Digitaalse toega tunnid, kas tõesti ka kodundusõppes?

29. okt. 2021 Jaana Taar, TLÜ kodundusõppe dotsent; Kristi Koppel, TLÜ kodundusõppe teooria ja didaktika lektor - Kommenteeri artiklit
Näide projekti tulemusena valminud õppematerjalist Eesti õpetajatele. Foto: erakogu

Põhikooli kodundusõpet võrdsustatakse sageli praktilise toiduvalmistamisega ning seepärast võib tunduda harjumatuna idee kasutada kodunduses, nagu ka teistes ainetundides, õppimiseks digitaalseid töövahendeid. 

Praktilise toiduvalmistamise tunni käigus jääb digivahendi potentsiaal kasutamata, see täidab suure tõenäosusega vaid illustreerivat rolli või pakub võimalust tehtut jäädvustada. Õpetajal on kodunduse temaatika laiema käsitlemise jaoks vaja töökindlaid ideid ja materjale, et tal oleks julgust mitmekülgsemaid õpitegevusi planeerida. On hea meel tutvustada EL-i toetatud Erasmus+ strateegilise partnerluse projekti „Learning and digitalisation in home economics education“ (LEAD), mis keskendus võimalustele leida koos Põhjamaade didaktikute ja uurijatega viise, kuidas võiksid digivahendid toetada õpilaste õppimist kodunduse tundides.

Töötasime välja kodunduseks sobivad uuenduslikud ideed, mida katsetati koolitundides kõigis partnerriikides. Tagasiside põhjal materjale täiustati ning koostati elektrooniline õppematerjal „Õppimist toetavad digitaalsed vahendid kodunduse tundides“. Sinna on koondatud ideed 12 kodunduse tunni läbiviimiseks. Lisaks tunni sisu kirjeldusele ja töölehtedele on õpetajale antud didaktilisi selgitusi tunni paremaks korraldamiseks ning soovitusi digivahendi edukaks kasutamiseks. Materjal on huvilistele vabalt kättesaadav viies keeles (eesti, soome, rootsi, norra ja inglise), kusjuures tundide sisu on kohandatud selliselt, et see sobituks iga partnerriigi ainealase õppesisuga.

Uuring Eesti käsitöö- ja kodunduse õpetajate IKT-hoiakutest õppetöös (2017. aastal) kinnitas, et enne koroonaperioodi kasutasid õpetajad digivahendeid oma tundides peamiselt illustreerival eesmärgil, teema sissejuhatuseks või õpitu kordamiseks. Digivahend oli peamiselt õpetaja arvuti ning projektor, vähemal määral ka dokumendikaamera ja õpilaste nutiseade. Samuti osutas uuring, et õpetajad ootasid pedagoogiliselt usaldusväärsete digitaalse toega õppematerjalide loomisel abi käsitöö ja kodunduse teemade õpetamiseks õpilase õppimist toetaval viisil. Seepärast otsiti LEAD-projektis just selliseid digivahendite kasutamise viise, mis toetaksid õpilast või õpilaste rühma õppeprotsessis ning soodustaksid õppimist uuel viisil, muutunud õpikäsituse kohaselt. Lisaks oli projektis uute õpiülesannete loomisel oluline, et õpilased juhiksid oma õppetegevust ning oleksid sellesse aktiivselt kaasatud. 

Loodud õppematerjal laiendab kodunduse tavapärast õppesisu, andes õpetajatele ideid, kuidas käsitleda kodunduse tundides nii toitumise, toiduvalikute kui ka tarbijakasvatuse ja jätkusuutliku majandamise teemasid. Digitaalsete vahenditena tutvustatakse materjalis keskkondi, mis võimaldavad õpilastel osaleda õppetegevuses nii õpetaja loodut kasutades kui ka ise sisu luues. Õpilastele annavad loodud õpitegevused võimaluse digitaalsete vahendite abil teadmisi ja kogemusi analüüsida, süstematiseerida ning õpitut oma varasemate teadmiste struktuuri sobitada. Seega võib öelda, et loodud materjal aitab õppeprotsessi nüüdisajastada. 

Materjali tutvustati käsitöö- ja kodunduse õpetajatele septembri lõpus koolituspäeval, mil osalejatel oli võimalus läbida mõningaid õpitegevusi. Tagasiside põhjal võib öelda, et materjal andis õpetajatele uusi ideid ja vaatenurki teemade käsitlemiseks. Nad tutvusid põnevate digivahenditega ning said ideid eelnevalt tuttavate keskkondade kasutamiseks uuel viisil. Loodetavasti jätkub õpetajatel indu enda õppimiskogemust ka oma õpilastele edasi anda. Materjali peamine sihtrühm on käsitöö- ja kodunduse õpetajad, aga ka teiste ainete õpetajatel on põhjust materjaliga tutvuda, kuivõrd loodud õpiülesanded (ja ideed digivahendite rakendamisest) on kohandatavad eri ainete jaoks.


LEAD-projekt

Kolmeaastast LEAD-projekti, mis lõppes selle aasta oktoobris, juhtis Tallinna Ülikool. Eesti-poolsed põhitäitjad olid kodunduseõppe õppejõud Jaana Taar ja Kristi Koppel. Partneritena osalesid Helsingi Ülikool, Göteborgi Ülikool ja Agderi Ülikool Norrast.

Projekti sisu ja tegevuste kohta saab lugeda ning elektroonilise materjaliga tutvuda veebilehel www.tlu.ee/LEAD

Jätkuprojektina kogutakse eksperte ehk õpetajaid kaasava nn Delphi meetodi abil pedagoogilisi ideid ja häid praktikaid kodundusteemade õpetamiseks distantsõppe vormis. Ülikoolidel on uues projektis („Navigating through Digital Challenges in Home Economics Education“), mis kestab 2021–2023, pigem vahendaja roll, sest eesmärk on pakkuda lahendusi just õpetajalt õpetajale. 


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!