Solaride esitles Tartus Baltikumi esimest päikeseautot

25. sept. 2021 - Kommenteeri artiklit
Päikeseauto toruraami valmimine. Foto: Jaan Susi

Eile avalikustati Tartus teaduskeskuses Ahhaa Teadlaste Öö festivali raames Baltikumi esimene päikeseauto, mille ehitasid nullist valmis tudengid haridusprojektist Solaride. Autoga minnakse sel sügisel võistlema Maroko päikeseautode võistlusele.

Valminud päikeseauto disainisid ja ehitasid Eesti 12 õppeasutuse õpilased mentorite juhendamisel. Päikeseauto ehitamine kestis ligi poolteist aastat ning sellega võisteldakse teiste maailma tippülikoolide meeskondadega selle aasta oktoobri lõpus Marokos toimuval päikeseautode võistlusel Solar Challenge Morocco. Võistlusel sõidetakse 2500 km läbi kõrbe ning sõit kestab viis päeva.

Haridusprojekti Solaride’i inseneeria meeskonna juhi Mart Erik Kermese sõnul oli tegemist nii tehnilises kui ka üldises mõttes äärmiselt keeruka väljakutsega. „Aasta jooksul muutus auto kontseptsioon üle 20 korra. Väljakutse seisnes eelkõige aerodünaamika väljatöötamises ehk kuidas teha auto võimalikult aerodünaamiline, et tuuletakistus oleks minimaalne. Selle tulemusel on auto õhutakistus 30% madalam kui keskmisel sõiduautol. Auto ehitus aga lükkus kuude võrra edasi nii tarneprobleemide tõttu kui ka seepärast, et me ei osanud protsesse täielikult hinnata,“ sõnas Kermes.

Esialgse plaani järgi kavatseti võistelda Austraalias toimuval päikeseautode maailmameistrivõistlusel, mis aga koroonakriisist tingitud põhjustel toimub sel aastal virtuaalselt. Seega on auto ehitatud, järgides kõnealuse võistluse ranget reeglistikku. Solaride võistleb Marokos cruiser-klassis, milles võistlevate autode loomise eesmärk on luua uusi praktilist ja jätkusuutlikke tehnoloogilisi lahendusi.

Solaride’i päikeseauto sarnaneb mõneski mõttes tavaautoga, sest sellel on neli rehvi ning see mahutab neli inimest. Auto sõidab kuni 140 km/h nii katusele paigaldatud päikesepaneelidest tuleva energia kui ka aku abil. Küll aga on päikeseauto aku võimsus võrreldav kahe teekannuga ning auto tühimass on kolm korda väiksem kui keskmisel sõiduautol. Et muuta sõit võistluse ekstreemsetes tingimustes võimalikult ökonoomseks, töötasid tudengid välja ka optimaalse kiiruse tarkvara, mis võtab arvesse tee profiili, ilmastikku, päikesepaneelidest tulevat energiat ja palju muud, et hoida energiakulu võimalikult madalana. Tarkvara suurendab efektiivsust 7%. 

„Lisaks tehnoloogia-, haridus- ja inseneeriavaldkonda panustamisele on Solaride võtnud oma südameasjaks luua muutust ühiskonna tasandil, innustamaks inimesi märkama endale olulisi ühiskondlikke murekohti ning nende lahendamise nimel tegutsema. Solaride on suurem kui pelgalt autoprojekt,“ ütles Solaride’i tegevjuht Kristel Leif. 

Magnetic MRO oli üks esimesi ettevõtteid, mis Solaride’ile õla alla pani.

„Magnetic MRO AS hakkas Solaride projekti toetama kindlast soovist tagada uute talentide pealevool tööstusharusse, aga mitte ainult. Kohe algusest oli äratundmine, et meid ühendab kirg ja visioon innovatsiooni ja teistmoodi mõtlemise suunas. Teeme-ära-mentaliteet, sära silmades, uskudes visiooni poole – see on nii Magnetic MRO kui ka Solaride DNAs, lisaks tõdemus, et raskused ja keerulised olukorrad on geeniuste kasvulava,“  sõnas Magnetic MRO tegevjuht Risto Mäeots.

Solaride on tudengite initsiatiivist alguse saanud haridusprogramm, mis panustab nii inseneeriavaldkonna kui ka rohetehnoloogia populariseerimisse ning arengusse. Praegu ollakse loomas läbi hooaja kestvat Solaride akadeemiat, milles panustatakse täiendavalt nii noorte tehniliste kui sotsiaalsete oskuste arendamisesse. 

Solaride’i projekt sündis 2020. aasta alguses, kui tudengid otsisid ülikoolis õpitud teadmistele praktilist väljundit ning jõudsid pöörase väljakutseni – ehitada tänavakõlbulik päikeseauto. See on tehniliselt keerukas väljakutse, mis annab võimaluse panustada aastakümneid paigal tammunud transpordisektori jätkusuutlikumaks muutmisesse.

Praegu kuulub Solaride’i meeskonda 70 aktiivset tudengit Eesti eri ülikoolidest. Tudengitele pakuvad mentoritena tuge tehnoloogiamaastikul tuntud tegijad, nagu Priit Salumaa, Tõnu Samuel, Kristjan Maruste, Markus Järve, Tõnis Väli jt.

Solaride’i peasponsor on Eesti riik koostöös Tehnopoliga. Suursponsorid on Magnetic MRO, Auve Tech, Tartu linn ja City Motors. Lisaks toetavad projekti kõik Eesti kõrgkoolid ning paljud teised ettevõtted.


Mõõdud: 5 m pikk, 2 m lai ja 1,2 m kõrge.

Tühikaal: umb 400 kg. Auto tühimass on umbes kolm korda väiksem kui keskmisel sõiduautol.

Kandevõime

4 x 80 kg (võistlusel standardiseeritud).

Kiirus

Teoreetiliselt on maksimaalne kiirus 140 km/h, kuid päikeseauto hakkab sõitma maks 90 km/h.

Mootori võimsus

Päikeseauto panevad liikumakaks Marandi rattasisest elektrimootorit. Ühe mootori võimsus on 1,8 kW ehk kogu auto võimsus on 3,6 kW.

Auto kulutab maanteel liikudes viis korda vähem energiat kui keskmine elektriauto.

Akud ja mahutavus

Kuus taaskasutatud Tesla akumoodulit. Aku mahutavus on 32 kWh. Aku võimsus on võrreldav kahe teekannu omaga.

Sõiduulatus

Aku ühes päikeseenergiaga tagab sõiduulatuse 1200 km. See on küll testimata, kuid oleme selle disainides aluseks võtnud

Tarkvara

Energiakulu optimeerimiseks on loodud tarkvara, mis võtab arvesse välistegurite mõju ning hoiab hetketingimustele vastavalt optimaalseimat sõidukiirust. See tagab suurema sõiduulatuse. Suurendab efektiivsust 7%.

Paneelid

Päikeseauto katus on 5 m2 ulatuses kaetud Solarstone’i tehases toodetud päikesepaneelidega. Paneelid koosnevad keskmisest ca 20% efektiivsematest monokristall päikeseelementidest, mille sarnaseid „käsimüügi“ korras soetada ei saa.

Aerodünaamika

Päikeseauto energiatõhususe eeldus on väga hea aerodünaamika. Selle tagamiseks on õhutakistuskoefitsient viidud 0,2 Cd peale (2009. aasta Subaru Foresteri õhutakistuskoefitsient on 0,38 ja vormel 1 autode õhutakistuskoefitsient on 0,7‒1,1). Auto disainimisel on võetud eeskujuks aerodünaamika musternäidis lennuki tiiva ristlõike näol. Auto keskele on loodud „tuuletunnel“, mis aitab vähendada frontaalpindala ja tänu sellele ka õhutakistust.

Auto õhutakistus 30% on madalam kui keskmisel sõiduautol.

Raam ja vedrustus

Auto kere on kombinatsioon välisest süsinikkomposiit kestast ja sisemisest toruraamist. Toruraam koosneb jätkusuutlike meetoditega toodetud terasest ning kerepaneelid on valmistatud süsinikkangast, mida kasutatakse ka lennukite tootmises.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!