STEAM-programmid loovad loodusest terviklikuma pildi
Ilmselt on igas väikeses lapses soov teada saada, kuidas maailm töötab: millest on tehtud päike ja tähed, miks suhkur on magus ja kuidas vulkaanid tuld purskavad.
Koolis õpitakse neile küsimustele vastuseid leidma, kuid sageli ei võimalda loodusainete tundide piiratud maht põhikoolis teemadesse süvitsi minna. Paljud õpilased peavad bioloogia-, keemia- ja geograafiatunde rasketeks, sest need distsipliinid on mahukad ja nõuavad süsteemset lähenemist.
Samas on loodusharidus tänapäeval saanud aina olulisemaks, kuna looduse toimimise põhiprintsiipide tundmine aitab infoühiskonnas paremini orienteeruda ning igapäevaelus õigeid valikuid ja otsuseid teha.
Pernova hariduskeskuse loodusmaja STEAM-haridusprogrammid pakuvad õpilastele võimalusi saada loodusalaseid teadmisi uuel ja innovaatilisel moel: ühendades visuaalsed ja tehnoloogilised lahendused käed-külge-tegevustega.
Ainulaadse lahendusena Eestis võimaldab loodusmaja planetaariumi projektsioonisüsteem koos vastavate digilahendustega kasutada ekraanina kogu 360-kraadist kuppellage, kuhu saab vastavalt õppeprogrammi vajadustele kuvada, kuidas Maa tiirleb ümber Päikese ja pöörleb ümber oma telje või inimkeha organeid, keemiliste molekulide ehitust ja vaateid Maale kosmosest.
Nii pannakse anatoomiaprogrammides ekraanil kokku näiteks inimkeha: nähes luustikule kiht-kihilt lisanduvaid lihaseid, närve, veresooni ja organeid, tekib õpilastel parem arusaam organisüsteemidest ning inimkehast kui tervikust. Hiljem klassis uuritakse grupitööna hingamist, analüüsides Vernieri andmekogujate ja sensorite abil katsealuste hapnikutarbimist.
Geograafiaprogrammides saab kinnistada teadmisi Maa kliimast, kaartidest ja koordinaatidest. Planetaariumis jälgitakse reaalajas öö ja päeva vaheldumist Maal, tsüklonite ja vulkaanide aktiivsust, uuritakse koordinaatsüsteemi paigutust jne. Pärast kinosaali õpitakse teooriat ellu rakendama iPadide abil orienteerumismängu mängides või interaktiivses liivakastis ise pinnavorme ehitades.
Keemiaprogrammis võetakse kerakinos fookusesse aatomite ehitus ning mõne elemendirühma omadused, seaduspärasused ja kasutamisvõimalused igapäevaelus – perioodilisustabel ärkab ellu. Hiljem mängitakse klassiruumis keemilise mõistatuse mängu, kus õpilased tuvastavad tundmatut ainet sellega katseid tehes. Molekulimudelitega „mängides“ saavad „plastist ja punaselt“ selgeks keemilised sidemed ja struktuurvalemid.
Loodusmaja õpetajate sõnutsi meeldib õpilastele STEAM-programmide juures just vaheldusrikkus: saab liikuvaid pilte vaadata, õpetajat kuulata, nutiseadmetega töötada, laboris katsetada ja liivakastis tegutseda. Põnevad visuaalsed lahendused ja praktilised tegevused aitavad õpikust loetud teadmisi ellu äratada ning kinnistada.
Kõik Pernova loodusmaja STEAM-programmid on loodud riiklikule õppekavale tuginedes ning saanud Eesti keskkonnahariduse ühingu väljaantava murakamärgise ehk kvaliteedimärgise „Läbimõeldud programm“.