Loodusainete õpetaja: tähtis on kujundada huvi reaalainete vastu, et teha vahet tõel ja ebatõel, faktidel ja paljal jutul

1. nov. 2021 HARNO - Kommenteeri artiklit
Jaak-Albert Metsoja. Foto: Noored Kooli

Tartu Rahvusvahelise Kooli loodusainete õpetaja Jaak-Albert Metsoja viib oma õpilased linna peale orienteeruma ja vahtplastist laevukesi ujutama. „Selliselt õppimine tekitab suuremat huvi kui lihtsalt õpikuteksti närides, leiab ta ise. Teadustaustaga mehe hinnangul ongi kõige olulisem õpetada õpilased mõtlema ja analüüsima.Õpetaja Jaak-Albert Metsoja usub, et reaal- ja loodusainete puhul peaks praktika ja teooria käima käsikäes. „Eriti noorematele lähevad väga hästi peale kõikvõimalikud katsed ja käelised tegevused. Olen õpetajana seda usku, et just läbi tegevuste õppimine on üks parimaid viise loodusainete õppimiseks.“ Eks leidub ka erandeid, eelkõige vanemates klassides, kus kõigile ei pruugi ka selline lähenemine töötada ‒ mõnele ei meeldi õues viibida, mõnele füüsikatunnis autosid ehitada. „Need on õnneks üksikud juhtumid, levinuim tagasiside on: loodusainete tunnid on huvitavad, teeme veel katseid!“ kinnitab õpetaja.

Seetõttu ongi Jaak-Alberti tunnid nii näitlikud kui võimalik ‒ et õpitav poleks vaid raamatutarkus, vaid eluks vajalik oskus. Reaalainete osas valitseb sageli hirm ja eelarvamus: need on rasked, meelde tuleb jätta lehekülgede kaupa valemeid, mis nädal hiljem juba ununenud. „Kõik ained tunduvad rasked ja mõttetud, kui õpitavaga ei teki isiklikku seost ja see ei kõneta,“ noogutab õpetaja ja tõestab, et müüt valemite pähetuupimisest on visa kaduma. Tema ise eelistab teistsugust meetodit: „Vaja on õpetada õpilane mõtlema nii, et ta taipaks: kiiruse ühik m/s või km/h annab talle juba ka kiiruse valemi. Siis polegi tuima tuupimist nii palju vaja teha.“

Katsed omal nahal

Kus vähegi saab, teeb õpetaja Metsoja tunni teema puust ja punaseks. Näiteks kineetilist ja potentsiaalset energiat õpiti mõistma vahtplastist laevukesi ujutades. „Igale paadile asetati papptops, mille allosast torgati läbi joogikõrs, mis paadi taga horisontaalselt vette ulatus. Kui nüüd tops vett täis kallata, hakkab paat kõrrest välja voolava vee mõjul edasi liikuma. Kaasates veel mõõdulinti, kaalu ja muid vahendeid, saab selle väikese lõbusa mänguasja ümber ehitada terve potentsiaalse ja kineetilise energia teooria ja arvutusülesanded,“ kirjeldab õpetaja üht oma koolitundi.

„Üks väga hästi töötav nipp on panna õpilased mõõtma midagi vahetult endaga seotut,“ lisab Jaak-Albert, „Olgu see 9. klassi bioloogias oma kopsumaht või pulss erinevate tegevuste juures. Miks mitte ka tehtava mehaanilise töö hulk ja võimsus ‒  mitu hobujõudu ma suudan välja panna ‒  teatud hulga kätekõverduste või koolitrepist üles kõndimisel  puhul.“

Taolisi ülesandeid saab tema sõnul edukalt anda ka ajal, mil koolid on koduõppel ja natuke liigutamist ainult boonuseks. Näiteks on Jaak-Albert saatnud Tartu Rahvusvahelise Kooli õpilasi geograafiatunnis kalmistu paljandit uurima ja ümbrust kirjeldama ‒ sai õpilased õue liikuma ja Tartu esinduslikuim paljand on ka oma silmaga nähtud!

Loodus jääb kaugeks

Kas tänapäeva nutinoored ümbritseva looduse vastu üldse huvi tunnevad? Jaak Albert Metsoja, kes ise hariduselt taimeökoloog, nendib, et paraku tunnevad internetis nii vilunud noored looduse vastu tänapäeval vähem huvi. Ka päris tavaliste taime- ja linnuliikide tundmine valmistab raskusi. See on veel üks põhjus, miks ta püüab aeg-ajalt õues õpetada ja panna õpilased aktiivselt tegutsema, et tähelepanu ei hajuks. „Eriti äge, kui õueskäiku saab vaadelda kui miniekspeditsiooni, kust kogume kaasa näidiseid või vaatlusi-tähelepanekuid ning arutame need hiljem tunnis süsteemselt läbi. Või sildistame ja kleebime paberile. Õpilaste enda koostatud herbaarium on bioloogiatundides asendamatu materjal ‒ näevad nad ju omaenda korjatud taimi ja narmas- ning sammasjuurestiku selgitamine kaasakorjatud nurmika ja võilille näitel puudutab neid palju isiklikumalt kui õpikunäited,“ teab õpetaja.

Õpetaja Metsoja tundides on olnud suureks hitiks Loquizi keskkonnas koostatud geoviktoriin, kus tuli GPS-iga varustatud nutiseadmega kõndida teatud punktide juurde ja vastata seal küsimustele. „Ühes neist küsisin meie oma kooli lähedal kasvava aromaatse taime ‒ salukõdriku ‒ nime. Antud olid ka vastusevariandid. Rahvusvaheline kool on ingliskeelne, niisiis oli õige vastus selle taime võõrkeelne nimi garlic mustard. Olin üllatunud, kui vähe leidus õpilasi, kes taime sõrmede vahel hõõrusid, tekkiv tugev küüslaugulõhn oleks pidanud ingliskeelsele nimele kohe viitama. Pigem lugesid õpilased küsimusest sõna „aromaatne“ ja pakkusid rohkem süvenemata vastuste seast välja hoopis vanilli. Mis on troopiline taim ja ainus koht, kus seda Tartus leiab, on botaanikaaed. Kahjuks on see väga hea näide kõike pöidlaga skrolliva netipõlvkonna pinnapealsusest ja võib-olla ka looduskaugusest,“ nendib Jaak-Albert.

Keskkonna- ja loodusressursside teemad on aktuaalsed ka noorte seas, õpetaja Metsoja kahetseb, et nende põhjalikuma käsitluse jaoks tundides aega ei jätku. Küll aga osaleb Tartu Rahvusvaheline Kool „Rohelise kooli“ projektis ning paljusid keskkonnaga seotud teemasid käsitletakse just mitmesuguse algatuste kaudu. „Näiteks sõitsid õpilased koolist Lodjakojas toimuvatesse puutöötundidesse jalgratastega. Ühesõnaga, mitte jutt tervislikust eluviisist või süsinikujalajälje vähendamisest, vaid tegutsemine. Ratastega aitasid üks lapsevanem ja Tartu eksperimentaalne jalgrattatehas. Nii saime läbi uusi rattaid hankimata.“

Maailm vajab mõtlevaid inimesi

Jaak-Albert Metsoja nõustub nendega, kes leiavad, et õpetaja peab ka ise õppima ning arenema kogu elu, olema ise oma ala ekspert, miks mitte isegi fanaatik, kuid samas mõistma, et kasvav põlvkond on teistsugune. „Ehk siis enam polegi nii üldteada, et kollase kõhuga on tihane ja punase kõhuga leevike,” toob ta näite.

Kuid olulisem kui õige linnumääramine on reaal- ja loodusainete õppe jätkusuutlikkus ‒ et koolis tekiks huvi valdkonna vastu ja kujundaks edaspidise erialavaliku, sest puudu on nii ekspertidest kui ka uutest õpetajatest. Jaak-Albert Metsoja näeb siin isegi suuremat ohukohta: „Kui meil pole ühiskonnas füüsikuid, keemikuid, keskkonnateadlasi, geograafe, geolooge, aga ka insenere, materjaliteadlasi jne, ei jõua me ühiskonnana mitte ainult tehnilises mõttes tupikusse, vaid ühiskonnast on puudu ka suur ja arukas osa kriitiliselt mõtlejaid. Neid, kes teevad vahet tõel ja ebatõel, faktidel ja paljal jutul, ravimitel ja MMS-il. Reaal- ja loodusained õpetavad kindlasti üht tänapäeval väga olulist oskust – leida infotulvast üles need killud, mida saab uskuda seetõttu, et nende allikas on usaldusväärne. Sellest on kasu kogu hilisemas elus, tegeletagu siis reaalia või humanitaariaga.“


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!