Kutseharidus on tasapisi tõusuteel

3. sept. 2021 Annika Poldre toimetaja - Kommenteeri artiklit

Uus kooliaasta annab nii mitmelegi kutsekoolijuhile põhjust rõõmu tunda, et õpperühmad on komplekteeritud ja alustavatel kutseõppuritel huvi ameti vastu olemas. Tööandjatelgi võib teha tuju heaks teadmine, et elukutse õppimise vastu on huvi mitmel pool kasvanud.

Üks nõutavamaid erialasid on mööblirestauraatori õpe nii Tallinnas kui Haapsalus. Tallinna ehituskoolis oli see tänavu suurima konkursiga. Foto: erakogu

Tartu kutsehariduskeskusesse pöördus sel aastal põhiharidusega õppida soovijaid mullusest märgatavalt rohkem – 29% enam. Sooviavaldusi oli varasema aastaga võrreldes rohkem ka keskharidusega õpihimulistelt. Direktori asetäitja õppealal Liivi Raudsepa teatel jagunes avaldusi erialati üsna ühtlaselt. 70 ala seast osutus kõige hinnatumaks kutsekeskharidusõppe ehitusviimistluse eriala enam kui 140 sooviavaldusega. Suur huvi oli ka mootorsõidukitehniku ja kokaameti vastu. Keskharidusega õppijaid köitsid kõige rohkem IT-süsteemide nooremspetsialisti ning ärikorralduse spetsialisti oskused, esimesele oli 6,25, teisele 5,6 soovijat kohale.

Kuressaare ametikooli esitati tänavu samuti rekordarv sooviavaldusi – 578. Tänavu oli enam ka neid erialasid, kus oli konkurss ja kuhu kõik soovijad ei pääsenudki. Noorema tarkvaraarendaja erialale kutsekeskhariduse tasemel esitati päevaõppes 45 avaldust. Järgnesid mootorsõidukitehnik 25 ja kujundusgraafik 24 avaldusega. Täiskasvanutele suunatud tsükliõppes soovis lapsehoidjaks õppida 34, juuksuriks ja kondiitriks 31 inimest.

Kaks kolmandikku õpperühmadest sai korralise vastuvõtu järel täis. Täiendav vastuvõtt vabadele õppekohtadele jätkub kaheksal erialal, avamata jääb kolm, avaldas kooli teabejuht Taavi Tuisk.

Kuressaare AK 33 õppekava hulgas on kolm, mida seal pole varem õpetatud. Need on pooleteiseaastase kooliajaga müügiesindaja, nahkkäsitöö valmistaja aastane jätkuõpe ja loodusgiidi eriala, mis lisandus turismi valdkonna kultuurigiidi õppele. „Kõik uued erialad täitusid kenasti, nendel me täiendavat vastuvõttu välja ei kuulutanud,“ lisas Tuisk. Nii laia valikuga õppimisvõimalust pakuti Kuressaares viimati kuue aasta eest.

Olustvere TMK-s osutus kõige ihaldusväärsemaks sessioonõppe raamatupidaja eriala – 20 kohale esitati 87 avaldust.

Haapsalu KHK-s avati kolm uut õppekava: maalri 4. taseme õpe baashariduseta või lihtsustatud õppekava järgi õppinutele, põhiharidusega noortele CNC-puidutöötlemiskeskuse operaatori 4. taseme õpe ja täiskasvanuile töökohapõhises õppes 4. taseme pehme mööbli valmistaja õpe. Popimad erialad, kuhu suurel hulgal avaldusi laekus, olid IT-süsteemide nooremspetsialisti, mööblirestauraatori ning raamatupidaja oma. Sel aastal üllatas meeldivalt ka kutsekeskharidusõppes turismiettevõtte teenindajaks õppida soovijate hulk.

„Meil on hea meel, et hooldustöötaja eriala on endiselt populaarne ning saame avada hooldustöötaja koolipõhise ja töökohapõhise õppegrupi korraga,“ teatas avalike suhete spetsialist Tiia Tiisler. Vähem populaarsed olid seekord tekstiilkäsitöö ning ehitusplekksepa erialad, samuti maalri eriala HEV-õppijale. Lisavastuvõtt kestab 30. septembrini või kuni õppekohad täidetud.

Luua metsanduskoolis oli sel aastal kõige populaarsem eriala maastikuehitus 147 sooviavaldusega – 6,12 tahtjat kohale. Järgmine oli mullu kõige popim matkajuhi eriala 116 avaldusega ja 4,83 kandidaadiga kohale. Nõutud oli ka paar aastat tagasi loodud uue õppekavaga metsatehniku eriala 101 avaldusega, kus 4,21 inimest konkureeris ühele kohale. Põhikooliharidusega noorte seas oli kõige hinnatum amet harvesteri operaator, kuhu oli konkurss ligi kolm soovijat kohale.

Tartu kunstikooliski oli põhjust rahuloluks. Kui avalduste vastuvõtt 4. taseme kutseõppesse stilisti, dekoraatori, 3D-kunstniku-kujundaja ja kujundusgraafiku erialale oli lõppenud, oli igal alal kujunenud konkurss. „Meie kool sai sel aastal juba 70-aastaseks ning meile on kasvanud toetav kogukond. Sõna levib ning konkurents tiheneb iga aastaga,“ tõdes kooli õppejuht Roosi Nemliher.

Uus on kunstikoolis tänavu disaini kutsevaliku 2. taseme kutseõppekava disanKUVA, kuhu oli võimalik kandideerida ilma haridusnõudeta ja kus saab eestikeelse õppe kõrval õppida ka muus keeles.

DisainKUVA ehk disaini kutsevalikuaasta õppekava ajendas avama kooli kogemus CODE-projektiga ehk õppeprogrammiga NEET-noortele. Projekt andis koolirahvale kinnitust, et sellise õppekava järele on suur vajadus. Sama näitas disanKUVA soovijate konkurss. „Tahame pakkuda õpilastele kasulikku vaheaastat ja võimalust tutvuda disainimaailmaga enne, kui sellele pühenduda,“ selgitas Nemliher. „Kui õpilane leiab kutsevalikuaasta käigus, et see eriala ei ole talle, saab ta teha kannapöörde.“ Uuel õppekaval on õppijate hulgas nii 16-aastaseid kui ka paar 40-aastast. Vastu võeti 16 inimest.

Nemliheri sõnul on Tartu kunstikoolis olnud läbi aastate palju vene õppijaid, kes on saanud õpingutes keeletuge. Kool soovib nõrgematele eesti keele oskajatele veelgi paremat sisseelamise võimalust pakkuda. Kuigi disanKUVA programm pole mõeldud ainult vene emakeelega õpilastele, on praegu kõik sinna kandideerinud muukeelsed õpilased venekeelsed. Nende kunstiline tase on õppejuhi hinnangul kõrge ja huvi valdkonna vastu suur ning kool toetab nende keeleõpet meelsasti. Uus õppekava annab võimaluse omandada disaini algteadmised ja jätkata õpinguid disaini valdkonna õppeasutustes. DisanKUVA õppekaval tutvutakse nii valdkonna kui ka edasiõppimise ja töövõimalustega.

Tallinna mehaanikakool avas tänavu ühe uue õppekava toetamaks metallitöö õppijaid erialavaliku juures. Sellele oodati põhikoolilõpetanuid, kel soov lisaks kutsele omandada keskharidus. Uuel erialal, mis ühendab kõik metallitööga seotud õpped ja kannab nimetust keevitus -ja metallitööd, hakkas õppima 53 õpilast.

Kooli õppedirektor Ada Lumiste selgitas, et seni oli kutsekeskhariduse õppes valida kolme eriala vahel: keevitaja, treial/freesija või lukksepp. Noortel oli keeruline mõista nende erinevusi ja saada aru, millise metallitööoskuse õppimine neile kõige paremini sobib. Nüüd saab otsuse teha esimese õppeaasta lõpuks ning valida siis endale kõige meeldivama ja sobivama kutseala, millele keskendutakse teisel õppeaastal. Siis omandab õppija valitud alal põhjalikud teadmised ja oskused.

Kõige populaarsem oli Tallinna mehaanikakoolis mootorsõidukitehniku eriala, kuhu oli soovijaid peaaegu kaks korda rohkem nii kutsekeskhariduse kui ka kutseõppe võimaluse juures. Palju oli tahtjaid ka automaalri ja automaatiku õppesse.

Tallinna ehituskoolis oli mitmele õppekohale sel aastal tahtjaid ootamatult palju ja avaldusi laekus rohkem kui eelnevatel aastatel, teatas kooli kommunikatsioonijuht Katrin Haug.

Jätkuvalt oli suurim konkurss tulevastel mööblirestauraatoritel. Märkimisväärselt rohkem õppima soovijaid oli ka puitkonstruktsioonide ehituse, ehituspuusepa ja sisetööde elektriku erialadel.

Valgamaa kutseõppekeskuses avati tänavu viis uut eriala: kutsekeskharidusega veokorraldaja-logistik, töökohapõhises õppes kinnisvarahooldaja ja raudteeveeremi lukksepp, päevases ja õhtuses ning kutsevalikuõppes mootorsõidukitehnik.

Esimest korda pakub kool tasulist üheaastast e-kaubanduse spetsialisti kutseõpet. Kooli arendusjuht Hiie Taniloo teatel sündis idee pakkuda spetsialistidele tasemeõpet koostöös kooli nõunike kojaga.

Valgamaal oli populaarseim eriala sotsiaal- ja tervishoiuvaldkonna spetsialist, kuhu sissesaamisel oli konkurents. Enim huvi tunti ka mootorsõidukitehniku, lapsehoidja, pottsepa-selli ja veokorraldaja-logistiku ametite vastu. Koostöös Valga depooga raudteeveeremi lukksepa õpperühma veel komplekteeritakse, samuti pannakse kokku kutsevaliku õppekava õpperühma.


Kutseharidust omandajate arv on langusest tõusule pööranud

AastaÕppurite arv kokku
2012/1326 172
2013/1425 699
2014/1525 237
2015/1624 907
2016/1725 071
2017/1824 143
2018/1923 387
2019/2024 017
2020/2125 548

Andmed: Haridussilm


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!