Digitehnoloogiate instituut alustab vastuvõttu informaatikaõpetaja erialale

16. juuni 2021 TLÜ digitehnoloogiate instituut - Kommenteeri artiklit

Tallinna ülikooli digitehnoloogiate instituut alustab esmaspäeval vastuvõttu informaatikaõpetajate erialale, kelle ülesandeks saab kasvatada digiteenuste loomise kire ja oskusega inimesi. Oodatud on nii karjääripöörajad kui ka juba töötavad pedagoogid.

Tallinna ülikooli informaatikaõpetaja magistriõppekava kuraatori professor Mart Laanpere hinnangul on üldhariduskoolist lähtuv informaatika baas Eesti kui konkurentsivõimelise digiriigi alus. „Me vajame digiteenuste tarbijate kõrval inimesi, kes oskaksid neid luua. Sellepärast kutsumegi juba töötavaid praktikuid, et tehnoloogia valdkonda tundvad inimesed saaksid magistriõppes ka informaatikaõpetaja diplomi. Sisuliselt õpetame olemasolevad meistrid endale järeltulijaid koolitama,“ selgitas ta.

Uuenenud informaatika õppekava ainete pakkumine on Eesti üldhariduskoolides suur väljakutse, sest koolides napib selleks pädevaid pedagooge. Juba aastaid puudub enamikus koolides kvalifitseeritud informaatikaõpetaja. „Tegemist on valikainega ja igas koolis seda õpetaja puudusel ei pakuta. Neis koolides, kus õpilased saavad informaatikat õppida, on tase erinev. On koole, kus vajaliku pädevusega õpetaja olemas, kuid tihti annab informaatikat mõne teise aine õpetaja, kel vajadus või soov töökoormust suurendada.“

Laanpere lisas, et uuenev riiklik informaatika ainekava sisaldab rohkemat kui tüüpilised eluks vajalikud digioskused, nagu dokumentide vormistamine, pilditöötlus või sisuloome. „Neid õpetusi peaksid oma tundidesse lõimima pigem teiste ainete õpetajad. Informaatika on samm edasi ja sisaldab näiteks andmetöötlust, programmeerimist, algoritmilist ja disainmõtlemist. Töörühm on töötanud välja uued ainekavad, koostanud neile vastavad digiõpikud. Meil on puudus inimestest, kes nende järgi õpetada oskaks.“

Tallinna ülikool pakub informaatikaõpetaja diplomi omandamiseks mitmeid võimalusi. „Kaheaastane magistriõpe sobib hästi neile bakalaureusekraadiga inimestele, kel huvi informaatika õpetamise vastu, kuid puudub õpetajakutse,“ selgitas Laanpere, kelle sõnul on varasematel aastatel olnud sisseastujate seas haridustehnolooge, huviringide juhendajaid, ettevõtjaid. 

Ehkki magistriõppesse astujal ei pea olema informaatikaeriala bakalaureusekraadi, on Laanpere sõnul tehnoloogia hariduse baas vastuvõtul eeldus. „Võtame vastu insenere, matemaatikuid või teiste erialade esindajaid, kes infotehnoloogiaga tööalaselt varem põhjalikult kokku puutunud. Samas ei sea me vastuvõtul eelduseks programmeerimisoskuse olemasolu. Neile, kes end IT-vallas tugevalt ei tunne, pakume õpingute käigus vastavaid valikkursusi.“

Informaatikaõpetaja õppekava on kombineeritud informaatika ja õpetajakoolituse ainetest. Informaatikaõpetaja magistriõppekaval õppiv tudeng saab valida endale matemaatikaõpetaja, ühiskonnaõpetaja või haridustehnoloogi lisaeriala. 

Magistriõppekava annab oskused ja kvalifikatsiooni õpetada informaatikat ja muid digitehnoloogiaga seotud valikaineid, nagu näiteks robootika, 3D-modelleerimine, tarkvaraarendus ja küberkaitse ‒ seda nii üldharidus- ja kutsekoolis kui ka täiskasvanukoolituses. 

Õppetöö on korraldatud paindliku tsükliõppe vormis, kus suurem osa õppest on veebipõhine ja auditoorne õppetöö toimub peamiselt nädalavahetustel. „Selline õppevorm võimaldab ka Eesti kaugemates kohtades elavatel inimestel õppida igapäevatöö kõrvalt,“ rääkis Laanpere

Lisaks avab Tallinna ülikooli digitehnoloogiate instituut täiendkoolituse programmi, kuhu on oodatud mõne muu aine pedagoogid, kel õpetajakutse juba olemas. Ainult aastaga saab ümberõppe programmis omandada vajaliku kvalifikatsiooni informaatika õpetamiseks põhikoolis ja gümnaasiumis.

Informaatikaõpetaja magistriõppe sisseastumisavaldusi saab esitada alates 21. juunist. Kandideerimine informaatikaõpetaja lisaeriala täiendõppesse on juba avatud. Sisseastumisinfo on leitav Tallinna ülikooli digitehnoloogiate instituudi kodulehel.

TLÜ digitehnoloogiate instituut on loodud 2015. aastal, mil ühinesid informaatika instituut, infoteaduste instituut ning matemaatika-loodusteaduste instituudi matemaatika osakond. Instituudil on õppetööks tehnoloogialabor, interaktsioonidisaini labor, digimängude labor ja tarkvaralabor ning tihedat teadusalast koostööd tehakse TLÜ haridusuuenduse tippkeskusega.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!