistlustel ja projektides (Robotex, Robolahing, Prototron, „Rakett 69“ jne). Ning miks mitte luua oma start-up-ettevõte või taotleda mingile tehnoloogiale patent. Insenerimõtlemisega inimesel on tänapäeva maailmas üha rohkem põnevat ja perspektiivset rakendust.