Moodsa õppimise festival „iduEDU 2021“

15. okt. 2021 Raivo Juurak toimetaja - Kommenteeri artiklit
Hetk eelmise aasta „iduEDU“ festivalilt – õpime matemaatikat liikudes. Foto: Raivo Juurak

Sügisvaheajal, 26. oktoobril kella 10–16 toimub Tallinnas järjekordne moodsa õppimise festival, kus vaadatakse üle innovatsioon pealinna koolides ja lasteaedades.

Sügisvaheaja teisipäeval, 26. oktoobril on kõik õpetajad, haridusasutuste töötajad ja juhid ning ka lapsevanemad üle Eesti oodatud moodsa õppimise festivalile „iduEDU“. Registreerimine festivalile ja töötubadesse on juba alanud (https://www.tallinn.ee/est/iduedu/). Teemaks on tehnoloogilise ja traditsioonilise õpikeskkonna tasakaal. Uuritakse õppijate vaimse tervise ja distantsõppe seost, praktiliste oskuste distantsilt õpetamist, keskendutakse liikumise eelistele ning tutvustatakse uuenduslikke õpimeetodeid lasteaiast elukestva õppeni. Festivali külastajatel on võimalik valida 50 haridusuuendusliku töötoa vahel.

Innovatsioon koostöös ülikooliga

TLÜ professor Eve Eisenschmidt rõhutab, et „iduEDU“ festivalil esinejad on valmistunud selleks sündmuseks aasta aega, sealhulgas programmi „HaridusIDU EDUtalgud“ raames, mis on ellu kutsutud Tallinna haridusameti ja TLÜ koostöös. Ülikool on aidanud haridusasutuste meeskondadel analüüsida oma uuenduslikke ideid laiemas kontekstis, tutvuda haridusteadlaste seisukohtadega, mis selle ideega haakuvad jne. Programmi raames toetab TLÜ haridusinnovatsiooni keskus (HIK) koolide välja pakutud haridusIDUde teaduspõhise mõtestamise ja koolis muutuste juhtimisega, praktilisemate küsimuste lahendamiseks suunas TLÜ iga koolimeeskonna juurde oma konsultandi.

Tallinna haridusameti peaspetsialist Viivi Lokk lisab: „„HaridusIDU EDUtalgute“ programmis osalevad koolide ja lasteaedade meeskonnad on julgenud eksida / otsida meetodeid, lähenemisviise ja uuesti proovida just tänu sellele, et neil on kõrval ülikooli ekspert, kes mõtleb nendega kaasa, julgustab edasi minema. Kõik on pusinud, kõigil on raske, aga kõik on õppinud palju uut ja innustanud teisigi, mistõttu tuleb „iduEDU“ festivalile osalejaid mitte ainult Tallinnast, vaid mujaltki Eestist.

EE: Programmis „HaridusIDU EDUtalgud 2021“ osalejate õpiprotsess võib olla päris pikk. Näiteks Kuristiku gümnaasiumil valmis programmi raames väga hea õpioskuste kursus, mida samuti festivalil tutvustatakse. Kuid hiljuti kooli meeskonnaga arutades saime aru, et õpioskuste arendamine on iga õpetaja ülesanne ja õpioskuste teadlik omandamine peab jõudma nii igasse õppeainesse kui ka vanuseastmesse.

VL: Programmi meeskonnad saavad eksperdilt tuge ainult üheks aastaks ja sealt edasi peavad nad iseseisvalt tegutsema. Meie rõõmuks nad tegutsevadki!

Milleks on vaja teooriat?

EE: Kui meie Tallinna haridusametiga 2018. aastal esimest haridusuuenduse programmi ja „iduEDU“ festivali ette valmistasime, otsustasime kohe, et iga programmis (algselt konkursil) osalev haridusasutuse meeskond saab endale toeks eksperdi, kes aitab õpetajatel leida tõenduspõhiseid allikaid, valdkonna spetsialiste, seostuvaid uuringuid jms. Tahtsime, et programmis osalejad ei tooks välja ainult oma head praktilist kogemust, vaid analüüsiks ka väljakutseid, annaksid sellele tõenduspõhise analüüsi ja teadusliku vaate, sest ainult niimoodi toimub arenguhüpe.

VL: Õpetajad lähtuvad oma töös tihti intuitsioonist, sest ei jõua oma pingelise ajamahuka töö kõrvalt teadusmaailma süveneda. Ja siis tulebki TLÜ ekspert, näitab meeskondadele võimalusi, millele õpetajad  ei ole osanud võib-olla ise tähelepanu pöörata jms. Tänavu osaleb „HaridusIDU EDUtalgute“ programmis 52 töörühma ja 16 nendest on TLÜ ekspertidega toestatud. Kuid ülejäänud töötubade läbiviijatel on samuti oma eksperdid, IKT-lahenduse puhul näiteks endisest HITSA-st, muude teemade puhul eri start-up’ide meeskondadest jne.

EE: Meie ülikooli eksperdid õpivad ka ise sellest programmist väga palju, sest nad näevad, missuguseid takistusi tuleb innovatsiooni praktikasse rakendamisel ületada. TLÜ haridusinnovatsiooni keskus koordineerib seda tegevust, korraldab seminare, kus õpetajate meeskonnad analüüsivad oma uuendust, seavad järgmisteks etappideks eesmärke, kavandavad oma rakendamisprotsessi hindamise metoodikaid jms.

VL: Tallinna haridusamet on alati soovinud, et ülikoolid oleksid kooli, lasteaia ja huvikooli partnerid, ning praeguseks on meil sellise koostöö häid näiteid juba nii palju, et haridusfestivalile pääseb ainult osa nendest.

Konkureerimise asemel koostöö

TLÜ haridusteaduste instituudi koolitusjuht Riina Stahl, kes koordineerib ülikooli ja haridusasutuste koostööd „haridusIDU EDUtalgute“ raames, lisab omalt poolt, et programmi ja sellele järgneva „iduEDU“ haridusfestivaliga tahetakse innustada koole ja lasteaedu innovatsioonile, julgustada neid oma ideede idusid suurteks ja tugevateks taimedeks kasvatama, ning seda koostöös teiste haridusasutuste ja õpetajatega – viitab ju sõna „EDUtalgud“ otseselt koostööle ja ühisele õppimisele, mitte konkurentsile. Riina Stahl lisab, et „iduEDU“ festivali uudsete ideede kohta saab huviline eelinfot lingilt https://lingid.ee/haridusIDU-EDUtalgud-2021.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!