Kui palju on väärt digitaalne õppekeskkond?

11. juuni 2021 Antti Rammo Opiqu tegevjuht - Kommenteeri artiklit
Antti Rammo.

Praegu peaksime endalt küsima, kui palju on meie jaoks väärt kvaliteetsed digitaalsed õpikeskkonnad, mis aitasid Eesti koolidel ettenägematus globaalses kriisis toime tulla.

Ebameeldiva üllatusega vaatan Opiqu digiõppe platvormile osaks saanud negatiivset tähelepanu, mille on põhjustanud mitmed eksiarvamused.

Meedias on väidetud, et Opiq maksab 69 senti kuus õpilase kohta, kuid nüüd tõstab platvorm hinna neljakordseks. Sellised väited ei ole õiged. Kahjuks ei ole meedias täpsemalt selgitatud, kuidas tuletati hind, see müütiline 69 senti. Opiq ei ole kunagi sellist hinda pakkunud.

Müütiline 69 senti

Samuti on väidetud, et 2020. a sügisel nägid ametnikud vaeva uute hinnaläbirääkimistega. Paraku ei ole Opiqu meeskonnaga sisulisi läbirääkimisi põhikooli litsentside hinnastamise üle viimaste aastate jooksul peetud.

Ministeeriumi, kirjastajate ja platvormi loojate esindajate osavõtul toimusid diskussioonid 2018. a kevadel, siis arutati, milliseks võib kujuneda eelarvevajadus lähiaastatel, kui soovime koolidele jätkusuutlikult pakkuda digitaalset õppevara.

Tegelikud hinnad on olnud sarnased 2018. a prognoositutega, kuigi kasutajate absoluutarv kasvas distantsõppe tõttu hüppeliselt. 2018. a kevadel oli Opiqu kuulitsentsitasu koolile 2,94 eurot õpilase kohta, 2020. aasta sügisel 3,35 eurot ja 2021. a sügisel 3,70 ning hulgi 3,20. Ka kõige parema tahtmise korral ei ole siit võimalik nelja- või suisa viiekordset hinnatõusu leida.

Pilet Rootsi lauda

Opiqule on ette heidetud, et ta pakub tervikteenust, kui gümnaasiumil ei ole vaja põhikooliõpikuid. Sama hästi võiks küsida, miks on Rootsi lauas krevetid, kui need mulle üldse ei maitse. Võtke need laualt ära ja makske mulle osa piletirahast tagasi! Mitte ükski õpilane ei suuda ka kogu õppeaasta vältel kasutada kõiki õpikuid, nii nagu meist keegi ei suuda ära süüa kogu Rootsi laua toiduvalikut. Opiqu litsentsi hind on arvestatud ikka selle järgi, mida õpilased iga päev kasutavad, ja kõik ülejäänu on tasuta kaasas. Paraku on eksiarvamus see, et klasside või õppekomplektide kaupa teenuse tellimine võiks olla kokkuvõttes odavam, kuid teenuse arendamise kulud sellest ei vähene, pigem suurenevad.

Vaadates Opiqu analüütikat, siis 5–10% õpilastest kasutab seotud sisu või otsingu kaudu teema õppimiseks eelnevate või järgnevate õppeaastate materjali. Küllap on mõistlik teiste klasside õppematerjal ikkagi alles jätta, sest osa õpilasi vajab meeldetuletamist matemaatikas, osa emakeeles. Ja kui veel arvestada möödunud koormavat distantsõppeaastat, siis kas oleme ikka kindlad, et gümnaasiumiõpilased ei taha põhikooliõpikutesse pilku visata?

Ei ole õige väita, et Opiqu hind riigihanke ajal oli 69 senti õpilase kohta kuus. Riigihankes pole digiõpikute litsentsi hinda selliselt kunagi sätestatud ja seda pole nii ka arvestatud. Opiqu pakutav hind 2018. a riigihankel kujunes selle aja seisuga olemasoleva info baasil, hankelepingus lepiti kokku teenustasu, mida oli selle aja seisuga võimalik kokku leppida vastavate hankelepingu tingimuste kohta.

Riigihankega makstav teenustasu ei kata platvormi arendamise ega õppevara digitaliseerimise tegelikke kulusid ja Opiq on töötanud kahjumiga. Käsitlesime seda kui katseprojekti, millele on pikem vaade kõigil osapooltel: platvormil, kirjastustel ja HTM-il. Paraku saabus kriitiline piir digiõppematerjalide litsentsitasu osas Opiqu ja kirjastuste jaoks juba teisel riigihanke aastal ehk 2019/2020. õppeaastal sõlmitud lepinguga, mil Opiqule makstav teenustasu vähenes umbes 25%.

Samal ajal vallandus koroonapandeemia, õpilased suunati distantsõppele, Opiqu kasutus tippaegadel kasvas üle varasemalt prognoositud mahtude ning hankelepingu täitmise kulud kasvasid. Kasumile mõtlev ettevõte oleks sel hetkel otsinud viise, kuidas lõpetada kahjumliku hankelepingu täitmine, kuid Opiq avas 2020. a kevadel kokkuleppel kirjastajatega tasuta ligipääsu ka gümnaasiumile, et anda oma panus pandeemiaga toimetulekusse.

Aktiivne töö Opiquga on toimunud pidevalt ning kui 2018/2019. õppeaastal leidus Opiqus alla saja õppekomplekti, siis praeguseks on seal rohkem kui 350 digiõpikut. Ka see näitab ilmekalt, et teenus, mida Opiq pakub, on oluliselt rohkem kui see, mida varasematel hangetel pakuti.

Miks ei ole enam riigihanget?

2020. a sügisel hankis haridus- ja noorteamet litsentsid ka gümnaasiumile – majanduslikult ei olnud võimalik jätkata tasuta litsentside pakkumist. Teenustasuks kujunes 1.50 õpilase kohta.

Teavitasime ministeeriumi valmisolekust pakkuda samadel tingimustel teenust kõigile põhikooliõpilastele, kuid ministeerium ei pidanud uut hanget vajalikuks. Tervitasime siiski seda otsust, kuna meile anti mõista, et kohalikele omavalitsustele garanteeritakse raha digitaalse õppevara ostuks.

Haridusökonoomika

Kui soovime, et kool ja õpilased saaksid digitaalsest tehnoloogiast ja õppevarast maksimaalselt kasu, oleks aus käsitleda realistlikult sellega seotud kulusid. Tegeleda tuleb tõsiseltvõetava haridusökonoomikaga ka kõikide muude õppevahendite puhul, alates katseklaasidest, õpikutest, pallidest kuni moodsa tehnoloogiani välja.

Jätkusuutliku haridustehnoloogia teenuse pakkumiseks on Eestis vaja minimaalselt kolm miljonit eurot lisaraha aastas, mida koolid saaksid kasutada oma parema äranägemise järgi, ostes konkureerivate digilahenduste teenuseid. Opiq on ainult üks võimalus. Uuenduslikke põnevaid haridusvaldkonna iduettevõtteid „EdTech-ettevõtteid“ on Eestis palju, kuid nende tiibu kärbib koolide võimetus endale uusi teenuseid lubada. See võib viia kohalike digilahenduste pakkujate keskendumiseni välisturgudele. 


Prognoositavad hinnad ja kasutus

Õppeaasta2018/192019/202020/212021/222022/23
Kasutajate arv (hinnanguline)30 00050 00070 00076 00090 000
Hind aastas ühe õpilase kohta (euro, 10 kuud)25,9226,4030,0036,0042,00

Allikas: Haridusministeeriumi kokkuvõte (märts 2018)


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!