Kuidas Rapla gümnaasiumi noored said rahatargaks?
Rapla gümnaasiumis ülipopulaarseks osutunud rahatarkuse e-kursuse läbinu on rahatarkuse baasteadmiste võrra targem. Positiivne kogemus innustab jagama üleskutset võtta kursus oma õppekavasse ‒ see on sobiv teemast huvitatud õpetajale juhendamiseks ning keskkooliõpilastele praktiliste teadmiste omandamiseks.
Noored huvituvad praktilisest rahatarkusest
Kursus oli mõeldud 20 õpilasele, aga üllatusena registreerus 90. „Õppijate huvi oli sedavõrd suur, et moodustasime kolm gruppi,“ räägib Rapla gümnaasiumi õppejuht Aime Klandorf.
Kursus meeldis gümnaasiumiõpilastele sedavõrd, et 87% õpilastest ütles, et soovitavad seda ka sõbrale. Üks õpilastest, Ander, kirjutas tagasisides: „Mulle meeldisid kõik teemad, mida läbisime, sest need on eluliselt vajalikud. Soovin veelgi neist kuulda ja arvan, et selline kursus peaks olema kohustuslik aine või vähemalt väga soovituslik.“
Eelneval õppeaastal toimus Rapla gümnaasiumis esimest korda rahatarkuse valikkursus, mida viisid läbi www.finantskirjaoskus.ee e-kursuse õpetajad, kes õpetavad ainet juba 36 koolis. „Õppijate tagasiside näitas, et teemad huvitasid ja olid kasulikud,“ ütles Aime Klandorf.
Uued tuuled ja võimalused on toonud finantsteemad ühiskonna fookusse
Rahatarkuse teemad leiavad ühiskonnas järjest enam kõlapinda tänu pensionireformile, lihtsamalt ligipääsetavatele ja rohkelt valikuid pakkuvatele finantsteenustele ning võlgnike teekonda kajastavatele meedia artiklitele.
Rahaga ümberkäimine on igapäevane tegevus ja see ei peaks olema erioskus, mille vaid asjast huvitatud on omandanud. Ideaalne oleks, kui rahateemadel arutlemine oleks tavapärane nii koolis kui kodus. Paraku on õppeprogrammid tihedad ning teadmisi-oskusi ja enesekindlust võib nii õpetajatel kui ka lapsevanematel puudu jääda – need järeldused tulid välja 2020. aastal rahandus- ning haridus- ja teadusministeeriumi tellitud uuringust „Finantskirjaoskuse kujundamise võimaluste analüüs Eesti üldharidus- ja kutsekoolides“.
Ometigi panid Eesti noored pika puuga kinni 2018. aastal läbi viidud PISA finantskirjaoskuse testi ning pealtnäha paistab, et rahaga ümberkäimise oskuse on noored justkui hästi omandanud. Nii ongi – eestlaste teadmised rahatarkusest on võrreldes muu maailmaga päris heal tasemel – paraku ei jõua need praktikasse. Isegi noorte puhul, kellele riikliku õppekava järgi on tutvustatud kohustuslikus korras ühiskonnaõpetuses rahateemasid.
Samm-sammult süsteemsema rahatarkuse õpetamise suunas
Rahatarkust peab õpetama süstemaatiliselt, see peab algama juba lasteaiast ning kestma vähemalt koolitee lõpuni välja. Ühtegi noort ei tohiks koolisüsteemist välja lasta enne, kui tal on baasoskused ehk arusaam raha kõrvale panemise olulisusest, oskus võrrelda finantstooteid ja -teenuseid ning langetada endale sobivaim valik, ent ka teadmised, kuidas finantspettuse pakkumisele reageerida ning raha koguda ja kasvatada ajaks, kui enam ei soovi või ei saa töötada.
„Ma hakkasin õpetama samal põhjusel, miks teised rahatarkuse õpetajad seda teevad – ma oleksin tahtnud, et mulle oleks seda koolis õpetatud. Kui koolis on põhjalik rahaõpe, on võimalik nii palju vigu elus vältida: säästude puudumist, liialt riskantseid investeeringuid, halbu laenu. Kui osata rahaga ümber käia, on elu tohutult stressivabam ja enda unistusi märkimisväärselt lihtsam ellu viia,“ põhjendas finantskirjaoskuse e-kursuse algataja Mart Vainu.
Rahatarkuse õppematerjalid ja e-kursus on jõukohased kõigile huvilistele
Finantskirjaoskuse e-kursus aitab teha rahatarkust kättesaadavaks kõikidele gümnaasiuminoortele, panustades nii riikliku rahatarkuse strateegia „Rahatark Eesti“ elluviimisesse. Haridusvaldkonna ettevalmistamisel arengukava 2021‒2035 peab oluliseks digivahendite ja -lahenduste tõhusamat kasutamist, valikurohkeid õpivõimalusi ning maapiirkondades kvaliteetse hariduse pakkumist: kõnealune e-kursus pakub lahendust kõikidele nimetatud murekohtadele ning lisaks arendab õpilaste enesejuhtimisoskusi, mis on vajalikud nii haridustee jätkamisel kui iseseisva elu alustamisel.
„E-kursus eeldab iseseisvat tööd, mis oli samuti hea õppimisvõimalus ennastjuhtivaks õppijaks kujunemise teel. Koostöö rahatarkuse kursuse juhendajatega toimis ja näitas, et e-kursuse läbimine on õppija jaoks jõukohane ja igati arendav,“ ütles Rapla gümnaasiumi õppejuht Klandorf.
Tänu õpilaste huvile toimub rahatarkuse valikkursus Rapla gümnaasiumis ka uuel õppeaastal. Siit üleskutse teistele koolidele: küsige õpilastelt, kas nad tahavad õppida rahatarkust. Kui jah, andke huvist e-kursuse õpetajatele teada ning kursus võib alata!
Veel lisamaterjale rahatarkuse teema eraldiseisvaks kui lõimitud käsitlemiseks nii gümnaasiumi- kui teistele kooliastmetele võib leida e-koolikotist töölehtedena, „Tagasi kooli“ veebitundide ja temaatiliste raamatute kujul. Vaata nimekirja siit.